Domů » Články » Zakladatel Tesla Motors: Řízení aut lidmi by mělo být v budoucnu zakázáno, nebude bezpečné

Zakladatel Tesla Motors: Řízení aut lidmi by mělo být v budoucnu zakázáno, nebude bezpečné

Zakladatel společností Tesla Motors, SpaceX a dalších, vidí budoucnost v autech, která budou schopná řídit sebe sama. Tím by se měla zvýšit bezpečnost na silnicích, a také se pravděpodobně kompletně změní vzhled vozidel.

Elon Musk je sériový podnikatel a vizionář. Přichází s nevídanými nápady, jako je například Hyperloop, který by měl dopravit cestující ze San Francisca do Los Angeles za 35 minut průměrnou rychlostí 962 km/h. Neustále se snaží posouvat hranice a dokázat věci, o kterých si většina lidí myslela, že jsou nemožné. Nemá strach z neúspěchu, a tak se pouští i do rizikových a finančně náročných projektů, například skrze svou společnost SpaceX, kde je jeho primárním cílem zlevnit lety do vesmíru. Toho chce dosáhnout mimo jiné tak, že se pokouší přistát s raketovým modulem zpět na Zemi, aby jej mohl použít znovu.


Takto by měl vypadat Hyperloop

Tesla je na autopilota připravena již dnes

Dalším Muskovým dítětem je automobilka Tesla, vyrábějící luxusní auta jezdící pouze na elektřinu, která jsou nabitá nejnovějšími technologiemi. Minulý týden Musk oznámil, že během následujících 90 dní začne uvolňovat OTA (Over The Air – vzduchem, není třeba automobil připojit žádným kabelem) aktualizaci pro vozidla vyrobená od října loňského roku do dneška, která umožní řidičům využívat funkci autopilota na 90 % amerických silnic, především tedy na dálnicích. Tyto vozy jsou totiž vybaveny radarem, sonarem, kamerami a dalšími čidly, které jsou potřeba pro to, aby auto mohlo jet samo, bez pomoci řidiče.

Vize zakladatele Tesly se z dnešního pohledu zdá poněkud kontroverzní. Podle jeho slov by jednou mělo být řízení automobilů lidmi postaveno mimo zákon, neboť bude považováno za nebezpečné – technologiemi nabitá vozidla stihnou zareagovat rychleji a zvládnou krizové situace lépe, než lidé. Spolu s autonomními auty by se mohl kompletně změnit i jejich design, neboť už nebude potřeba instalovat airbagy, deformační zóny, a dokonce ani volanty.

Musk si však dobře uvědomuje, že se jedná o vzdálenou budoucnost. Jak sám řekl, i kdyby od dnešního dne bylo každé nové auto poháněno elektřinou, trvalo by 20 let, než by se obměnila flotila aut jezdících na benzín, naftu, plyn, a další paliva. To samé platí i pro auta nezávislá na řidiči.


Elon Musk

Nejnovější a nejvýkonnější Tesla, Model S P85D, je však na tuto budoucnost připravena. Disponuje veškerými potřebnými technologiemi, které autu umožní, aby se řídilo samo, včetně kontroly okolí auta, čtení značek, včetně rychlostních limitů a následné uzpůsobení jízdy těmto omezením, a také okamžité reakce na události před vozidlem – pokud auto jedoucí před ním zabrzdí, Tesla ihned zabrzdí také.

Se vší elektronikou se nabízí otázka bezpečnosti, zda nebude jednoduché dostat se do systému auta a převzít nad ním kontrolu. To by však mělo být vyřešeno mnoha bezpečnostními vrstvami kódu, které mají zabránit případným hackerům, aby se dostali až ke stěžejním funkcím auta, jako je řízení.


Tesla model S P85D

Prozatím je pro Teslu největším problémem autopilot při rychlostech od 25 do 80 km/h, kdy jízda probíhá především ve městech, kde je mnohem více věcí, které je třeba brát v potaz, ať už se jedná o přechody, semafory, chodce, cyklisty, nebo různá stavební omezení. S řešením by mohla pomoci NVIDIA, která nedávno představila počítačový systém pro autopilota Drive PX, který je schopný sledovat překážky a postupně se z nich i učit. Jeho implementace však navýší cenu vozu o 10 000 dolarů, což je lehce přes čtvrt milionu korun. Autopilot Tesly, podle slov Muska, však již dnes funguje na dálnici ve vyšších rychlostech velmi dobře.


NVIDIA Drive PX

Politikům se nápad příliš nelíbí

Další překážka, která nyní stojí před Teslou, není technická, ale politická. Jen velmi málo států v Americe nějakým způsobem reguluje provoz aut, která se umí řídit sama. Často se však jedná pouze o regule, jak taková auta testovat, nebo se vztahují pouze na vozidla prodaná v daném státě. Mezi tyto státy patří Kalifornie, Nevada, Michigan, Florida a Washington D.C. Dalších 14 států na regulacích již pracuje, dalších 12 ale autonomní vozidla rovnou zamítlo.

Častým argumentem je bezpečnost, autopilot na silnicích nevzbuzuje u politiků příliš důvěry a další obavou je, kdo bude zodpovědný, pokud dojde k nehodě, zda „řidič,“ nebo automobilka. Na druhou stranu, ani to by pro Muska nemusel být problém, i v Americe totiž platí známé „co není výslovně zakázáno, je dovoleno,“ prozatím jsou tedy jeho samořídící se auta legální.

Elon Musk předvádí zrychlení z nuly na 100 km/h a autopilota

Samotný Musk hýří optimismem a Teslu vidí jako budoucího leadera v tomto odvětví. Pravdou je, že již dnes má Tesla nakročeno velmi dobře a v implementaci a vývoji technologií předstihla své konkurenty o několik let. Otázkou zůstává, zda si toto výsadní postavení udrží, nicméně Muskův dřívější přístup ukázal, že mu jde hlavně o pokrok, který může zlepšit svět.

Loni v červnu totiž uvolnil všechny patenty, které Tesla využívala, konkurenci v zájmu rychlejšího rozšíření vozidel jezdících na elektřinu. Nyní nezbývá než počkat, jakým směrem se bude vývoj ubírat dál. Již dnes je jasné, že Tesla v něm bude hrát důležitou roli.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.
Sledování diskuze
Upozornit na
guest
79 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments