Domů » Články » Cyberpunk 2077: propadák roku, nebo jedna z nejlepších her v historii? [komentář]

Cyberpunk 2077: propadák roku, nebo jedna z nejlepších her v historii? [komentář]

Jednou z nejvíce očekávaných her posledních let je bezesporu Cyberpunk 2077. Počin od polského studia CD Projekt RED vzbuzoval velké naděje, což mě ostatně také donutilo hru předobjednat. I přes snahu CD Projektu vyhnat hype na maximum jsem měl vcelku střídmá očekávání – přeci jen s hrou se zahuštěným otevřeným světem neměli vývojáři velké zkušenosti.

cyberpunk 2077
Dát si nohy na stůl po vydání hry si vývojáři z CD Projektu opravdu dát nemohou

Zaklínač 3 sice velikostí trhal rekordy, ale až na dvě či tři oblasti, které překypují životem, jste se proháněli převážně prázdnými lesy a planinami. Cyberpunk 2077 sliboval od začátku živé město, kde se pořád něco děje. A já si kladl jednu otázku – jak bude Cyberpunk vypadat na Xboxu One S, tedy jedné z nejméně výkonných konzolí minulé generace?

Nejslabší článek: minulé generace konzolí

První kroky ve světě Cyberpunku mě nemile překvapily. Chyby se týkaly především stínů, zaznamenával jsem propady snímků, textury se občas načítaly pomaleji, sem tam jsem proletěl texturou, vedlejší NPC mi po zabočení za roh zmizely a takto bych mohl pokračovat ještě dlouho. Technická stránka měla do dokonalosti daleko, přesto mě hra od prvních minut přikovala do křesla a jen těžko jsem první týden mohl myslet na něco jiného.

Chyby se každopádně týkají především verze pro PlayStation 4 a Xbox One. Nová generace konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X, společně s PC a Stadií je, co se týče bugů, spíše kompilace úsměvných hříček. Snahu přinést Cyberpunk 2077 na všechny aktuální systémy tak musel někdo odskákat. A bohužel se CD Projekt rozhodl do výčtu zařízení nezařadit Nintendo Switch, které ze všech herních strojů tahá za nejkratší konec.

Cyberpunk Car
Minulá generace konzolí je pro Cyberpunk 2077 výzvou, kterou si nemohla dovolit ignorovat

Stav hry perfektní nebyl, ale do pravého významu slov „nehratelný“ či „katastrofa“, kterými někteří hráči nešetří, má Cyberpunk opravdu daleko. Z mého pohledu se jedná o vcelku průměrný technicky stav, který chtě nechtě potká takřka každou open world hru. Stav mě občas dokázal vytrhnout z ponoření do světa hry, nenarazil jsem ale na úkol, který by nešlo dohrát.

Cyberpunk 2077's Best Bugs And Glitches

Vzpomenout můžeme například na českou hru Kingdom Come: Deliverance, která ani několik let po vydání nemá vychytané všechny chyby, Assassin’s Creed: Unity, jehož screenshoty z prvních verzí hry mě budou ještě dlouho budit ze spaní, či synonymum pro opravdu špatný start – Fallout 76. O Skyrimu ani nemluvě. Takové SimCity (2013) nešlo kvůli skvělé protipirátské ochraně v prvních týdnech hrát vůbec.

KCD trpělo na malý a ambiciózní tým, Assassin’s Creed na domýšlivost vývojářů, Fallout 76 na designérské přešlapy a špatný technický stav, ale nemyslím si, že se do této společnosti dá řadit také Cyberpunk 2077. Pokud jde o mě, jeho stav byl ve srovnání s těmito hrami výrazně lepší, i s ohledem na to, že startoval na devíti (!) platformách.

assassins creed bug
Něco takového v Cyberpunku neuvidíte

Cyberpunk 2077 rozhodně není na minulé generaci konzolí nehratelný. Pod nehratelnou hrou si totiž představuji titul, který buďto nejde spustit, je v tak špatném technickém stavu, že nelze dohrát, či má natolik výrazné designové přešlapy, že ze zábavy spolehlivě dělají utrpení. To Cyberpunk 2077 prostě není.

Přílišná očekávání málo kdy dochází naplnění

I proto mě zarazilo, v jaké míře šíří hráči internetem své rozhořčení. Na zklamání má právo každý, na vrácení peněz už ale ne. Nesouhlasím s tím, že CD Projekt, Microsoft a Sony povolili a připustili vrácení peněz za hru, která je funkční, byť ne v perfektním stavu. Pakliže by hráč zakoupil titul na PC a zjistil, že i přes podporovanou sestavu hru nespustí, pak je to v pořádku. Ale pokud žádá hráč vrácení peněz po dvaceti hodinách hraní, pak na vrácení nemá nárok. Nebo se mi snaží namluvit, že těch dvacet hodin koukal na černou obrazovku?

Cyberpunk 2077 bar 1 1
Hype je v rukou vývojářů mocný sluha, ale také zlý pán

Hysterie nakonec vyvrcholila žalobou malé skupiny investorů na samotný CD Projekt RED. Tito investoři se totiž cítí oklamáni. Tento postup by mohl stanovit nebezpečný precedent, kdy budeme žalovat herní společnosti za to, že nevydaly hru podle našich představ. Je až s podivem, že nikdo nežaloval kupříkladu EA za to, že několik let prodávali NHL na PC za plnou cenu, přitom na hře takřka nepracovali a poslední ročníky byly až na drobnosti de facto identické.

Odklad není řešení

Kdo se někdy zajímal o herní vývoj, tak jistě ví, že se jedná o nejnáročnější kreativní odvětví na světě. Zkoordinovat větší skupinu lidí, aby v průběhu několika let neztratila motivaci a směr, není nic jednoduchého. I proto nesouhlasím s názory, že CD Projekt měl na hře pracovat déle, pokud nebyla připravena pro vydání. Delší vývoj by Cyberpunk 2077 neudělal lepším, právě naopak.

cyberpunk wallpaper 1
Kdyby měli studia odkládat hry do doby, něž budou dokonalé, nikdy bychom si nic nezahráli

Zatímco malá část týmu by pár měsíců ladila chyby a bugy, co by dělal zbytek? Pochopitelně přidával do hry další obsah a tím i přidělával další chyby. Ostatně by byla hloupost, kdyby stovky lidí chodily do práce si to jen tak odsedět. Zkuste říct svému šéfovi, že nemáte následující dva tři měsíce co na práci – schválně co vám na to řekne.

Nepřehlédněte – Velké problémy Cyberpunku 2077 na konzolích. Hráči mohou požádat o vrácení peněz

Odložení by nedávalo smysl ani z finančního hlediska. Předvánoční trh je nejlukrativnější část roku a sedmiletý vývoj zkrátka něco stojí. CD Projekt si jednoduše nemohl dovolit další odklad, který by citelně zasáhl zisky. Kdo kdy pracoval ve službách, tak jistě potvrdí, že přelom zimy a jara není z prodejního hlediska žádný zázrak.

cyberpunk robot
Doufám, že hrstka ufňukaných hráčů neodradí CD Projekt od toho, aby Cyberpunk 2077 vypilovali k dokonalosti

CD Projekt RED zvládl Cyberpunk 2077 vcelku dobře, ostatně rychlé hotfixy jsou důkazem, že jim hra není lhostejná. Za vývojáře mě především mrzí to, že hře, které obětovali značnou část života, vyčítají hráči mnohdy velmi agresivním způsobem věci, které nijak výrazně nevybočují ze standardů videoherního průmyslu. Doufám, že vývojáři neztratí hlavu a vypilují Cyberpunk 2077 k dokonalosti, a křiklouni z řad hráčů se chytí za nos a pro příště budou krotit svá přehnaná očekávání.

Michael Chrobok

Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

15 komentářů

  1. Hra je to opravdu krásná a vcelku mě baví výkřiky lidí jaký je to sh*t, dát dohromady hru s takto otevřeným světem se bez bugu neobejde. Stačí se třeba podívat na Fly simulator od MS, miliardová společnost a i u nich se najdou bugy a né jen tak ledajaký…..

  2. Naprostý souhlas s celou úvahou. Tu negativní hysterii kolem CP77 fakt nechápu a s vrácením peněz taky nesouhlasím! Za několik týdnů to bude opraveno a pohoda. Rád si na to počkám.

    • Proč si myslíš, že lidi zajímá, že nemáš love na nákup SW…. :-)

  3. Mě to přijde, jako že se pan redaktor obhajuje, že se zabouchl do škaredé holky. Proč ne, někdo holky, jiný vdolky. Nakonec ji nám sám ukázal (viz přiložené video, kterých je plný YT) a o její kráse si každý může udělat obrázek sám. Ať už je hra ve svém žánru jakkoliv originální a klidně nám může přinášet tunu obsahu, stav při vydání je otřesný a vypustit to takhle na PS4, to už je jako chcaní do ksichtu. V takovém stavu nepřišel ani Zaklínač 3 nebo KCD. S přístupem Sony, stáhnout hru z PS storu, plně souhlasím. Taky to vypovídá o stavu hry, protože to se ještě nikdy nestalo. Vývojáři by si neměli zvykat vydávat produkt v takovém stavu. Představte si, že byste si třeba v podobném stavu koupili auto nebo ledničku.

    • Nemohu posoudit stav hry na PS4 ani na Xboxu (rád bych na vlastní oči viděl/zkusil), ale srovnání s hmotnými věcmi je dost mimo (stejně jak se srovnává sw-piráctví a krádež), protože lednička/auto/cokoliv se NIKDY „samo“ neopraví, kdežto digitální produkt ano, samozřejmě na základě toho, že vývojáři vydají opravu, která se pak automaticky SAMA stáhne a opraví produkt (v případě ledničky nebo auta by to ale bylo moc příjemné, kdyby se to takhle „samo“ opravovalo 😀 ).

  4. Naprostý souhlas s článkem. Krásně se taky ukázalo, jak Sony a MS kašlou na schvalování a kontrolu her, nebo nechápu že to tam teda pustili? Že by prachy a teď dělají hodný na hráče a kydaj hnuj na vývojáře

    • Oni to pustili naprosto záměrně. Jak už jsem psal jinde. Hry jsou „puštěny“ do prodeje daleko smluvně a jsou na ně vázané další věci. V tomhle případě Sony, Microsoft i NVidia narvali nepředstavitelné množství peněz do marketingu a produkce tý hry a CDRP jsou smluvně vázáni vydat tu hru před vánocemi, aby propagovala nové RTX karty a nextgen konzole. Pokud by se tento termín nedodržel, bez ohledu na to, v jakém stavu ta hra je, vývojáři by zaplatili astronomické pokuty, které by je prakticky položili. Takže technický stav jde jak za CDPR, kteří si nedokázali nastavit správně termíny (ale tak je covid, takže ledacos se dá pochopit) ale hlavně za těmito firmami, protože prostě tlačí na vývojáře aby vydali nepřipravené hry a mohli si na nich dělat marketing.

  5. Hraji na PC (2 roky stará sestava) a užívám si to. Ta histerie co se kolem hry spustila je podle mě dost mimo, nicméně zapadá to hezky do celého průběhu tohoto roku. Doufám že vývojáři budou mít čas o Vánocích chvílí vydechnout a během příštího roku vypiplají k dokonalosti.

  6. Nevím no, po updatu na 1.0.4 to prestalo padat a v klidu sem to dohrál na XoX. Spíš mě sere ten konec. Sedm ruznejch konců a stejně tě to vyplivne před poslední misi. Trapas! Kdybycg měl digital nechal bych si vrátit love 😃 V sobotu 1.0.5 tak asi ještě dohraju vedlejsaky.

  7. Nevím Nevím...

    Míra její odladěnosti nedosahuje jejích kvalit, která, až se s ní ukáže v plné parádě…
    Paradoxně, tedy spíš pochopitelně, čím víc si je člověk vědom potenciálu herního zážitku, tím více bude rozčarován z jeho momentálního stavu. A tedy s nadsázkou řečeno, není možné aby si ten kdo ji kritizuje, neuvědomoval jak dobrá vlastně je. Jakoby ta hra byla vydána ve stavu, na míru sedícímu ješitovi.

  8. Mám jí na Stadii a hratelná je.Občas se zaškubne.Jinak v pohodě.

  9. Hra na pohodu. Velké mínus však pro AI, které je tristní.

  10. Hra mě baví, za cca 30 hodin jsem nepotkala zásadní bug, který by mi znemožnil pokračovat. To, že se mi motorka zhmotnila v autě a auto následně vybuchlo mě spíš pobavilo. Jediné, co mi vadí je, že nefunguje pomoc s mířením na gamepadu a že si hra stále nepamatuje nastavení jazyka (což se na GOGu dá snadno vyřešit). Příběh je super, graficky na RTX 2060 to vypadá hodně pěkně a běží to stabilně. Já jsem spokojená a nechápu ty výkřiky, jak je to špatné. Spíš to ti řvouni ani neviděli případně mají ukradenou verzi a papouškují to, co si někde přečetli.

  11. Po patchi 1.06 hlásí hráči na pc i ps4 stále podstatné bugy. To jen pro info objektivním recenzentům, kteří hodnotí hru jako celek a ne jen tu část, do které se zabouchli

  12. Polský odpad, jako všechno jejich zboží. Snad ta banda podvodníků zkrachuje.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).