Zdroj: Pexels/Unsplash

Apple plánuje na 30. června velké změny! Posvítí si na zákeřné praktiky aplikací

  • Od 30. června 2022 začne platit změna v aplikacích pro iPhony a iPady
  • Apple požaduje, aby vývojáři umožnili jednoduše smazat uživatelský účet
  • Již tak nebude stačit pouhá deaktivace, jak tomu bylo doposud

Apple se snaží svým zákazníkům dopřát maximální ochranu osobních dat. V minulosti spustil v rámci aktualizace iOS 14.5 transparentní sledování aplikací. Díky tomu uživatel jasně ví, které aplikace o něm sbírají data. Ten pak může sledování jednoduše zamítnout. Nové nařízení americké společnosti si dává opět za cíl zvýhodnit spotřebitele na úkor poskytovatelů reklamního prostoru.

Smazat uživatelský profil nikdy nebylo snazší

Novinka se dotkne všech aplikací pro iOS a iPadOS, které nabízí možnost vytvořit si uživatelský účet. Od 30. června 2022 budou muset všechny takové nabízet jednoduchou a transparentní cestu, jak profil také smazat. A tím se myslí jeho definitivní odstranění včetně přidružených osobních údajů.

Apple tím chce nabourat fígl, který využívají hlavně provozovatelé sociálních sítí. Pokud již dále nechcete na síti působit, nabídnou vám místo úplného odchodu jen polovičaté řešení. Tím je dočasná deaktivace profilu. Váš účet se stane neaktivním a ostatní jej nebudou moci dohledat, ale můžete se k němu kdykoliv vrátit. Obvykle pak následuje masivní e-mailová kampaň, kdy vaše schránka začne být zahlcována zprávami typu „Chybíte nám!“ a podobně.

app store unsplash

Zároveň velký problém představuje i to, že oblíbené aplikace jako Facebook, Instagram a další skrývají možnost deaktivace nebo definitivního smazání profilu hluboko v nastavení. Nezkušený či nepozorný uživatel ani nemusí tuto položku najít a lehce dojde k závěru, že jeho přání zkrátka splnit nejde.

Apple znovu zaklekne na sociální sítě

Apple definuje realizaci svého nového nařízení sadou vcelku jasných pravidel, jak uvádí vývojářská společnost Cleverlance ve své tiskové zprávě:

  • Proces mazání účtu musí být jasný, intuitivní a transparentní, v aplikaci lehce k nalezení (kupříkladu tlačítko v nastavení profilu uživatele nebo správy účtu)
  • V nabídce musí být možnost smazání kompletně celého záznamu účtu, a to včetně přidružených osobních dat – pouze nabídka deaktivace nestačí
  • Pokud uživatelé musí vystoupit z aplikace, aby dokončili smazání svého účtu (například přejít na dedikovanou webovou stránku), měl by být přidán přímý odkaz na web, kde mohou proces dokončit
  • Uživatelé musí být dobře informováni, například o tom, má-li dokončení žádosti o smazání trvat delší dobu
  • Pokud aplikace podporuje nákupy v aplikaci, je nutné uživatelům srozumitelně vysvětlit, jak bude vzhledem k rušení účtu probíhat následující fakturace
  • Všechny aplikace musí obsahovat snadno dostupný odkaz na zásady ochrany osobních údajů, ať už v popisu na App Store, nebo ve vlastním nastavení
  • V neposlední řadě je nutné dodržovat platné zákonné požadavky na zpracování, uchovávání a mazání osobních údajů klienta, což zahrnuje dodržování místních zákonů, v případě Česka tedy platnou směrnici GDPR
Google Android telefon smartphone
Android zatím transparentní možnost úplného smazání uživatelského profilu neřeší

A co na to Google?

V rámci operačního systému Android mají zatím vývojáři aplikací víc klidu. Google se k nařízení Applu, které začne platit v poslední červnový den, nepřipojil. Koneckonců, stejně rezervovaně se postavil i k nařízení ohledně transparentního sledování napříč aplikacemi. A vlastně se ani není moc čemu divit, když podle analýzy serveru ArsTechnica z března loňského roku Android o svých uživatelích sbírá dvacetkrát víc dat než iOS od Applu.

Autor článku
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.
image/svg+xml
+

Kapitoly článku