- Evropská komise informuje o změně celních tarifů na čínské elektromobily
- Novinka má začít platit od 4. července letošního roku
- Cla se pohybují od 17 do 38 % procent, u jednotlivých značek se liší
Mluví se o tom již nějakou dobu a včera Evropská komise vydala oficiální prohlášení, ve kterém informuje o nových celních tarifech na čínské bateriové elektromobily. Aktuální 10% clo na dovoz automobilů ze zemí mimo EU se díky tomu navýší až na 38 %, záležet bude na spolupráci automobilek s EU a výši dotací, které pobírají. Komise zároveň dopředu informovala o výši cla pro jednotlivé automobilky.
U značky BYD bychom se měli dočkat sazby 17,4 %, průměrně však půjde o 21 %, které bude platit Nio, Xpeng a možná i Tesla. „Automobilka Tesla může mít v konečné fázi individuálně vypočtenou celní sazbu,“ stojí v oficiálním prohlášení Evropské komise. Nejvyšší clo 38,1 % se má týkat koncernu SAIC. Geely má pak spadat pod 20% clo. Výběr navýšeného cla má začít platit od příštího měsíce.
The much anticipated EU EV tariffs have been announced. In 2023 just shy of half a million China made EVs were sold in the EU making up nearly one-third of the total EVs bought. 🧵 pic.twitter.com/x1G0zs3SfK
— Iola Hughes (@RhoMoIola) June 12, 2024
Cílem zavedení tohoto opatření je zamezení přílivu levných elektromobilů z Číny, které jsou dotovány tamní vládou, a tudíž narušují zdejší hospodářskou soutěž. Lokální automobilky, které takové zvýhodnění čerpat nemohou, pak nejsou schopné před konkurencí z východu obstát.

Podle studie společnosti Rhodium Group tvoří čínské elektromobily zhruba 37 % všech dovezených elektromobilů do EU. Tyto počty se i přes hrozbu navýšení cla stále zvyšují. To, že s novým opatřením zástupci Číny příliš spokojení nejsou, asi není žádným překvapením. Hlasy proti se ale ozývají i z členských zemí Evropské unie.
Německý ministr dopravy na svém účtu sociální sítě X oznámil, že nás čeká obchodní válka a izolace trhů. Podle něj by se měly automobily zlevňovat díky konkurenci a otevřeným trhům. K podobnému kroku se však odhodlal také americký prezident Joe Biden. I v USA totiž levná čínská konkurence znepříjemňuje situaci americkým automobilkám. Z původních 25 % ale tamní clo vyskočilo na 100 %, což je oproti EU mnohem razantnější postup.