V minulém týdnu zveřejnila většina výrobců smartphonů finanční výsledky za první kvartál letošního roku. Získaná data následně využily analytické firmy k tvorbě žebříčků prodejů z hlediska jednotlivých výrobců. Na kom se podepsala pandemie nového koronaviru COVID-19 nejvíce?
První trojka klesá, roste Xiaomi
Každá agentura zpracovává data jiným způsobem, takže i jednotlivá čísla se lehce liší. Pořadí výrobců mají nicméně všechny analytické společnosti stejné, a taktéž se neliší ve svém závěru: tak velký pokles zatím svět smartphonů ještě ve své historii nezažil. IDC tvrdí, že ve srovnání se stejným obdobím v loňském roce bylo vyexpedováno o 11,7 % telefonů méně, u Canalys a Counterpoint Research je pokles 13 %, Strategy Analytics dokonce hlásí 17 %. Celkem se za první čtvrtletí prodalo něco mezi 272 – 295 miliony chytrých telefonů.
Jedničkou v prvním kvartále se stal Samsung, který vyexpedoval okolo 59 milionů smartphonů (pokles 18 – 20 procent), druhá příčka patří Huawei (49 milionů smartphonů, pokles 17 procent) a třetí je Apple (36,7 – 40 milionů smartphonů, pokles 8 – 14 procent).
Pandemie COVID-19 zjevně nepostihla společnosti Xiaomi a Vivo, kterým patří čtvrtá a pátá příčka – obě společnosti v počtu vyexpedovaných smartphonů o jednotky procent vyrostly.
Všechny analytické společnosti očekávají, že se pandemie COVID-19 naplno projeví v příštím kvartále, kdy by mohl pokles celého trhu přesahovat až 20 procent. I když v části trhu, zejména v Číně, dochází k postupnému uzdravování, výpadek výrobních závodů a postupující pandemie ve zbytku světa budou trh nadále ovlivňovat. Nejpesimičtější je v tomto ohledu Qualcomm, který v prvním čtvrtletí zaznamenal pokles poptávky o 21 procent, do konce června očekává u svých partnerů úbytek objednávek 30 procent.