Sledujte nás na YouTube

uberAir: místo auta letadlo. Komerční lety jsou v plánu na rok 2023

Společnost Uber dnes oznámila, že jako druhé americké město pro službu uberAIR vybrala Los Angeles. První ukázkové lety plánuje spustit v roce 2020. Stejnou zprávu oznámil na konferenci Web Summit v Lisabonu i Jeff Holden, současný produktový ředitel Uberu. Služba je součástí širší iniciativy Elevate, v jejímž rámci Uber plánuje provozovat v mnoha nejlidnatějších městech světa síť elektrických letadel a nabízet sdílení letů až pro čtyři cestující. Jeho elektrická letadla s vertikálním startem a přistáváním (označovaná zkratkou VTOL) se od klasických vrtulníků liší tím, že jsou mnohonásobně tišší, bezpečnější, levnější a šetrnější k životnímu prostředí.

Cílem služby uberAIR bude odlehčit dopravě, zkrátit dobu cestování a v dlouhodobém horizontu přispět k omezení emisí skleníkových plynů. Za tímto účelem bude využívat data o nejvytíženějších trasách Uberu nebo o dálničních zácpách. Analytický tým Uberu odhaduje, že cesta napříč Los Angeles ve zcela elektrickém letadle letícím rychlostí 300 kilometrů za hodinu vyjde jednoho cestujícího zhruba stejně jako jízda autem uberX. Jedná se ale jen o počáteční cenu, která se bude časem snižovat a může nakonec být levnější než cestování osobním autem.

V následujících letech bude Uber úzce spolupracovat se svými partnery ze strany města i státu na řešení všech otázek týkajících se bezpečnosti, hluku, regulace vzdušného prostoru, environmentálních dopadů a multimodální dopravy. Omezený komerční provoz hodlá uberAIR spustit v roce 2023, tedy několik let před olympiádou, která se v Los Angeles bude konat v roce 2028.

uberAIR má oproti automobilové dopravě nabídnout výraznou časovou úsporu
uberAIR má oproti automobilové dopravě nabídnout výraznou časovou úsporu

Uber dále oznámil, že se společností Sandstone Properties podepsal dohodu o vývoji přistávací infrastruktury. Sandstone vlastní v širší oblasti Lon Angeles více než 20 strategicky umístěných nemovitostí, které jsou teď vyhrazené výhradně pro síť Uber Elevate. Ve spolupráci se Sandstone může uberAIR obsluhovat cestující na losangeleském mezinárodním letišti, v centru Los Angeles, v Santa Monice nebo v Sherman Oaks. Uber odhaduje, cesty z letiště ke stadionu Staples Center by se ve špičce mohly zkrátit z dnešní jedné hodiny a dvaceti minut autem na méně než půl hodiny autem a 4 minuty vzduchem. Očekává také, že v následujících měsících uzavře další partnerství s jinými vlastníky nemovitostí a že další trasy budou vznikat, až nad městem začnou létat první cestující.

Produktový ředitel společnosti Uber, Jeff Holden, k tomu uvedl: „uberAIR můžeme do Los Angeles přivést i díky tomu, že primátor Garcetti podporuje technologie a inovace a snaží se z Los Angeles udělat centrum pokroku. V tomto případě technologie umožní obyvatelů Los Angeles doslova létat nad ucpanými ulicemi, kterými je město proslulé. Díky tomu jim zbude víc času na práci nebo na rodinu a přátele. Počítáme s tím, že časem bude uberAIR nad městem realizovat každý den desítky tisíc letů. Při takovém objemu cest budou mít časové úspory výrazný pozitivní dopad na ekonomiku celé oblasti. Jsme přesvědčení, že při olympiádě v roce 2028 už budou obyvatelé Los Angeles uberAIR hojně využívat a celému světu tak předvedou jeden z nejvyspělejších dopravních systémů na světě. A protože uberAIR bude už od začátku zcela elektrický, bude mít i příznivý dopad na životní prostředí.

V dubnu tohoto roku oznámil Uber na konferenci Elevate Summit, že uzavřel partnerství s texaskými městy Dallas, Fort Worth a Frisco a také s pěti předními výrobci letecké techniky, společnostmi Embraer, Bell Helicopter, Pipistrel, Aurora Flight Sciences a Mooney Aviation.

Spolupráce s NASA na vývoji konceptů pro řízení vzdušné dopravy

Uber dnes také se americkou organizací NASA podepsal dohodu o vývoji nových konceptů pro projekty Unmanned Traffic Management (UTM, automatizované řízení dopravy) a Unmanned Aircraft Systems (UAS, bezpilotní letové systémy), které se zabývají bezpečným a efektivním provozem bezpilotních letounů v nízkých výškách. Uber vyvíjí celosvětovou síť letecké dopravy ve městech. Zapojení do těchto projektů mu pomůže dosáhnout toho, aby ve vybraných amerických městech mohl v roce 2020 spustit první ukázkové lety. Jedná se o první partnerství Uberu s americkou federální agenturou.

Do budoucna chce Uber prozkoumávat další možnosti spolupráce s NASA, protože ta bude hrát důležitou roli ve zpřístupnění tohoto nového dopravního trhu. Partnerství s NASA je součástí širší snahy o vývoj automatizovaných řídicích systémů, do které se zapojili i mnozí další partneři z veřejné, soukromé a akademické sféry.

NASA má ze zákona možnost uzavírat partnerství s dalšími stranami, které jí pomáhají naplňovat její mise a programové cíle. Strany pak můžou navzájem sdílet informace a spolupracovat na konkrétních cílech. Ze strany NASA má jednání s Uberem vést Parimal Kopardekar, vrchní technolog leteckých dopravních systémů v Amesově výzkumném centru.

Uber se tímto zapojuje do skupiny dalších partnerů z oboru, kteří pod vedením NASA spolupracují na vývoji nových technologií letového řízení a bezpečného provozování bezpilotních letounů v nízkých výškách. V rámci projektů se letové aktivity, vývoj softwaru a související letové operace a technologické ukázky dělí do několika fází, označovaných „úrovně technologických možností“ (TCL). Uber se bude soustředit konkrétně na úroveň TCL-4, což je vývoj předpokladů a technologických ukázek pro vzdušnou dopravu ve městech.

Roman Hálek

Technologie 21. století mě inspirují a neustále popohání vpřed. Rád o nich píši a ještě radši je všechny zkouším. A pokud zrovna nesedím u klávesnice, s nadšením běhám, nebo se proháním na kole, a s nepatrně menším nadšením dálkově studuji vysokou školu.

3 komentáře

  1. Tak je to sdílení letů nebo komerční provoz?

    • To bude sdílení. Budou ruzné třídy služby podle toho, jestli má majitel letounu ULL (maximální hmostnost pasažéra 60kg), PPL, NIGHT, IR. Za pilota s ACR bude příplatek :)

  2. Honza (neregistrovaný)

    Vypada to vsechno ruzove, ale clanek je pouhe plytke plkani o nejmodernejsich technologiich. Ale jakakoli technicka informace schazi. Je to jako kdyz se politici rozhodnou, ze od roku 2030 uz budou muset byt vsechna nova auta vyhradne na elektricky pohon. Pridada me to jako porucime vetru a desti.
    Perlou je tato veta:
    Jeho elektrická letadla s vertikálním startem a přistáváním (označovaná zkratkou VTOL) se od klasických vrtulníků liší tím, že jsou mnohonásobně tišší, bezpečnější, levnější a šetrnější k životnímu prostředí.
    Bohuzel tam nikdo nenaznacil kde se ta elektricka energie v tom letadle bude skladovat a jak a kde se ty letadla budou nabijet.
    Zatim nejdokonalejsi elektricky vuz, ktery se seriove vyrabi je zrejmne TESLA model S, ktera s cenou 100 000 dolaru ( navic vyroba je dotovana americkou vladou). Za tuhle cenu si treba koupite supersportovni Chevrolet Corvette.
    Tesla model S skryva ve sve podlaze cca 4tisice bateriii (monoclanku), ktere jsou chlazeny vodou, k tomu je potreba specialni thermal management,aby to nebouchlo a cely je to hermeticky uzavreny v plasti podlahove plosiny. Zkratka nic lacnyho a jednoduchyho to neni. To ze tenhle typ baterek dneska neumime recyklovat o tom radeij mlci i pan Musk, aby neprisel o ty zeleny dotace.
    Jinak tohle auto je schopne ujet na jedno nabiti asi 400km pri ustalene rychlosti 90 km/h a to po rovine. Nehlede na to ze hmotnost plne hlinikoveho auta atakuje hranici 2 tun. Samozrejmne,ze akcelerace vozu je ohromujici a americani co radi zavodej od semaforu k semaforu jsou z to ho paf.
    Takze mozna u Uberu maj nejakyho genialniho vynalezce noveho typu baterii, kde seriova vyroba zacne behem pristiho roku, aby to nejak vsechno stihli do ty olympiiady certifikovat a uvest do seriove vyroby- vypada to jako hracka, ale TESLA model 3 by o tom mohla vypravet- a to nelita.
    Sorry, ale takovyhle clanky to jenom medialni masaz, jejiz vypovidaci hodnota je naprosto nulova- mozna Uberu mezi tim co to pisu raketove vylitla cena akciii – takze tak.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *