TOPlist

Vysoké clo na čínské elektromobily! EU zvažuje až 38 procent, týkat se může i Tesly

Čínské BYD Yangwang U7
  • Evropská komise informuje o změně celních tarifů na čínské elektromobily
  • Novinka má začít platit od 4. července letošního roku
  • Cla se pohybují od 17 do 38 % procent, u jednotlivých značek se liší 

Mluví se o tom již nějakou dobu a včera Evropská komise vydala oficiální prohlášení, ve kterém informuje o nových celních tarifech na čínské bateriové elektromobily. Aktuální 10% clo na dovoz automobilů ze zemí mimo EU se díky tomu navýší až na 38 %, záležet bude na spolupráci automobilek s EU a výši dotací, které pobírají. Komise zároveň dopředu informovala o výši cla pro jednotlivé automobilky.

U značky BYD bychom se měli dočkat sazby 17,4 %, průměrně však půjde o 21 %, které bude platit Nio, Xpeng a možná i Tesla. „Automobilka Tesla může mít v konečné fázi individuálně vypočtenou celní sazbu,“ stojí v oficiálním prohlášení Evropské komise. Nejvyšší clo 38,1 % se má týkat koncernu SAIC. Geely má pak spadat pod 20% clo. Výběr navýšeného cla má začít platit od příštího měsíce.

Cílem zavedení tohoto opatření je zamezení přílivu levných elektromobilů z Číny, které jsou dotovány tamní vládou, a tudíž narušují zdejší hospodářskou soutěž. Lokální automobilky, které takové zvýhodnění čerpat nemohou, pak nejsou schopné před konkurencí z východu obstát.

Elektromobil Polestar 2
Pod koncern Geely spadá i značka Polestar

Podle studie společnosti Rhodium Group tvoří čínské elektromobily zhruba 37 % všech dovezených elektromobilů do EU. Tyto počty se i přes hrozbu navýšení cla stále zvyšují. To, že s novým opatřením zástupci Číny příliš spokojení nejsou, asi není žádným překvapením. Hlasy proti se ale ozývají i z členských zemí Evropské unie.

Biden cla navýšil na 100 %, německý ministr nesouhlasí

Německý ministr dopravy na svém účtu sociální sítě X oznámil, že nás čeká obchodní válka a izolace trhů. Podle něj by se měly automobily zlevňovat díky konkurenci a otevřeným trhům. K podobnému kroku se však odhodlal také americký prezident Joe Biden. I v USA totiž levná čínská konkurence znepříjemňuje situaci americkým automobilkám. Z původních 25 % ale tamní clo vyskočilo na 100 %, což je oproti EU mnohem razantnější postup.

Autor článku Adam Bělunek
Adam Bělunek
Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

Kapitoly článku