TOPlist

Test Subaru Forester e-BOXER: Auto s Face ID

forester

Není to ještě ani rok, co jsme vám přinesli test vozu Subaru Forester. Brzy začne české silnice brázdit nová generace tohoto populárního SUV. První stovky kilometrů jsme absolvovali v Lotyšsku. V terénu, na silnici, na okruhu, na šotolině i v lese. Všude má nový Forester co nabídnout. A nabízí i funkce, které jsme u auta zatím neviděli.

Lotyšské silnice jsou často tvořené šotolinou. Pro zkoušení čtyřkolky jsou ideální.
Lotyšské silnice jsou často tvořené šotolinou. Pro zkoušení čtyřkolky jsou ideální.

Subaru Forester: v hlavní roli e-BOXER

Subaru je typické svými motory typu boxer. S protiběžnými písty a plochou konstrukcí. A motorem umístěným velmi nízko – aby snižoval těžiště vozu. Konstrukce tohoto typu přináší mnoho výhod, ale také nevýhody. Jednou z nevýhod je, že nejsou příliš úsporné. V kombinaci s velkými vozy Subaru a pohonem všech kol to znamená, že vozy prolévají hrdlem více benzínu, než konkurenční vozy.

Majitelé vozů Subaru nad litrem spotřeby navíc obvykle mávnou rukou, jenže pak jsou tady emisní normy. A mezi spotřebou a emisemi existuje úměra. V příštím roce vchází v platnost nová emisní norma. Pokud chce automobilka odejít bez pokuty, musí být její flotilové emise (průměr všech prodaných aut) na úrovni 95 g CO2 / km (je to trochu složitější, ale pro naše účely to takto stačí), což odpovídá spotřebě 4 litry benzínu na 100 km.

Jednu chvíli to vypadalo, že Subaru se z Evropy stáhne – už teď některé modely není možné koupit a některé motorizace nejsou k dispozici – nakonec ale přišla japonská automobilka s hybridním pohonem, který označuje jako e-BOXER. Ono je to logické. Přísné emisní normy platí po celém světě – v Číně, v USA i v Japonsku. Změnu tedy bylo třeba udělat. V USA dokonce nabízí Forster s plug-in hybridním motorem, který se dobíjí ze zásuvky.  V Evropě ale stačí hybrid.

Emise zpřísňují po celém světě. Baterie dává největší smysl při popojíždění v kolonách.
Emise zpřísňují po celém světě. Baterie dává největší smysl při popojíždění v kolonách.

Doping 12,3 kW

Právě hybrid dokáže významně snížit emise. Spotřeba hybridní verze je o 11 % nižší oproti běžnému dvoulitru. Benzínovému motoru pomáhá elektromotor s výkonem 12,3 kW a točivým momentem 66 N.m. 17 koní, to není moc, řeknete si, jenže na elektromotor jede Forester jen v nízkých rychlostech, kdy není potřeba mnoho výkonu a naopak se ocení velký točivý moment. V praxi se tak Forester rozjíždí na elektromotor a až poté se připojuje benzínový motor. Elektromotor tak dokáže vykrývat nejméně efektivní část jízdy. Jeho zátah je ale znát i při středních rychlostech.

Jen na elektřinu je dojezd krátký, cca 1,6 km. Na popojíždění v městských kolonách je to ale dostatečné. Lithium-iontová baterie pracuje s napětím 118 V a dobíjí se při každém brzdění – rekuperací, pokud by to nestačilo, může akumulátor dobíjet i benzínový motor.

Převodovka s motorem

Jak je to vůbec vyřešeno technicky? Elektromotor je součástí bezestupňové převodovky Lineartronic, která je pro vozy Subaru typická. Je to logická zástavba. Výhodou této převodovky je, že je velmi komfortní. Nikdy neškube. Tím, že nepřeřazuje, je jízda skutečně lineární (odtud ten název). Nevýhodou je, že požírá část dynamiky. Ve sprintu zkrátka Forester neexceluje. I když přítomnost elektromotoru na pružnost jízdy je znát.

Oči uvnitř…

V nadpisu článku zmiňujeme Face ID. Co tím vlastně myslíme? Nad stavovým displejem ve středu palubní desky je kamera, která sleduje řidiče. A pozná řidiče. Podle obličeje vás auto identifikuje a nastaví sedadla, zrcátka i klimatizace. To je hodně cool. Ale kamera zde není jen z tohoto důvodu. Zároveň sleduje, kam se díváte. Pokud odkloníte oči ze silnice a díváte se jinam, tak vás systém gentlemansky upozorní, ať sledujete dění před autem. Co je ještě lepší – sleduje vaši bdělost. Pokud vám začíná mikrospánek, systém to okamžitě rozpozná a upozorní vás. Tohle je vážně dobré.

Pod horním sklíčkem se skrývají kamery, které sledují řidiče.
Pod horním sklíčkem se skrývají kamery, které sledují řidiče.

…oči vepředu…

Jak jsme psali už u loňského testu, na čelním skle se nachází dvojice kamer, které snímají provoz před autem. Fungují jako adaptivní tempomat, umí kompletně zabránit nehodě. Na testovací dráze jsme se rozjeli na 50 km/h proti stojícímu autu a kamery jej opravdu zaznamenají a i když řidič nic neudělá, auto samo zastaví. Je příjemné vědět, že ve městě z nepozornosti do nikoho vlastně nenabouráte.

EyeSight je ve vozech Subaru už dlouhé roky.
EyeSight je ve vozech Subaru už dlouhé roky.

…oči vzadu

Zcela eliminovat nehody byste měli i při parkování. Pokud couváte a hrozí srážka s předmětem za vámi, Forester opět sám aktivuje brzdy. Zkrátka a dobře do auta za vámi při parkování nenarazíte. Do města opravdu praktické.

Couvání je ještě bezpečnější. Nechybí ani zadní parkovací kamera s ostřikovačem.
Couvání je ještě bezpečnější. Nechybí ani zadní parkovací kamera s ostřikovačem.

Jedeme po silnici

Forester vždycky fungoval dobře na silnici. I přes komfortní nastavení vždy držel dobře stopu, jen tak něco jej nerozhodilo. V nové generaci je to znát ještě více. Při testování jsme si s autem mohli projet připravený okruh, včetně slalomu z kuželů a jízdní vlastnosti vozu jsou opravdu na jedničku, při zachování komfortu. Opravdu paráda.

X-Mode pro terén

Na motokrosové trati jsme si vyzkoušeli offroadové vlastnosti. Režim X-Mode pro jízdu terénu naplno využívá možnosti elektromotoru. Ten má jednu příjemnou vlastnost – nabízí plný točivý moment už od nulových otáček. Forester tak šplhá do kopců mnohem snadněji a plynuleji. Přesně tady navíc oceníte převodovku Lineartronic. Díky světlé výšce 22 cm si pak troufnete i do drsnějšího terénu.

Pokrok díky zákonu

Nebýt přísnějších emisních norem, asi by e-BOXER nikdy nevznikl. Jistě, možná bychom jezdili šestiválci, ale určitě bychom nejezdili za 7 litrů benzínu. Každá mince má dvě strany. Pro nás je důležité, že Forester je o velký kus lepší auto. Komfortnější, jistější, úspornější. Subaru zatím nemá danou cenu pro český trh, ale neočekáváme, že by byl nový model výrazně dražší, než ten odcházející.

Subaru Forester e-BOXER

0.00
Subaru Forester e BOXER 16
9.1

Vzhled a zpracování interiéru

8.8/10

propojitelnost s telefonem

8.5/10

jízda v terénu

9.5/10

jízda po silnici

9.4/10

technologická výbava

9.4/10

Klady

  • jízda na silnici
  • komfort
  • spotřeba
  • funkčnost hybridního systému
  • hi-tech funkce
  • schopnosti v terénu

Zápory

  • jízda na plný plyn
  • bez možnosti rezervy
  • chybí tlačítko EV
  • jediná dostupná motorizace
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku