- Od ledna 2023 platí novelizovaný zákon o ochraně spotřebitele
- Ten už neumožňuje sjednat spotřebitelskou smlouvu jen po telefonu
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) informuje v první monitorovací zprávě tohoto roku, že od ledna 2023 platí novelizovaný zákon č. 374/2022 Sb. Kromě jiného se věnuje fenoménu tzv. smluv po telefonu.
Doposud bylo běžné, že poskytovatel služeb (například mobilní operátor) vám v rámci jednoho telefonátu navrhnul spotřebitelskou smlouvu a vy jste ji výslovným souhlasem „podepsali“. Tento proces však od letošního roku doznal zásadních změn.
Nově je telefonicky možné spotřebitele kontaktovat s pouhou nabídkou uzavření smlouvy – následně má podnikatel povinnost potvrdit spotřebiteli telefonickou nabídku v textové podobě. Tu zašle bez zbytečných odkladů poštou, nebo e-mailem, aby měl člověk možnost si nabídku projít a rozmyslet, zda ji akceptuje.
Aby byla smlouva platně uzavřena, je zapotřebí, aby spotřebitel nabídku přijal, a to buď standardně podpisem listinného vyhotovení, nebo třeba i neformálním elektronickým způsobem, třeba SMS zprávou, nebo e-mailem. V opačném případě není spotřebitel smlouvou vázán.