- Zásilkovna musí uvolnit své výdejny i pro další dopravce, rozhodl úřad
- Až 3400 výdejních míst už brzy bude spolupracovat s Balíkovnou, PPL a dalšími
Společnost Zásilkovna aktuálně drží monopol v segmentu doručování menších zásilek do 30 kilogramů. I z toho důvodu si na ni posvítil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který rozhodl, že musí část svých partnerských výdejních míst otevřít i pro konkurenční doručovací služby.
Zásilkovna pod tlakem ÚOHS
Na konci roku 2020 skončilo vyšetřování ÚOHS, které přineslo zásadní zjištění. Zásilkovna platí za největší subjekt v segmentu doručování zásilek do 30 kilogramů na externí výdejní místa, tzv. partnerské prodejny. ÚOHS ve správním řízení prověřoval v této souvislosti možné porušení zákazu uzavírání dohod omezujících soutěž podle českého i unijního práva.
Za tyto zakázané dohody, tzv. kartely, může být považována jakákoliv dohoda, jejímž cílem nebo výsledkem je narušení hospodářské soutěže. Vymezení zakázaných dohod v českém právu je obdobné vymezení v právu Evropské unie, kterým se národní soutěžní právo inspiruje.
U Zásilkovny šlo přesně o to, že část z jejích partnerských výdejen, se kterými má podepsanou smlouvu déle než dva roky, lze považovat za protisoutěžní. Konkrétně má Zásilkovna v Česku 5477 výdejních míst (bez samoobslužných Z-Boxů), z nichž 3400 jsou dle ÚOHS dlouhodobé, a proto jejich dohoda se Zásilkovnou vykazuje známky monopolního jednání.
Co se mění pro zákazníky?
ÚOHS podnikl kroky ve správním řízení, z čehož mohla pro Zásilkovnu vyplynout vysoká pokuta. Doručovací gigant však promptně předložil návrh závazků, podle kterého provozovatelé výdejních míst, kteří mají smlouvu déle než dva roky, smějí požádat o vyjmutí z konkurenční doložky a tím pádem používat toto výdejní místo i pro zásilky konkurenčních přepravců. Může jít například o Balíkovnu, PPL Parcelshop, DHL Service Point a další.
Takové výdejní místo však musí splnit určitá kritéria, která následně odsouhlasí přímo vedení Zásilkovny. Provozovatel výdejního místa musí písemně doložit, že má v rámci výdejního místa vytvořeny odpovídající podmínky pro výdej zásilek (například, že nedojde k přehlcení výdejny) a zároveň je schopen zajistit jejich oddělení od zásilek jiných přepravců.
Co to znamená pro zákazníky? V blízké době se může rozšířit vaše možnost, kam si nechat uložit balíček. Budete si tak moci například objednat zboží z e-shopu, který nenavázal se Zásilkovnou žádnou spolupráci, a uložit jej třeba prostřednictvím kurýra PPL na výdejní místo Zásilkovny. Konkrétní výdejní místa však musí splnit výše uvedené podmínky.
„Považujeme za důležité, aby bylo tržní prostřední férové pro všechny. S ÚOHS jsme celou dobu aktivně komunikovali, což vyústilo v návrh úpravy znění konkurenční doložky. V současnosti posuzujeme individuální žádosti provozovatelů výdejních míst o udělení výjimky konkurenční doložky. Souhlasy jsme již také v desítkách případů udělili. Zásadní nárůst těchto žádostí neočekáváme,“ uvedl Erich Čomor, ředitel skupiny Packeta.