- ORNL a VW předvedly nový typ bezdrátové nabíječky pro elektromobily
- Pracuje s třemi fázemi a přináší mnoho výhod oproti kabelovému řešení
- Při nabíjení speciálně upraveného elektromobilu Porsche Taycan bylo dosaženo výkonu 270 kW
S rozvojem elektromobilů, nabíječek i jejich baterií je jasné, že revoluce musí přijít i ve způsobu nabíjení. Omer Onar z Oak Ridge National Laboratory správně poznamenal, že „když jsou vozidla tak chytrá, že zvládají autonomní řízení, parkování i plánování cesty do destinace pro ušetření paliva i času, budeme najímat člověka, který je musí zapojit do nabíječky“?
Bezdrátové nabíjení není úplnou novinkou, s funkčním systémem přišli už v roce 2018, hmotnost cívky pro vozidlo ale přesahovala 50 kg a šířku 75 cm. To je pro automobilky nepoužitelné řešení, Onar a jeho tým tedy museli prorazit s něčím menším, lehčím a o něco chytřejším.
Třífázová nabíječka s výkonem 270 kW řeší mnoho budoucích problémů
Nyní ve spolupráci s Volkswagen Group of America vyvinuli třífázový bezdrátový systém pro nabíjení výkonem 270 kW, který s přehledem nabije i Porsche Taycan. Cívky v tomto případě využívají rotující magnetické pole a jsou vůči sobě natočeny o 120°. Třífázová konstrukce zároveň omezuje emise magnetického pole do okolí, a není tedy potřeba žádné stínění.
Vzduchová mezera mezi cívkou vozidla a nabíječky činí asi 4,75 cm, což se může zdát jako hodně, efektivita nabíjení je ale velmi podobná současným kabelovým nabíječkám. Zároveň se jedná o konstrukčně dosažitelný parametr u většiny běžných osobních automobilů. Během patnácti minut je možné doplnit 80 % energie baterie, což vystačí zhruba na 2 až 3 hodiny jízdy.
Navyšování výkonu kabelových nabíječek nemůže trvat věčně. S vyššími výkony musí přicházet větší kabeláž i nutnost účinnějšího chlazení systému např. v podobě vodního chlazení. Je tedy velmi pravděpodobné, že během pár let velká část trhu přejde na podobný typ bezdrátové nabíječky, který zatím nejeví žádné výrazné nedostatky.