TOPlist

Bezdrátové nabíjení elektromobilů s výkonem 270 kW realitou! Otestovali jej s Porsche Taycan

Při testech nabíjeli Porsche Taycan, nabíječka totiž vznikala ve spolupráci s americkou divizí Volkswagenu
  • ORNL a VW předvedly nový typ bezdrátové nabíječky pro elektromobily 
  • Pracuje s třemi fázemi a přináší mnoho výhod oproti kabelovému řešení 
  • Při nabíjení speciálně upraveného elektromobilu Porsche Taycan bylo dosaženo výkonu 270 kW  

S rozvojem elektromobilů, nabíječek i jejich baterií je jasné, že revoluce musí přijít i ve způsobu nabíjení. Omer Onar z Oak Ridge National Laboratory správně poznamenal, že „když jsou vozidla tak chytrá, že zvládají autonomní řízení, parkování i plánování cesty do destinace pro ušetření paliva i času, budeme najímat člověka, který je musí zapojit do nabíječky“?

Bezdrátové nabíjení není úplnou novinkou, s funkčním systémem přišli už v roce 2018, hmotnost cívky pro vozidlo ale přesahovala 50 kg a šířku 75 cm. To je pro automobilky nepoužitelné řešení, Onar a jeho tým tedy museli prorazit s něčím menším, lehčím a o něco chytřejším.

Třífázová nabíječka s výkonem 270 kW řeší mnoho budoucích problémů

Nyní ve spolupráci s Volkswagen Group of America vyvinuli třífázový bezdrátový systém pro nabíjení výkonem 270 kW, který s přehledem nabije i Porsche Taycan. Cívky v tomto případě využívají rotující magnetické pole a jsou vůči sobě natočeny o 120°. Třífázová konstrukce zároveň omezuje emise magnetického pole do okolí, a není tedy potřeba žádné stínění.

Bezdratova Nabijecka Elektromobilu Ornl
Při testech nabíjeli Porsche Taycan, nabíječka totiž vznikala ve spolupráci s americkou divizí Volkswagenu

Vzduchová mezera mezi cívkou vozidla a nabíječky činí asi 4,75 cm, což se může zdát jako hodně, efektivita nabíjení je ale velmi podobná současným kabelovým nabíječkám. Zároveň se jedná o konstrukčně dosažitelný parametr u většiny běžných osobních automobilů. Během patnácti minut je možné doplnit 80 % energie baterie, což vystačí zhruba na 2 až 3 hodiny jízdy.



Porsche Taycan Sport Turismo (2024)



Nepřehlédněte

Facelift Porsche Taycan (2024): stovka za 2,4 sekundy a dojezd až 678 km

Navyšování výkonu kabelových nabíječek nemůže trvat věčně. S vyššími výkony musí přicházet větší kabeláž i nutnost účinnějšího chlazení systému např. v podobě vodního chlazení. Je tedy velmi pravděpodobné, že během pár let velká část trhu přejde na podobný typ bezdrátové nabíječky, který zatím nejeví žádné výrazné nedostatky.

Autor článku Adam Bělunek
Adam Bělunek
Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

Kapitoly článku