Sledujte nás na YouTube

V čínském Shenzhenu už jezdí pouze elektrobusy. Chodci si ale na tichý provoz nemohou zvyknout

MHD bez spalovacích motorů je pro spoustu světových metropolí vytouženým, ale vzdáleným cílem. New York by rád všechny autobusy nahradil elektrickou variantou do roku 2040, Londýn by pak v roce 2020 chtěl mít „bezemisní“ všechny jednopatrové autobusy. Typické doubledeckery by měly být do konce roku 2019 hybridní. V České republice zatím nikdo takto ambiciózní plány nemá, dopravní podniky už ale také testují alternativní typy pohonu.

Všem ovšem vytřela zrak Čína, přesněji řečeno 12,5milionové město Shenzhen (Šen-čen). To před koncem letošního roku vyřadilo poslední dieselové autobusy a celá obří flotila 16 000 autobusů už jezdí na elektřinu. Do konce roku stejný osud potká také 22 000 taxíků fungujících ve městě – od nového roku nebude možné provozovat jiné než elektrické.

Nic není černobílé

Přínosy tohoto přechodu jsou zjevné. Město by mělo zásadně zredukovat své emise, dopravní podnik oznámil snížení nákladů na provoz o polovinu a lidé si pochvalují čistší ovzduší a tišší prostředí města. Tichý provoz však má háček – zástupce ředitele místního dopravního podniku Joseph Ma říká, že již dostali několik stížností na nebezpečnost bezhlučného provozu. Chodci si prý blížícího elektrobusu všimnou až na poslední chvíli a cítí se jimi ohroženi. Město proto nyní zvažuje do elektrobusů dodatečně instalovat generátory hluku, které by akusticky upozorňovaly okolí.

Zástupce generálního ředitele autobusového podniku Šen-čenu Joseph Ma u jednoho ze „svých“ elektrobusů. (Zdroj: Matthew Keegan / The Guardian)

To však není jediný problém. Město sice nechalo zbudovat 40 000 nabíjecích bodů a dopravní podnik má k dispozici 180 vlastních dep, nicméně stále to prý v exponovaných místech není dostatečné. Místní lidé popisují hádky taxikářů o právo nabít svůj vůz jako první. Dopravní podnik většinu nabíjení realizuje přes noc, ovšem vlastní kapacity nestačí. Musí si tak pronajímat městská zařízení a neobejdou se ani bez soukromého sektoru. Nabíjení autobusu mimochodem trvá dvě hodiny a dojezd činí 200 km.

Šen-čen měl ještě v roce 1980 pouhých 30 tisíc obyvatel. Pak se ale stal speciální ekonomickou zónou a příliv investic zcela proměnil ráz kdysi rybářského městečka. (Zdroj: Simbaxu)

Zatímco zajištění infrastruktury je do značné míry na bedrech dopravního podniku, s pořizováním autobusů pomáhala centrální vláda. Podle Josepha Ma zaplatila zhruba polovinu nákladů na pořízení elektrobusů, další dotace potom při ujetí určitého objemu kilometrů poskytne lokální vláda.

Bez dotací to asi nepůjde

Čínská vláda elektromobilitu podporuje velmi intenzivně. Vidí ji totiž jako jeden z mála způsobů, jak efektivně snížit nebezpečný smog dusící mnohá čínská velkoměsta. Do roku 2020 tak plánuje mít 100% elektrifikovanou MHD i dalších 30 čínských měst.

Jeden z nabíjecích terminálů dopravního podniku (Zdroj: Matthew Keegan / The Guardian)

Otázka je, jak se situace bude vyvíjet po roce 2020. Tímto rokem by totiž dle současných plánů měl skončit dotační program centrální vlády a přechod by se tak stal pro města a dopravní podniky mnohem dražším.

Dalším limitem jsou geografické podmínky. Například hned vedlejší Hong Kong může na čistě elektrickou MHD zatím zapomenout. Jeho hornaté prostředí se při testování ukázalo pro bateriemi poháněné autobusy jako příliš náročné. Jiná čínská města zase doplatila na velmi studené zimy, které taktéž akumulátorům nesvědčí.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

9 komentářů

  1. pet (neregistrovaný)

    Pridavat tam generatory zvuku je stejna hovadina jako kdyby auto jezdilo na 5 litru na 100 km a pridal by tam nekdo neco aby spotreba byla 10 litru aby sejkove neprodelavali.

    Ticho je prece hlavni vyhoda a ze lidi nekoukaji a potrebuji i zvuk je jejich blbost…

  2. Ondřej Gardavský

    V Shenzhenu žiju a můžu potvrdit, že své stinné stránky to má. Krom těch popsaných v článku je to hlavně nedostatek řidičů, kteří by s tím elektromobilem uměli jezdit (jak s busy, tak taxi). Jak ty vozy umožňují prudkou akceleraci, tak s tím čínští řidiči vyvádí věci, co jsou doslova na přesdržku. Dojíždění z práce je pak kolikrát utrpení i když je místo k sezení…

    • Petr (neregistrovaný)

      Tak na to je jednoduchá pomoc: Omezovač momentu.
      Neumíš jezdit = aktivujeme ti omezovač.

      • Přesně tak. S elektromotorem a elektronikou celkově se dají dělat zázraky. Ty rozjezdy mohou být absolutně plynule.

  3. qam (neregistrovaný)

    Tak zvuk není nevýhoda jen v Číně, to je nevýhoda kdekoliv. Už se mi to stalo několikrát hlavně na velkých parkovištích u obchodňáků, kde prostě člověk musí dojít po silnici na nějaké místo pro přecházení. Těch hybridních aut je čím dál víc, Toyota to cpe už i do Yarisu, stačí aby si paní v Yarisu zapla čiště elektriku a nemáte šanci poznat, že vám jede za zadkem.

  4. tomas (neregistrovaný)

    Cina válí

    • tomas (neregistrovaný)

      Som zvedaví ci technológia spracovania baterii je na takej úrovni ze pojde likvidovat bez zatazenia prírody.

  5. kl (neregistrovaný)

    Na to ti kazdy sere.. necetl jsi, ze jde o to ulevit ozdusi?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *