- Lexus LBX cílí na řidiče vyžadující luxus v kompaktním formátu
- Tříválec s elektromotorem láká spotřebou pod 4 l /100 km ve městě, na dálnici se ale trápí
- V akční nabídce je dostupný za rozumnou cenu, ale pořád jde hlavně o druhé auto do rodiny
Nepotřebuji velké auto. Už máme velké rodinné SUV, potřebuji něco na ježdění do práce, na nákupy. S velkým autem se mi špatně parkuje. Ani výkon není potřeba, na dálnici vůbec nenajedu. Takové povídání slýchám od kamarádek docela často.

A malá auta obvykle bývají „budgetová“, tzn. spíše lacinější. Ale co když chcete prémiový vůz?
Malý, ale luxusní
Po takových autech není obvykle vysoká poptávka. Lexus jedno takové už v nabídce má, model UX. Ten už ale není nejmladší. Proto Lexus přišel s modelem LBX. A byť je Lexus globální značkou, model LBX prodává jen v Evropě a v Japonsku.

Nikde jinde poptávka po malých luxusních autech není. K čemu LBX velikostí přirovnat? Třeba k domácí Škodě Kamiq. Lexus je o 5 cm kratší, o 3 cm širší. Rozvor má dokonce o 7 cm menší.
Na líbivou notu
U prémiového vozu je vzhled samozřejmě velmi důležitý. Přední část vozu jako by se usmívala, ale je tedy výrazně asijská.

Co musím vyzdvihnout, je originální barva vozu, kterou ani fotografie neumí vykreslit. Že na vzhledu záleží, to potvrzuje i černá střecha. Také zadní část splňuje současné trendy – světlo se v podobě pásku táhne od levého světlometu po pravý. Kdo tohle v posledních letech ještě nepředstavil?
Alcantara v interiéru
Právě usednutí do interiéru je okamžik, kdy se láme chleba mezi běžnými a prémiovými značkami. A Lexus ukazuje, že do prémiové třídy rozhodně patří. Nečekejte nikde žádné levné nebo tvrdé plasty.

V interiéru se nešetří kvalitními materiály a velmi příjemnou alcantarou.

Také sedadla s designovým prošíváním jsou špičková, i když evidentně dělaná pro subtilnější postavy, než je ta moje.
Infotainment
Jestli pamatujete zastaralé a špatně použitelné infotainmenty, které měly staré Lexusy, na všechno zapomeňte. Ten současný sází na moderní, 9,8″ displej a moderní rychlé prostředí. Apple CarPlay funguje i bez kabelů (podporuje samozřejmě i Android Auto), takže stejně jej nebudete příliš využívat. Chválíme Lexus, že i pro náš malý trh lokalizoval hlasového asistenta, který slyší na příkaz „Hej Lexus“.

Podporuje více než 100 příkazů, takže skutečně můžete ovládat celý infotainment jen pomocí příkazů. Rozpoznávání je na výborné úrovni, jen je potřeba počítat s drobnou časovou prodlevou mezi vyslovením příkazu a jeho provedením.
Snadné parkování
V požadavcích na takto malé auto často slyším „ať se s tím dobře parkuje“. I tohle LBX splní beze zbytku. A to hlavně díky systému kamer. Především je k dispozici „ptačí pohled“, tedy jako by byla kamera v dronu nad autem.

Jediným pohledem pak každý vidí, kde je jaké okolí, a parkování je tak extrémně snadné.
Mistr v úspoře
Asi nikoho nepřekvapí, že pod kapotou se nachází pro Lexus tolik typický hybridní motor. Jedná se o osvědčený 1,5litrový tříválec M15A-FXE s Atkinsonovým cyklem, spojený s elektromotorem o výkonu 59 kW. Celkový systémový výkon 100 kW (136 k) zcela postačuje pro plynulou městskou jízdu, přičemž elektromotor dokáže vůz samostatně pohánět až do rychlosti 75 km/h.

A spotřeba? Neuvěřitelná. Když jsem se snažil, mohl jsem po Praze jezdit se spotřebou pod 4 litry benzinu na 100 km. Časově jsem pak zhruba 50 % času jel s vypnutým spalovacím motorem. Když totiž není potřeba, okamžitě se vypíná.
V kopci ztrácí dech
Rohlík z obličeje mi zmizel po opuštění města. Přeci jen tříválec bez turba s výkonem 67 kW zázraky neumí a baterie se vybije po pár desítkách sekund. Na dálnici se tak z LBX stává hlučnější vůz, protože motor se musí držet ve vysokých otáčkách. Táhlé kopce se mu také nelíbí.

Překvapivě dobré ale bylo předjíždění. Když chvíli jedete za autem, které potřebujete předjet, stihne se baterie ze spalovacího motoru nabít, takže když pak budete předjíždět na plný plyn, zvládnete předjížděcí manévr bezpečně. Ostatně zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy není vůbec špatné.
Maličká baterie
Co myslím tím, že se baterie vybije za pár sekund? No, jde o NiMH baterii s kapacitou 1 kWh, takže čistě trojčlenkou: plnou kapacitu baterie by elektromotor spotřeboval za méně než minutu. Jenže baterii nikdy nevybijete do prázdna, nikdy ji nenabijete doplna a těžko budete minutu potřebovat plný výkon elektromotoru. Jinak baterie se dobíjí při každém brzdění – rekuperací.

Ale také ji může rovnou dobíjet spalovací motor. Spotřeba na dálnici pak ale letí k 8 litrům.
Kvalitní podvozek
Také podvozek dává tušit, že se pohybujeme v prémiové třídě.

Přední McPherson náprava i s velkými 18″ koly statečně filtruje jak městské nerovnosti, tak rozbité okresky a až nečekaně statečně drží stopu, když autu stojíte na krku. Tohle jsem od městského Lexusu popravdě ani nečekal.
Kolik za něj?
Když otevřete na webu Lexusu konfigurátor, čeká vás základní LBX za cenu 1 030 000 Kč. Au. Ale stačí mrknout do akčních nabídek a to je jiná písnička. Základní Lexus LBX začíná na ceně 699 000 Kč. Skvěle vybavená verze Elegant Tech pak vyjde na 839 000 Kč.
Parametry Lexus LBX | |
---|---|
Stupeň výbavy | Elegant Tech |
Maximální výkon | 136 koní |
Zdroj energie | benzin a elektřina |
Udávaná spotřeba na 100 km | 4,4–4,7 litrů benzinu |
Světlomety | LED |
Pohon | přední |
Převodovka | e-CVT |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,2 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Délka | 4 190 mm |
Šířka | 1 825 mm |
Výška | 1 550 mm |
Rozvor | 2 580 mm |
Základní cena | 699 000 Kč |
Cena testované výbavy | 839 000 Kč |
Druhé auto do rodiny
Lexus LBX není pro každého, ale svou klientelu si jistě najde.

Především jako druhé auto do rodiny, na cesty do města, kde umí jezdit tiše, úsporně a komfortně. Pokud to má být auto na delší cesty, na dálnice, nebude to správná volba.
Lexus LBX

Klady
- Prémiový interiér
- Vynikající spotřeba ve městě
- Rychlý infotainment
- Neotřelý design
Zápory
- Dynamika motoru
- Stísněný interiér
- Malý kufr