Recenze hry Grand Theft Auto: Vice City – legenda ožívá na Androidu a iOS

Při příležitosti oslav 10. výročí hry GTA: Vice City vydalo studio Rockstar velice zdařilou portaci na zařízení s Androidem a iOS. Připravte se na pořádný herní zážitek, Vice City je pořádná jízda.

Jakkoliv rozsáhle představovat sérii Grand Theft Auto by asi bylo zbytečné, protože většina čtenářů již o tento název přinejmenším zavadila. Ve stručnosti si tedy shrňme, že se jedná o jedny z nejúspěšnějších her napříč mnoha platformami a nyní se vývojáři ze studia Rockstar snaží prosadit i na telefonech a tabletech se systémy Android a iOS. Již před delší dobou jsme si na přístrojích od “jablečného výrobce” mohli zahrát handheldový díl s podtitulem Chinatown Wars, o něco méně je tomu, kdy s velkou slávou přišel k příležitosti desátých narozenin port GTA III pro obě výše zmíněné platformy.

Screenshoty z verze pro Android

Ačkoliv ovládání na dotykových displejích nikdy nebude dosahovat kvalit konzolí uzpůsobených pro hraní, v případě Vice City bylo zvládnuto poměrně dobře. Horší to bylo s optimalizací, kdy se původní díl na některých papírově výkonnějších zařízeních trhal nebo neběžel vůbec a současně na jiných slabších jsme se nesetkali s jediným problémem. Poučilo se Vice City z chyb předchůdce? Pojďme se na to zaměřit.

Hru jsme testovali také na iPadu mini a iPhone 5 (iOS)

Cena hry je necelých 120 Kč a velikost zabraných dat v paměti zařízení poté činí přibližně 1,4 GB. Po spuštění nás přivítá téměř stejná nabídka jako u předcházejícího dílu, její přehlednost je však bezproblémová a tak se směle můžeme vydat do ulic Vice City. Oproti nudnějšímu Liberty City z GTA III je Vice City krásné žijící město, jenž je ve velké míře inspirováno těmi americkými, jako je například Miami. Ve srovnání s dnešními hrami se již deset let trochu podepsalo, stále je ale pocit autenticity vysoký. Všude neony, lidé v křiklavě barevném oblečení, sportovní auta a samozřejmě také obchod s drogami a války gangů, zkrátka pravá americká osmdesátá léta.

Příběh rázného gangstera…

Jmenujete se Tommy Vercetti. Váš příběh začíná propuštěním z vězení, kde jste strávil patnáct let kvůli vraždě jedenácti lidí. Návrat do rodného města by pravděpodobně vyvolal potíže a tak váš šéf Sonny rozhodne o rozjetí byznysu právě ve Vice City, jehož prostředníkem budete vy. Další scénou je již realizovaný obchod s drogami, který však nevyjde úplně podle plánu. Všichni až na vás a jednoho vašeho kolegu jsou zastřeleni a co hůř, drogy i peníze jsou fuč. Když se to po telefonu dozví Sonny, nedočkáte se nadšeného tónu či lítosti, ale dostane pořádnou čočku.

Nebýt to vy, už vám šéf zajistil onu pomyslnou lehkou zem. Dostanete však šanci na nápravu a tak se vydáváte zjistit, kdo za tím podrazem stál a získat zpět peníze vašeho bosse, aby nad vámi nemusela růst tráva. Cesta je to strastiplná a nudit se rozhodně nebudete, za což můžeme vděčit i geniálnímu dabingu ještě geniálnějších postav, které se předhánějí o to, která bude úchylnější. Všem, kteří alespoň trochu ovládají anglický jazyk, důrazně doporučujeme nepřeskakovat cut-scény, jelikož dialogy jsou nezapomenutelné. Pro dohrání základního příběhu budete potřebovat zhruba 14 hodin čistého herního času, další hodiny pak můžete plnit různé bonusové úkoly nebo se jen tak flákat po městě a zkoušet třeba trpělivost policistů. Díky obrovské volnosti vám hra vydrží ještě hodně dlouho po dohrání základního příběhu.

Vylepšená grafika a optimalizované ovládání

Pojďme se tedy podívat na technickou stránku hry. V ohledu grafiky se na pohled příliš neliší od svého většího dvojčete z PC, proběhly však úpravy kupříkladu v oblasti vykreslování, díky čemuž se ale během průjezdu města nedočkáte žádných obrazovek s načítáním, i když na iPadu mini se nám čas od času stávalo, že se hra při průjezdu do jiné části města krátce zasekla. Celkově se však dá říct, že se jedná o velmi pěknou podívanou a rozhodně se jedná o to lepší, co v našem telefonu může skončit. V tomto ohledu více asi napoví i přiložené obrázky.

Zvuková stránka hry je rovněž famózní, dobový soundtrack z osmdesátých let plný interpretů jako je Michael Jackson, Iron Maiden a mnoho dalších, je realizován prostřednictvím pro sérii tradičních rádií, kde se kromě hudby dočkáme dosti kontroverzních (v dobrém slova smyslu) reklam a neskutečných rozhovorů. Pokud bychom hře měli něco vytýkat, hudba to rozhodně nebude.

V úvodním odstavci jsem zmínil, že optimalizace předchozího dílu nebyla úplně slavná a na mnoho zařízeních hra nefungovala korektně ani ne tak kvůli slabému hardwaru, jako právě kvůli nepodařené optimalizaci. Všichni doufali, že se Rockstar poučí, bohužel však nutno podotknout, že k ideálu je stále daleko. Přístrojem na kterém hra byla testována, byl HTC One X+, který má velmi výkonný procesor NVidia Tegra 3 taktovaný na 1,7 GHz, přesto však byly znatelné menší záseky. Verze pro iOS (iPhone 5 a iPad mini) běhala plynule, jen se občas na chvíli zasekla při zmíněném průjezdu mezi jednotlivými částmi města).

Jsou známé problémy se vším, co používá procesory Qualcomm Snapdragon S3/S4, naopak bezproblémová hratelnost je zajištěna u přístrojů poháněných procesory Samsung Exynos a na populárním tabletu Nexus 7 si hru též užijete bez sebemenšího zádrhelu.

Ovládání podobných her na dotykových diplejích pravděpodobně nikdy nedosáhne komfortu herních konzolí a počítačů, v rámci možností je ale u recenzovaného kousku vyřešen slušně. Oproti GTA III se odehrálo pár drobných změn, jakože například zmizela samostatná klávesa pro skok a ten se nyní realizuje dvojitým tapnutím na tlačítko pro sprint. Celkově však můžeme říct, že se nejedná o nějakou tragédii a vzhledem k platformě se jedná o asi nejpřijatelnější řešení. Též platí měřítko, že čím větší displej, tím lepší zážitek z hraní bude. Pouze u větší kategorie tabletů se tato úměrnost může měnit, zapomínat bychom ale neměli na určitou subjektivitu v tomto ohledu a každý to může cítit trochu jinak. Troufám si tvrdit, že pro hraní je ideální právě Nexus 7 či iPad mini.

Vlevo screenshot z verze pro PC, vpravo z předělané verze pro Android

Co říci závěrem? Pokud máte ověřeno, že si na vašem přístroji hru zahrajete, pak se jedná o velmi výhodnou investici. GTA: Vice City je prostě léty prověřená klasika, která ve své době patřila mezi naprostou herní elitu a dnes se jedná stále o skvělý zážitek. Menším problémem může být jen místy ne úplně přesné ovládání, což je však výsada hraní na dotykových displejích obecně a nejedná se o problém hry.

- -

Sečteno podtrženo – dlouho jsem se na mobilním zařízení takto nebavil a i nostalgická slza ukápla, což určitě nebude jen má výsada. Nezapomínejte ale, že kupujete na vlastní riziko. Pokud máte nedostatek času či spánku, tato hra vám rozhodně nepomůže, ba právě naopak :-).

Autor článku Martin Pavlović
Martin Pavlović
O technologie se zajímám odjakživa. Kromě nich mě baví také urbanismus a městská mobilita, hudba a společenská témata. Nejraději trávím čas v sedle kola, na kulturních akcích, s analogem v ruce nebo doma u knih, filmů i videoher.