Domů » Články » Vyzkoušeli jsme elektrické Audi e-tron GT. Sporťák pro moderní gentlemany

Vyzkoušeli jsme elektrické Audi e-tron GT. Sporťák pro moderní gentlemany

O tom, že automobilový svět zažívá za posledních pár let největší změny v celé historii, není třeba příliš spekulovat. Všudypřítomná elektrifikace, tlak na emise, ale také vývoj baterii a nabíjení je něčím, co ještě donedávna prakticky nikdo nemusel řešit. A tak bude naprosto běžné, že automobilky budou ukazovat věci, které budou přirovnávat k velkým milníkům. Tak jako Audi, které nám nabídlo svézt se v e-tronu GT, který se má stát stejným milníkem jako kdysi legendární pohon quattro.

Audi etron GT
Audi e-tron GT je neskutečná bestie (v tom nejlepším slova smyslu)

Do rukou se nám na pár hodin dostal e-tron GT quattro, což v řeči čísel znamená výkon 467 koní, které produkují dva elektromotory. Zmiňuji to hned na úvod, aby nedošlo k nějakému omylu. Nejsilnější model v nabídce Audi je elektromobil, nikoli však e-tron GT, ale Audi RS e-tron GT, který dorazí na trh až o něco později.

Zastavme se na skok u designu. Dostalo se ke mně několik názorů, že Audi e-tron GT vypadá daleko lépe než takové Porsche Taycan. Osobně tento pocit nesdílím, ale jsem rád, že společnost je rozdělená, protože právě design je něčím, co si každý musí vybrat sám. Avšak nepopírám, že můj osobní titul s názvem nejhezčí auto automobilky, kterým jsem nedávno označil Audi A5, se nyní bude stěhovat. Na výběr je z devíti laků a devět designů disků, které jsou upravené tak, aby aerodynamický odpor byl co nejnižší. Na zádi najdete typický podpis Audi, tedy svítilny spojené tenkou linkou, které v případě zamykání i odemykání hrají světelným efektem. Naopak na přídi nečekejte masku chladiče. Celá příď je zakrytá plastem, který může mít různé barvy dle vašich požadavků.

Srovnání s Taycanem se nabízí

Srovnání s Taycanem se samozřejmě nabízí. Obě auta stojí na stejné platformě a původně jsem si myslel, že budou mířit i na stejnou klientelu. To si teď úplně nemyslím. Zatímco Taycan je doslova sportovní auto, e-tron GT je spíše takové „GTéčko“. Ostatně to má také v názvu. Ani zdaleka není tak ostré jako Taycan, ale o to více pohodlnější umí být. Jedná se o takové to auto, se kterým chcete každý víkend někam vyrazit, občas šlápnete trochu více na pilu, ale jindy se budete jen tak kochat krajinou.

„GTéčko“, tak jak ho vnímám já, musí umět i nějaké ty zatáčky a nejen krájet stovky a tisíce kilometrů na dálnicích. I to se inženýrům od Audi povedlo. Rychlost nabírá neuvěřitelně rychle, ale tak nějak nenásilně. Jakmile se řídíte maximální povolenou rychlostí, prakticky o tom ani nevíte. Při předjíždění podržíte plyn na podlaze na pár sekund a rázem jedete takovou rychlostí, že jste za pár vteřin bez papírů. Ano, to je budoucnost, budoucnost elektrických automobilů, ať už na ně máte názor jakýkoliv.

Audi e tron GT 5
Audi e-tron GT

V prvních zatáčkách cítíte hmotnost, která atakuje 2,3 tuny. Cítíte to především na brzdách. Jakmile najedete do zatáčky, Audi drží i díky rozložení hmotnosti 50:50, ale také díky nízkému těžišti. Jakmile dorazíte na apex, začnete tlačit na plynový pedál, který chytře rozděluje výkon na kolo, které ho zrovna potřebuje nejvíce. Asi vám nemusím říkat, že výjezd ze zatáčky je okamžitý, až by to méně zkušenější řidiče mohlo překvapit. Pro běžného smrtelníka má i tato základní verze takové zrychlení, že se vám může dělat špatně. A je prakticky jedno, v jaké rychlosti plynový pedál zašlápnete až na podlahu. A takový launch control, to je ještě jiná liga. V případě neopřené hlavy o hlavovou opěrku ani lehká bolest hlavy, jak druhý den po lepším večírku, nemusí být ničím překvapujícím.

Taková kancelář se vám bude líbit

Změnou prošel interiér, kde nově nenajdete volič převodovky jako například u Audi e-tron. Z toho důvodu zmizel i spodní displej, který sloužil pro ovládání klimatizačních podmínek, a nově vše ovládáte pomocí hardwarových ovladačů. Za mě rozhodně lepší řešení. Uprostřed palubní desky pak displej samozřejmě zůstal. Jde o klasiku za posledních pár let, kterou v Audi už moc dobře známe. Tedy systém, který používá dlaždicové menu. Nechybí podpora Apple CarPlay a nabíjecí standard USB-C. 

Asi je vám jasné, že v Audi e-tron GT sedíte nízko. Posadíte se do sportovních sedaček, které ve vrcholné variantě jdou ovládat až v 18 různých nastavení. Neskutečně příjemný je alcantarový volant, ovšem pokud se vám potí ruce tak jako mně, tak bych možná popřemýšlel o stylových rukavicích. Před volantem je pak Audi virtual cockpit, který je lehce upravený, aby zobrazoval veškeré informace, které v elektrickém autě potřebujete. 

NepřehlédněteAudi odhalilo výkonný e-tron GT. Stovku dá za 3,3 sekundy, cena atakuje 4 miliony

S autem jsem strávil zhruba dvě hodiny v okolí Prahy, takže mluvit o nějaké spotřebě by nedávalo moc smysl. Pokud by se pohybovala v podobných číslech jako u Porsche Taycan, tak by to znamenalo spotřebu okolo 24 kWh/100 kilometrů. Ale o tom ani Porsche, ani Audi není. Je to o skvělých jízdních vlastnostech, díky kterým se do auta budete vždycky těšit. Výkon 467 koní není ve světě elektromobilů tím nejvyšším, ale na většinu záležitostí vám bude bohatě stačit. Ostatně zrychlení z klidu na sto za 4,1 sekundy je asi dostatečné vysvětlení.

Audi etron GT
Audi e-tron GT

Konfigurátor je bohatý a je jen na vás, co vám vaše kreditní karta dovolí. Na výběr je hned několik světlometů, brzd a velikostí kol, trojice sportovních sedadel, ale také celá řada jízdních asistentů. Co si moc vybrat nemůžete, je dojezd. Baterie o kapacitě 93,4 kWh má papírově zvládnout více než 450 kilometrů. Reálně však odhaduji dojezd okolo 350 kilometrů. Pro většinu zákazníků by to nemusel být problém, protože i Audi e-tron GT, podobně jako Porsche Taycan, využívá 800V soustavu a maximální nabíjecí výkon je až 270 kW. V tu chvíli vám stačí využít toaletu, objednat si oblíbený kávový nápoj a můžete vyrazit. 

Budoucnosti není třeba se bát

Jestli se Audi e-tron GT stane takovým milníkem, jako byl pro německou automobilku pohon quattro, nevím. Ale po pár hodinách s tímto autem vím, že budoucnosti se bát rozhodně nemusíte. Věřím, že za pár let ani nabíjení nebude pro většinu populace velkým problémem, a naopak si budeme užívat výhody, které elektrická auta mají. Kdyby bylo na mně, do své garáže bych postavil to nejlepší z obou světů, tedy ideálně Porsche 911, a poté klidně i Audi e-tron GT, na kterém jen těžko můžete najít nějaké chyby.

Patrik Svatoš

Redaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

23 komentářů

  1. Tohle je za mě absolutně nejhezčí elektromobil a dost možná i automobil roku 2021.

  2. neskutecna masirka tohle. vzhledove se mi teda libi vice tohle nez Taycan a cenove take vychazi lepe, i kdyz teda ja na nej nikdy mit nebudu :-d

  3. nevím, nevím...

    No tak jak je (byť jde v tom v určité míře o subjektivní vnímání, které ale nevylučuje stránku subje ktivního popisu) redaktorem tohle auto vnímáno/charakterizováno, tak si říkám, jak je mi šito úplně na míru:) To uzpůsobení jízdních vlastností…:)

  4. Souhlasím s předposlední větou, že pro většinu populace nebude v budoucnu nabíjení problém.
    Budou totiž jezdit MHD.

  5. Jak si pan redaktor představuje nabíjení na sídlíštích by mě teda zajímalo :-)

  6. Elektromobily ako mrtva vetva a jeden z najvacsich omylov ludstva za poslednych par desatroci.

    Clovek caka od technologickeho pokroku, ze mu zivot zjednodusi, ako mi zjednodusi zivot auto za 4 milony, ktore ma katastrofalny dojazd, nekonecne dlhe nabijanie, nie je ekologickejsie a siet stanic je uplne minimalna?

    V akej galaxii by som si mal kupit toto autoa byt spokojny, ked jedine co ma caka, su len same obmedzenia?

    A nabijanie bude vzdy problem, ak auto nenabijem za 3 minuty, ako bezne natankujem…

    Absolutne katastrofalna kombinacia je mizerny dojazd a nekonwcne nabijanie

    • Máš jedno. Taycan v prodejích porazil už i 911. Tohle auto už je na rok vyprodané.

    • To i E-Tron GT už má letošní výrobní kapacity úplně vybookované.

    • Tobě to taky může být jedno, na to auto nemáš a mít nebudeš. Tak tu nedělej ramena, jak je to slepá vývojová větev, prodeje říkají něco jiného, pane odborníku.

    • Vsak to nabijeni je prece vyhoda, jak zmineno v clanku! V klidu si muzes dat kavu, jit na WC, precist si casopis a nic nemusis resit!
      Co se tyce dojezdu, tak tady ti za chvilku pribehne banda, ktera ti zacne vysvetlovat, jak dojezd dobry vubec nepotrebujes, protoze jen chorvatsky dovolenkarsky socky jezdi daleko!

    • Predaje su ake? To ze maju vyrobnu kapacitu 20 kusov rocne a maju 22 objednavok je nejake terno?
      To ako ked testovali tie hybridy, papierovy dojazd 50km realne 26km, ale par fanboyov tu stieklo, ze ake uzasne auto. Podotknem, ze nabitie trvalo 6 hodin.

      To su take nezmysly, ze mi z toho rozum zostava stat, ale niektorym to zjavne vobec nevadi. Ved to nema jediny jeden plus oproti klasickemu autu, mozno az na to zrychlenie, inak je to jedno obmedzenie na druhom.

    • Vy jste asi nepochopil smysl elektromobilů co? To jest ti, kteří mají na to si je koupit, si je nekupují z důvodu primárního vozu na trase Praha – Mnichov, ale jako vozy do města a jeho okolí nebo na dojíždění do práce. Nabíjí si je pak vždycky přes noc… ne, opravdu elektrokára za 4 miliony není určená k cestám ze sídliště do kempu v Chorvatsku. Tak si nechte svojí dvojkovou octávku v kombíku a naftě a nekomentujte články o autech, které stejně nikdy v životě neuvidíte, natož abyste je řídil :/

    • Lukáši, přesně jak píše DHS. Mně vadí to neustálé dělání z lidí blbečky. Pokud si někdo vydělá 3 miliony a tohle auto mu za to stojí, tak se neboj, že ten člověk se plně informuje o jeho přednostech a negativech. A 3 miliony za auto nevyhodí někdo, kdo na něj za 20 let naškudlí, ale někdo, kdo už nemusí šetřit na nic jiného, může ty 3 mega utratit, tak je utratí za toto. Má bydlení dle svých potřeb a možná i snů. A takový člověk znova – nejezdí určitě na dovolenou do Chorvatska, aby stál někde v hodiny koloně. A určitě nejezdí denně přes celou republiku z bytu na sídlišti (kde to nemá kde nabít) na 10 hodin do kanclu. Já opravdu nejsem fanoušek elektroaut, nebo resp. k nim mam výhrady celkem, ale nikomu nikdo u hlavy pistoli přece nedrží. Ano, až nebudeme mít na výběr nic jiného, tak pochopim tyhle nářky, ale teď? Však si můžeš za 3 mega koupit spousta jiných vozidel…

    • DHS: Pokud je smysl elektromobilu do mest, s tim, ze pokud clovek potrebuje dal, tak vlastni jeste druhy diesel/benzin vuz, tak nejaka ta „ekologie“ uz jde do haje tuplem. Jak mi potom vysvetlis existenci levnych elektroaut, taky jen jako doplnek k normalnim autum?

      Menty: Co se tyce narku, to jakoze protoze je auto takhle drahe, tak si kritiku nezaslouzi, protoze je spoustu jinych aut za 3 mice?

    • Lukáši, samozřejmě že kritika ano, je ale otázka, zda tohle je ještě kritika. Elektromobily tu bohužel jsou a bohužel budou, je to příkaz shora, a řešit neustále jejich smysl nebo nesmysl či dopad na ekologii je samozřejmě zbytečné. S tím se už prostě musíš smířit, nic víc nic míň. Ekologické nejsou a nebudou, argument, že tu fosilní paliva nebudou navždy je ale celkem validní. A jak řikám – máš tu spousta alternativ, nejsi cílovka a očividně ten „typický občan“, kterého nám tady pořád předkládáte taky ne. Já ti to zkusim demonstrovat na elektronice – například hry na Mac. Tak to prostě je, hry na Mac nejsou a nebudou, Apple prostě nemíří na hráče. A pořád se tu najdou ti, kteří se nad tim pozastavují, diví se a já nevim co, láteří. Přitom to je taky věc, se kterou se musí smířit. A kor když je tu konkurence, kde si hry zahraješ. Tohle je to samý. Máš tu spousta vozů s klasickým pohonem, stačí si vybrat. A když chceš dojezd 1000km a nemáš kde dobíjet, tak si to prostě nekoupíš. Chápal bych kritiku, kdyby nebyla jiná možnost, to je bez debat. Ale takhle? Elektromobilita je brána jako budoucnost, automobilky tak auta vybavují tím nejlepším, co mají, a nechají si za to zaplatit. To je asi jak kdybys u klasických aut nadával, že smrdí, že při tankování musíš čuchat smrady na benzínce, že se třeba zašpiníš. Taky to tak je a nic s tim neuděláš.

      Jinak píšeš o levných elektroautech. Která elektroauta jsou levná? Myslíš „levné“ Citigo, což byla holota za půl milionu? Nebo ID.3 za milion? Levné elektroauto je oxymoron, momentálně takové neexistuje.

    • Tyhle pravěké názory na elektromobilitu mě vždy dostanou. Ano, budoucnost automobilů je elektrická. Ne, neznamená to, že všechny auta se budou nabíjet ze zásuvky a sídliště bude vypadat jako vánoční stromeček, protože všem budou trčet kabely z oken. Přijdou další elektrické alternativy jako je například vodíkový pohon (ano, jedná se stále o elektromobil!!!). Fakt je, že jako u každé nové technologie jsou prvotní investice na vývoj veliké a tím pádem se cílí na malou část zákazníků (podobné jako u prémiových telefonů), ve chvíli kdy se technologie odladí, změní se výrobní procesy a začne se vyrábět pro massy, bude elektromobil vypadat zase trochu jinak.

    • A proč je ta budoucnost elektrická? To není vývoj, ale někdo o tom rozhodl, tak nám tu nesnažte namluvit, že takto se to prostě stalo. Lidé toto tlačení na sílu nemají rádi a proto je tu spousta despektu k této technologii. Kdyby neškrtili spalováky, ale třeba daly pobídky či úlevy na elektromotory a ta technologie by se prosadila sama, jelikož by byla oblíbená, neřeknu ani slovo. Ale takto? To není kritika tohoto konkrétního Audi. Je to kritika toho vnucování produktu , o který většina evidentně nemá zájem…

    • To je celkem validní argument, nicméně takhle uplně trh nefunguje. Resp. dokud budou spalováky, tak nikdo nebude jen tak vyvíjet něco nového, kde je budoucnost ještě hodně hodně nejistá. Ted‘ se to všem vyplatí dělat spalováky, všechno je vymyšleno, všechno víme jak funguje, náklady minimální. Firmy mají maximalizovat zisky, ne dělat někomu samaritány. A dotace a pobídky v oblasti elektromobility jsou enormní už teď, a jak to vypadá. Osobně vidim problém řešení trhu v tom, co se bude dít, až jednou ta paliva dojdou. To není věc, co bychom měli řešit v té době, to už dávno musí být vymyšlené a funkční. Kdo ted‘ vynalezne udržitelné auto na pohon, který je v souladu s politikou EU, tak bude král. A nikdo netvrdí, že to musí být elektromobily, jen je jasné, že ty jsou nejdál. Někdo tu mluvil o vodíku – to je pěkný, ale o tom se jen mluví. Nic víc. Taky můžu mluvit o autu na vzduch, ale to je tak všechno. Trh by uměl tuhle situaci vyřešit, jen si neumim představit tu bolest, která nastane, až dojdou paliva a firmy teprv začnou ladit alternativní pohon.

  7. Menty: „Elektromobily tu bohužel jsou a bohužel budou, je to příkaz shora, a řešit neustále jejich smysl nebo nesmysl či dopad na ekologii je samozřejmě zbytečné.“

    Me se libi, ze jsi sice celkem vokalni kritik autoritarskych rezimu podobnych Cine, ale presto uz to neni tvuj prvni argument, kde tvrdis, ze se lide proste „musi smirit“ s jakymkoliv rozhodnutim vlady. Problem je, ze tu kritiku dnes potrebuji jako sul, protoze maji mene nez 10 let na „dorovnani“ aut s fosilnim palivem, kdy pocinaji UK (tusim ze EU je na tom podobne ale) chceme jejich prodej zakazat uplne.
    Pouziju tvuj priklad; Ac Windows fakt nemusim, tak pokud by se Windows zarizeni mely prestat prodavat, tak bych taky docela uvital kdyby MacOS vsechny ty hry (a programy aktualne nativne nedostupne) portoval z Windows, aby na nej mohl prejit kazdy.

    • lukass71: Tak pardon, abych to opravil, samozřejmě se s tím smířit nemusí a můžou nadávat a kvičet v diskuzích donekonečna, máš naprostou pravdu. Ale výsledek, že se tím nic neudělají, je stejný. A srovnávat rozhodnutí Bruselu s autoritářskou Čínou, kde jsou lidé za názor klidně i vražděni, to je celkem síla. Plus ten zbytek – však to tvrdím. Až tu nebude jiná možnost, tak to beru, ale teď? Je to pořád s trochou nadsázky experimentální odvětví, možná je to budoucnost, ale možná taky slepá ulička. Možná je třeba cesta i jiná alternativa, jak píše kolega výše. A kritika – ty tomu říkáš kritika, která je potřeba, fakt si myslíš, že inženýři z Audi si sem chodí číst tohle nadávání? :D Asi ne žejo. A věř tomu, že inženýři v automobilkách moc dobře vědí omezení elektroaut, ale očividně je ještě nejsou schopni vyřešit. Elektromobilita bude řešit problémy až ve chvíli, kdy se na ten problém narazí v reálném užití. A teď nepočítám současný stav, kdy jsou cílovkou elektroaut lidi, kteří tohle prostě neřeší. Tak to bylo ostatně v historii vždycky. Ono totiž odhadnout potřeby zákazníků za 20 let je poměrně těžké, a žádná firma to nebude dobrovolně riskovat a sypat do toho peníze jen tak. A tím se zas vracíme k té „kritice“ a k tomu, že oni určitě vědí moc dobře, jaké problémy elektromobily mají. Představ si, ze fosilní paliva dojdou dřív, než EU zakáže klasická auta. Co bude pak? Budem tu mít problém elektromobility, který nejsme schopni vyřešit (což momentálně nejsme), jiná paliva nebudou. Jo, to bude stav, kdy se s tím budem muset smířit, tak to prostě je, stejně jako fakt, že elektroauta nejsou tak dobrá, jako ta klasická. A žádná, byť sebekonstruktivnější kritika z internetových diskuzí na tom bohužel nic nezmění.

    • V EU sedí námi zvolení lidé, nikdo je neprosil o toto „dobro“. Dříve nebo později se objeví platforma, která bude chhtít zachování současné technologie.Pokud budou technologie vedle sebe, nemám problém. Bylo by to i lepší, konkurenční prostředí a zákazník by na tom pouze vydělal…Ale řeči typu, že se s tím musíme smířit fungovat nebudou. Lidé nejsou ovce…To se projeví. Zatím jen nadáváme na fórech protože si ještě spalovák můžeme koupit, ale pokud to dojde tam, že nebude spousta lidí moct, tak začne teprve boj.

    • Menty: S Cinou jsem spis narazel na to, ze jsem cekal, ze na tyhle veci budes mit liberalnejsi svobodnejsi nazor. Samozrejme, ze Cina je extrem, ale je tam, kde je, prave diky mizivemu odporu a kritiky od svych obcanu.

      Experimentalni odvetvi, do ktereho jen vcera Biden oznamil $100 milardove zvyhodneni. Tech penez do toho jde uplne extremne a jde primo z dani, ktere platime vsichni, takze se omlouvam, pokud jsem k tomu trochu kriticky.

      A samozrejme, ze necekam, ze sem chodi Audi inzenyri cist nase komentare. I kdyz s tim, jake tu mame nejake ‚experty‘ je jen otazka casu, nez nam tu nejaky Franta oznami, ze v Audi pracuje :D Co se tyce potreby zakazniku za 20 let, ja nevim hele, ale auta uz tu nejaky patek jsou, takze potreby okolo EV logicky reflektuji ty same potreby.

      Firmy do toho sypou penize, protoze vidi tu ohromnou podporu od vlad a vidi zajem o ekologii, i kdyz jde realne spis o PR.

      Ze fosilni paliva dojdou, tech clanku o tom bylo v minulosti hromady, jak nam zbyva poslednich par let, nez dojde ropa apod. Skutek utek, dnes uz i tyhle poplasne clanky utichly. Snad jediny plus tam vidim v geopolitickem hledisku, ze minimalne co se transportu tyce, bude Zapad mnohem mene vazan na Blizky Vychod. Na druhou stranu, tech zemi, co produkuji materialy nutne pro baterie taky neni uplna hromada a jsou casto jeste ve vetsim rozkladu nez prave ty arabske – viz tezba Kobaltu v DRC.

    • lukass71: Ale však já ti tvůj názor neberu a neupírám, jen říkám, že ti nezbyde nic jiného, než se s tim smířit, i přesto, že ten názor máš jiný. Nic víc nic míň.

      A nepochop mě špatně, já nejsem pro regulace. Já jen řeším to, jestli není vhodné vyřešit „co se bude dělat potom“ co nejdřív. A právě se třeba ukáže, že elektormobily jsou slepá ulička, a tak se bude hledat jiná. Že fosilní paliva jednou dojdou, to snad nemusíme zpochybňovat, horší je, že nevíme kdy to bude. A řešit to, co se bude dít pak, až to nastane, to bude řekl bych stát daleko víc, než teď. EU to nedělá jen tak z plezíru, samozřejmě jsou tam kšeftíky, dotace, lobby apod, ale nemyslim si, že za tou myšlenkou je všechno špatně. Sami výrobci by se cestou experimentů nikdy nevydali, ti by to řešili až ve chvíli, kdy by paliva došla. A co budem pak dělat my ostatní, to je samozřejmě otázka.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).