Domů » Články » Vyzkoušeli jsme elektrický Volkswagen ID.4. Jaké jsou naše první dojmy?

Vyzkoušeli jsme elektrický Volkswagen ID.4. Jaké jsou naše první dojmy?

Zatímco o Volkswagenu ID.3 se mluvilo jako „game changeru“, prvním autu značky Volkswagen stavěném od začátku jako elektro, jako o Golfu pro 21. století, o Volkswagen ID.4 se dosud téměř mlčelo. Přitom si myslím, že to bude přesně to auto, na které zákazníci čekali.

Volkswagen ID.4 je větší kus auta. Takový, jaký Češi mají rádi.
Volkswagen ID.4 je větší kus auta. Takový, jaký Češi mají rádi.

Volkswagen uspořádal první testovací jízdy pro novináře. Po půlhodinovém briefingu jsme auto dostali na jeden a půl hodiny a mohli ho jít zkoumat. Tady je našich 10 postřehů.

A samozřejmě nabídne velký kufr.
A samozřejmě nabídne velký kufr

1. Je to nuda

Elektromobily vždycky vypadaly trochu zvláštně. Aerodynamický tvar, úzká kola, různá podivuhodná řešení, která byste čekali u měsíčního vozítka. Ale ID.4 takový není. Má sice futuristické kliky, hodně zakapotovanou přední část, ale když půjdete okolo něj, tak vám nejspíš vůbec nepřijde, že je auto v něčem jiné. Nevypadá jako běžný elektromobil. Naopak, má svalnatou kapotu, vyboulenou „haubnu“, prostě vypadá jako úplně obyčejné auto. Éra futuristických elektromobilů, které přitahují pozornost, je asi pryč.

Kromě zakapotovaného předku prakticky nepoznáte, že se jedná o elektromobil.
Kromě zakapotovaného předku prakticky nepoznáte, že se jedná o elektromobil

2. Má kouli

S tím souvisí i to, že auto má hagusy, tedy podélné střešní nosičky na příčníky, na které můžete umístit třeba rakev nebo nosič na kola. U elektromobilů věc opět nevídaná. A také tažné zařízení. Ani to není zcela obvyklé. A se standardními údaji. Tedy nebrzděný vozík do hmotnosti 750 kg, ten brzděný podle toho, jestli máte zadokolku nebo čtyřkolku. Naše zadokolka utáhne na kouli až 1 tunu. Takže není problém se vydat kempovat s přívěsem nebo menší lodí.

Hagusy na elektromobilech běžně neuvidíte.
Hagusy na elektromobilech běžně neuvidíte

3. Velký kus auta

Vnitřní prostor je fenomenální. Je vidět, že auta od začátku stavěná jako elektromobily mnohem lépe pracují s prostorem, protože mohou. Uvnitř ID.4 je pocitově více místa než v Tiguanu. Pomáhá tomu i výrazné prosklení a minimalistická přístrojovka. Na předních i zadních sedadlech je obrovské množství místa, stejně tak velký je kufr. Zatímco o ID.3 můžeme mluvit jako něčem mezi Golfem a Passatem, ID.4 je na tom výrazně lépe. A to bude podle našeho názoru také stát za úspěšnými prodeji. Lidé chtějí za své peníze větší kus auta a to jim ID.4 dá.

Sedadlo řidiče je příjemně prostorné, plně elektricky stavitelné a nabízí i masážní funkci.
Sedadlo řidiče je příjemně prostorné, plně elektricky stavitelné a nabízí i masážní funkci

4. RWD

ID.4, které jsme měli k dispozici, nabízí pohon zadních kol. A to je zkrátka dobré. Přední kola se věnují jen zatáčení, zadní tlačí auto. Je to zkrátka zábava, z řidičského hlediska je to fajn. Řidičsky tohle auto baví mnohem více než leckterý benzinový crossover. Jízdní vlastnosti jsou velmi příjemným překvapením. Později přijde ID.4 také s pohonem všech kol.

Výkon motoru se přenáší jen na zadní kola. Přední mají na starosti zatáčení. Tipovali byste, že mají 21"?
Výkon motoru se přenáší jen na zadní kola. Přední mají na starosti zatáčení. Tipovali byste, že mají 21″?

5. Rozšířená realita

Volkswagen přišel na to, že se nemusí zapojovat do závodu o velikosti a množství displejů v řidičově zorném poli. Ten stejně nemá čas všechno sledovat. Ale nabízí obří head-up displej, který zobrazuje všechny důležité informace. Při aktivní navigaci navíc zobrazuje různé informační pokyny, jako jsou třeba šipky, kam přesně máte odbočit. Kvalitu fotografií omluvte, virtuální projekce před auto se skutečně špatně fotografuje.

Modré šipky ukazují, kam má řidič odbočit. Jsou vzdálené daleko před řidičem, není tedy možné na ně zaostřit a mít zároveň ostré ostatní informace head-up displeje.
Modré šipky ukazují, kam má řidič odbočit. Jsou vzdálené daleko před řidičem, není tedy možné na ně zaostřit a mít zároveň ostré ostatní informace head-up displeje.

6. Cena pod milion

Často se mluví o tom, že elektromobily jsou drahé. A skutečně jsou. Ale nejsou nedosažitelné. Základní ID.4 vyjde na 991 900 Kč a přitom nabízí slušnou výbavu. Naše testovací auto bylo ve výbavě Max. To znamená, že obsahovalo úplně vše, co obsahovat může, a navíc nabízí nejvýkonnější motor a největší baterii s kapacitou 77 kWh. Cena se tak vyšplhala až na 1 586 200 Kč. Ale už za částku mezi 1,1–1,2 miliony pořídíte slušné ID.4. Tedy za cenu, za kterou se běžně prodávají Tiguany.

Přístrojovka je vskutku minimalistická. Ale nic zde nechybí.
Přístrojovka je vskutku minimalistická. Ale nic zde nechybí.

7. Stále on-line

ID.4 je neustále připojené k internetu, má vlastní SIM kartu. 4G data je možné používat po celé Evropě. Přes ně si stáhnete mapové podklady, přistoupíte k autu z mobilu a třeba si aktivujete klimatizaci. Kdo chce využívat webová rádia nebo funkci hot-spotu, může. Ale za tu už bude chtít Volkswagen extra příplatek.

ID.4 se nestartuje. Stačí usednout, zařadit stupeň D a přitlačit na plynový pedál se symbolem ▶️
ID.4 se nestartuje. Stačí usednout, zařadit stupeň D a přitlačit na plynový pedál se symbolem ▶️

8. Lepší infotainment

Infotainment byl největší bolístkou ID.3. Byl poměrně pomalý, zasekával se, dlouho startoval. Tato verze infotainmentu byla 1.0. Mezitím byla verze 2.0 a ID.4 teď dostává verzi 2.1. Pokrok je to velký. Systém reaguje rychleji, plynuleji, během krátké jízdy nebyl čas jej pořádně otestovat, ale snad se zlepšila i stabilita. Jen pořád trvá cca 30 sekund, než celý systém naběhne do 100% funkčního stavu, kdy je možné třeba zadat cíl do navigace. Bootování zkrátka chvíli trvá. Tady má Volkswagen ještě co zlepšovat.

9. Akumulátory a nabíjení

ID.4 se nabízí se dvěma akumulátory – s kapacitou 52 a 77 kWh. Ten výkonnější stačí pro dojezd přes 500 km podle WLTP. A to je hodně slušná hodnota. Nejčastěji zmiňovanou jednotku vzdálenosti v diskuzích, tedy cestu do Chorvatska, tak teoreticky zvládnete jen s jedním nabitím. Nabíjení přitom může být velmi rychlé. ID.4 se umí dobíjet výkonem až 125 kW. To jsme neměli možnost zatím ověřit. Matematicky to vychází tak, že za 30 minut se dobijete pro jízdu na 320 km. Ale tohle si nechme až na dlouhodobý test.

Nemůžou chybět chytré světlomety IQ Light.
Nemohou chybět chytré světlomety IQ Light

10. Výkon

150 kW umí s autem pořádně zacvičit. Především v nízkých rychlostech umí pořádně zarazit do sedačky a do 60 km/h zrychluje famózně. Díky ježdění jen po Praze jsme neměli možnost vyzkoušet akceleraci na 100 km/h, ta by měla proběhnout za 8,5 sekundy, což už tak oslňující není. Ještě více se těšíme na verzi GTX. Ta bude dodávána s pohonem všech kol a nabídne 225 kW. To bude jízda.

Apple CarPlay fungoval hned a bez kabelu.
Apple CarPlay fungoval hned a bez kabelu

Jaké byly první desítky kilometrů s ID.4? Je to normální auto. Prostorné, vzdušné, živé, s velkým kufrem a naprosto tiché. A že je na elektřinu, asi není tak úplně důležité. Za pár let nám to přijde stejně normální, jako když jsme se v devadesátých letech divili tomu, že někdo si koupí osobní auto s naftovým motorem. Příští týden nás čeká první jízda se Škodou Enyaq. Uvidíme, jak si proti koncernovému sourozenci povede.

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

10 komentářů

  1. Překvapil mne, že to má kouli a hagusy. Super. Konečně lyže na střechu a za auto karavan. Jen těch 1000kg je trága. Tiguan utáhne 1600-2500kg. Utáhne to 1000Kč a to je tak jako litrová Fabia. To i Clio umí 1200kg. Jen nevím jak často se bude nabíjet (box, karavan). Tipuji co 150-200km.
    Kapitola RWD je také divná. Co je zkrátka zábava? Proč to baví víc než nějaký benzínový crossover?
    HUD super.
    Umí auto 5G? Až vypnou 4G sitě, tak to bude potřeba.

    Za mne elektro auto ne. Má to mnoho a mnoho nevýhod, které zatím převažují.
    Tímto tempem dohoní normální auta tak za 15-20 let.

    Jen je škoda, že Evropou prochází zelený přízrak a bude se vše zakazovat. :-(
    I grilování na zahradě, protože to produkuje CO2 (viz. UK těchto dní).

    • Vratislav Klega

      Dobrý den Petře, 1000 kg opravdu není nic moc, ale lepší, než drátem do oka. Čtyřolka bude mít více. Asi to nebudete kupovat pro tahání přívěsu s autem :-)
      RWD – auta s pohonem zadních kol jsou z principu zábavnější, cítíte, jak vás tlačí zadek. Chce to zažít.
      5G neumí. Vypíná se 3G, myslím, že 4G tady ještě bude hodně dlouho. Až ho vypnou, můžete autu udělat hotspot z mobilu.
      Ano, elektro není pro každého, o tom žádná.
      S tím, že Evropa něco zakazuje, na tom se neshodneme. Je to trend doby. Třeba GM skončí s výrobou spalovacích motorů v roce 2035. Přičemž GM evropský trh vůbec nezajímá, mají své prodeje úplně jinde.

    • Co skončí 2035 – to je potřeba si ještě pár let počkat, ono se to nějak vyvine.

    • „S tím, že Evropa něco zakazuje, na tom se neshodneme. Je to trend doby. Třeba GM skončí s výrobou spalovacích motorů v roce 2035. Přičemž GM evropský trh vůbec nezajímá, mají své prodeje úplně jinde.“

      Tak vedeni v GM je celkem logicke, ze pokud se v Evrope a vlastne i nekolik statu v US (Kalifornie napr.) emise a ruzny tyhle normy resi a vidi vseljake dotace, ktere se na elektrifikaci hazi, tak to proste najednou dava pro tu firmu ekonomicky smysl. Rozhodne v tom neni nejaky „trend“ ci snaha byt „zelenejsi“ (ono jestli to nakonec je lepsi k zivotnimu prostredi je taky otazka..) ci „pokrok“ na lepsi technologii.

  2. Máte skvělý fotky pan Klega.

  3. Typicky levný „WV-ID design“ ala Citroen, žádná změna ani u čtyřky. Enyaq je podle mě na tom s designem nesrovnatelně mnohem lépe – jistou drobnou futuričnost si prostě neodpustili zakomponovat (to je u elektromobilů snad nějaký předpis, mám pocit), ale když vidím tohle, tak mi to vůbec nevadí. Ale zpět k designu ID… nechápu, proč nevycházeli ze svého vlastního designu (tak to ostatně naprosto logicky dělá i Škodovka se zmíněným Enyaqem) a raději kopírují levná/nevýrazná „vozítka“ co vypadají, že stojí „pár“ tisícovek… no snad se někdy u VW elektromobilů dočkám „jejich designu“…

  4. už ať se konečně unie rozpadne kážou vodu a pijou víno

    • Víno pijeme díky EU hlavně my. Jinak bychom měli jen zasmrádlou sodovku.

  5. Opět klasická EUmasírka, autor srovnává ID4 s VW Tiguanem a tvrdí, že ceny jsou v podstatě stejné. Zde jsou konkrétní ceníkové ceny: v 3.nejvyšší výbavě Elegance, kde je téměř vše, stojí Tiguan 2l benzín, 180kW 1 173 900,- , 2l diesel 110kW 1 011 900,- Kč, tedy o 400 000- 500 000 Kč méně, pro autora jde asi o zanedbatelný rozdíl(zdroj [odkaz]). Úvaha o 500km dojezdu dle WLTP je směšná, i při popojíždění ve městě měl autor při průměru 31km/h spotřebu 19 kWh/100km, tedy dojezd cca 400 km. Pokud vyjede na dálnici rychlostí 130km/h , bude spotřeba minimálně cca.25KWh/100km, reálný dojezd cca.300km. Závěr: ID4 je DRAHÉ a NEPOUŽITELNÉ!!

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).