Musím se přiznat. Jsem fanoušek elektromobility. Miluji elektromobily, které jezdí tiše, neuvěřitelně dynamicky a nevypouští emise v místě, kde je obvykle vysoká hustota obyvatel. Mám kde dobíjet a za ty roky, které jsem za volanty elektromobilů strávil, jsem si už byl schopen nastavit mysl tak, že vím, jak dobíjet, kdy dobíjet, jak si plánovat cesty a nečiní mi to žádný problém.

Zároveň ale velmi dobře rozumím argumentům odpůrců elektromobility. Především těm, kteří nemají možnost dobíjet doma nebo v práci, pro ty je v současné době elektromobil jen těžko použitelný. Nebo těm, kteří opravdu velmi často jezdí dlouhé trasy, řekněme nad 300 km.

Elektromobil s benzínovým motorem
Také testovaný Passat je elektromobilem, uvažovat o něm má smysl, pokud jej můžete dobíjet buď doma nebo v práci. Nebo nejlépe na obou místech. Jenže pohon se nespoléhá jen na elektromotor, ale také na benzínový turbomotor 1.4 TSI. Takže abychom byli přesní, jde o tzv. plug-in hybrid. Dobíjíte jej, ale když na to přijde, můžete ujet třeba 800 km bez jediné přestávky. Abyste naplno využili jeho výhod, má největší smysl jezdit co nejvíce na elektřinu. To jezdíte tiše, ekologicky a levně.

Jen do práce a možná zpátky
Elektrický dojezd plug-in hybridů nebývá velký a Passat GTE není výjimkou. Výrobce udává 57 km, což dost často stačí na každodenní jízdu do práce a někdy i zpět. Moje cesta do práce měří rovných 35 km, což znamená, že komfortně dojedu elektricky tam, nikoliv už zpět (v práci nemám možnost dobíjet).

Podzimní počasí a potřeba topit znamená, že reálný dojezd se pohybuje kolem 50 km, pokud jsem chtěl jet celou cestu na elektřinu, znamenalo to jet na oběd k nabíjecí stanici nebo se cestou z práce stavit na nákup a dobít se u supermarketu, což v Praze není vůbec žádný problém. Tak jako tak se na nákup zastavuji, pokud chci ale dobíjet, je třeba vybrat vhodný obchod. Pro někoho to může být překážkou.
E-Mode
GTE nabízí celkem 3 režimy jízdy. Ten nejzajímavější je E-Mode. Pokud jej zapnete, pojede Passat vždy na elektřinu. Tedy pokud pojedete rychlostí maximálně 140 km/h (mělo by to tedy stačit i pro jízdu po dálnici). Na elektřinu pojede, i když dáte plyn – ale nepromáčknete pojistku pod plynovým pedálem. To auto vyhodnocuje jako krizovou situaci a během sekundy se zapojuje i spalovací motor.

V čem je E-Mode jiný oproti jiným elektromobilům, to je díky převodovce DSG, která řadí obvyklým způsobem. Kdo jezdí elektromobilem, ten na tohle není úplně zvyklý, elektromobil jezdí obvykle bez řazení. Elektromotor nabízí výkon 85 kW, což nevypadá jako ohromující číslo, jenže výkon elektromobilu máte dosažitelný mnohem rychleji, takže Passat působí velmi živým dojmem, na nedostatek dynamiky si určitě nebudete stěžovat.

Hybrid
Pokud vás čeká dlouhá cesta, rovnou si přepněte na režim hybrid. V tomto módu se kombinují obě pohonné jednotky, podle toho, co je nejvíce efektivní. Když si do navigace zadáte cílovou destinaci, řídící jednotka vypočítá optimální využití obou pohonů. Mě čekala cesta z Prahy do Kroměříže, tedy asi 250 km. Do cíle jsem dojížděl s téměř prázdnou baterkou. Tedy zůstal přesně takový dojezd, abych po historické Kroměříži jel pouze na elektřinu a po zaparkování mi zůstal dojezd 3 km. Spotřeba po této cestě skončila na hodnotě 4,5 litru benzínu na 100 km a 8,1 kWh elektřiny na 100 km.

Naprostá většina cesty vede po dálnici, kde se často využije rekuperace místo brzdění. Snadno lze spočítat, že za celou dobu jsem spotřeboval 20 kWh elektrické energie, což je více než kapacita akumulátoru. Toho bylo dosaženo právě díky rekuperaci. Pro představu – na 20 kWh by Passat čistě na elektřinu ujel z těch 250 km pouhou stovku. Pokud jsem zároveň spotřeboval 11,25 litrů benzínu, znamenalo by to, že bez pomoci elektromotoru by byla spotřeba benzínového motoru 7,5 litru benzínu na 100 km.
GTE
Nejzábavnější režim spustíte tlačítkem GTE. V tomto režimu jde ekologie stranou, auto poskytuje maximální dynamiku. A obě jednotky pracují naplno. Pokud zrovna nepotřebujete veškerý výkon, spalovací motor pak přes generátor nabíjí baterii, aby měl elektromotor vždy dostatek energie. Passat je v tomto režimu opravdu živý. Není divu, složený výkon motorů dosahuje hodnoty 160 kW. Podle tabulkových údajů má Passat zrychlit na 100 km/h za 7,6 sekundy, při našem měření jsme dokonce dosáhli o 0,6 sekundy lepší hodnoty.
Akumulátor
Baterie v plug-in hybridu nebývá velká, což platí i pro GTE. Li-ion akumulátor má kapacitu 13 kWh. Budete-li jezdit jen na elektřinu, počítejte se spotřebou kolem 20 kWh / 100 km, takže si sami můžete udělat obrázek o dojezdu vozu. Baterie je ukrytá pod zavazadlovým prostorem. Pro zavazadla vám zůstane 402 litrů, což není žádná výhra. Spalovací verze nabídne 586 litrů. Kdo preferuje objemnější zavazadelník, měl by sáhnout po karosářském provedení Variant.

Nabíjení
Počítejte s tím, že Passat GTE bude třeba neustále nabíjet. Jinak jeho pořízení nedává smysl. Nabíjecí zástrčka se nachází vedle loga VW v přední části vozu. Plug-in hybridy je obvykle možné dobíjen jen pomalým způsobem střídaným proudem. Stejnosměrný proud 50 kW je určen jen pro velké akumulátory, takto malý akumulátor by takový výkon nepobral. K vozu jsem dostal nabíječku na 230 V a 10 A, tedy s výkonem 2,3 kW. Pouhou trojčlenkou si spočítáte, že dobití celé 13 kWh baterie bude trvat cca 6 hodin. Pokud použijete výkonnější wallbox, můžete dobíjet až výkonem 3,6 kW a čas tak o trochu zkrátit.

Travel Assist
Dnes už nikoho u auta střední třídy nepřekvapí, že je vybaveno armádou asistentů. A že auto by v určitých situacích vlastně umělo jezdit samo. Passat soubor těchto asistentů schovává pod tlačítkem na volantu (napravo vedle tlačítka SET adaptivního tempomatu) a nazývá jej Travel Assist. V praxi jde vlastně o kombinaci adaptivního tempomatu, systému pro automatickou jízdu v koloně a systém, který zabraňuje vybočení z pruhu. Po aktivaci jsou systémy více aktivní. Vůz automaticky jede uprostřed jízdního pruhu, nečeká, až začne auto vybočovat, aby jej vrátil zpět, zkrátka jede tak, jak by jel řidič.

Adaptivní tempomat nejen že drží odstup od vozu před vámi, ale bere v potaz i dopravní omezení – respektuje omezení rychlosti, respektuje křižovatky, prudké zatáčky, kruhové objezdy. Příklad: jedete po dálnici 130, když se blížíte k obci, automaticky zvolní, tak, aby při minutí cedule obce jel už jen 80 km/h. Když skončí dálnice, jedete už 50 km/h a když se blíží kruhový objezd, ani to nepostřehnete a jedete 30 km/h. Je to další krůček k autonomní jízdě a při rutinní cestě do práce to skutečně oceníte.

Jistě, systém není bezchybný. Při jízdě po D1 bojoval se zúženími, kde se míchají bílé a žluté čáry, tu a tam špatně načetl rychlostní omezení. Finální zodpovědnost tedy zůstává na řidiči, ale hlavně delší jízda hodně ulehčí, když část řízení přebírají systémy vozu. Je jen na řidiči, zda je využije nebo ne.
Mobil místo klíče
Passat je prvním autem, kde jsem si vyzkoušel mobil místo klíče. Bohužel to nemohl být můj iPhone, ale podporovaný Samsung. Stejně je to ale zvláštní pocit, když přijdete k autu, mobil přiložíte ke klice a NFC v sekundě automobil odemkne. Zažil jsem stejný pocit jako při první platbě mobilem. Ale to není všechno. Když mobil položíte do kastlíku před řadící páku, můžete auto také nastartovat a odjet s ním.
Zkrátka klíč už od auta nepotřebujete. Na stejném místě se mobil také indukčně dobíjí, takže jsem zde často odkládal svůj iPhone. Takový bug byl, že po vložení se automaticky spouští Apple Pay. Když iPhone detekuje NFC, tak si myslí, že jde o platební terminál a nabízí platbu, která ale pochopitelně proběhnout nemůže. Snad to software na straně Volkswagenu nebo Applu brzy vyřeší.

Zajímavé je, že Volkswagen počítá s tím, že takový mobilní přístup bude možné v budoucnu dát i vzdáleně. Zkrátka že někomu konkrétnímu dáte přístup do svého vozu a ten si jej odemkne jen z pomocí mobilu. Zatím není jasné, kdy bude funkce k dispozici. Passat je na českém trhu jen pár týdnů a funkce nabíhají postupně.

Infotainment bez kabelů
Pokud pro navigaci rádi používáte Waze, jistě oceníte přítomnost bezdrátového Apple CarPlay či Android Auto. Zkrátka si aplikaci ze svého smartphonu promítnete na velký displej infotainmentu. Funguje to bez chybičky a je to skutečně komfortní. Podrobně jsme se bezdrátovému zrcadlení věnovali v recenzi Škoda Scala, kde bylo i videopředstavení. Pokud vás tedy bezdrátové zrcadlení zajímá, mrkněte se na celý článek, případně jen na video.
Stejně jako u Škody Scala máme velkou výtku – Passat už také sází jen na USB-C, starší a stále hojně používané USB-A v autě už nenajdete.

Vždy připojen
Nový Passat už bude vždy on-line. Obsahuje totiž eSIM, takže o konektivitu se nemusíte vůbec starat. Na telefonu si pak nainstalujete aplikaci We Connect (neplést s aplikací We Connect Go, kterou jsme představili zde). Ta pak zajišťuje vzdálený monitoring vozu. Opět jsme na začátku celého životního cyklu, lze tak předpokládat, že funkce budou v čase přibývat. Zatím si můžete zkontrolovat jízdní data, možný dojezd, nabíjení a vzdáleně ovládat některé funkce, jako je třeba aktivace nezávislého topení.
Vstupní brána k elektromobilu
Setkávám se s tím často. Elektromobil by byl fajn, ale… A těch ale si každý najde spoustu. V případě plug-in hybridů si každý může vyzkoušet, jestli by mu elektrická jízda vyhovovala. Nevýhodou je, že plug-in hybridy jsou docela drahé – platíte jak elektromotor, tak spalovací motor. A to nejen při nákupu, ale také při servisu.
Nepřehlédněte – test Audi e-tron: pozdrav z budoucnosti
Přičemž právě servisní náklady dávají “fosilům” smrtící ránu (jen si spočtěte oleje, svíčky, kapaliny, turba, kompresory, EGR ventily, vysokotlaké hadice, vstřikovače, brzdy, olejové filtry, vzduchové filtry, palivové filtry, filtry pevných částic,…). To plug-in hybridu zůstává. Navíc potřebujete elektrickou zásuvku, bez té se neobejdete, takže se tu kromě výhod potkávají také nevýhody obou platforem. Ale pokud nemáte rádi zásadní a revoluční změny, může být GTE dobrou vstupní branou do budoucnosti.
Volkswagen Passat GTE
1 126 900 CZK
Klady
- dostatečný dojez na elektřinu
- ekonomická jízda
- chytrý asistent pro hybridní jízdu
- hi-tech jízdní asistenty
- plná konektivita
- výhody obou platforem
- příkladná ergonomie
Zápory
- jen pomalé nabíjení
- pouze USB-C
- bug v bezdrátové nabíječce
- malý zavazadelník
- nevýhody obou platforem
- pouze předokolka