TOPlist

Test Lexus LBX (2025): malý vůz s velkou ambicí

Lexus LBX (2025)
  • Lexus LBX cílí na řidiče vyžadující luxus v kompaktním formátu
  • Tříválec s elektromotorem láká spotřebou pod 4 l /100 km ve městě, na dálnici se ale trápí
  • V akční nabídce je dostupný za rozumnou cenu, ale pořád jde hlavně o druhé auto do rodiny

Nepotřebuji velké auto. Už máme velké rodinné SUV, potřebuji něco na ježdění do práce, na nákupy. S velkým autem se mi špatně parkuje. Ani výkon není potřeba, na dálnici vůbec nenajedu. Takové povídání slýchám od kamarádek docela často.

Lexus LBX je malé, ale ne budgetové auto
Lexus LBX je malé, ale ne budgetové auto

A malá auta obvykle bývají „budgetová“, tzn. spíše lacinější. Ale co když chcete prémiový vůz?

Malý, ale luxusní

Po takových autech není obvykle vysoká poptávka. Lexus jedno takové už v nabídce má, model UX. Ten už ale není nejmladší. Proto Lexus přišel s modelem LBX. A byť je Lexus globální značkou, model LBX prodává jen v Evropě a v Japonsku.

Lexus UX je přeci jen o maličko větší, ale mnohem starší
Lexus UX je přeci jen o maličko větší, ale mnohem starší

Nikde jinde poptávka po malých luxusních autech není. K čemu LBX velikostí přirovnat? Třeba k domácí Škodě Kamiq. Lexus je o 5 cm kratší, o 3 cm širší. Rozvor má dokonce o 7 cm menší.

Na líbivou notu

U prémiového vozu je vzhled samozřejmě velmi důležitý. Přední část vozu jako by se usmívala, ale je tedy výrazně asijská.

Design je usměvavý, ale výrazně asijský
Design je usměvavý, ale výrazně asijský

Co musím vyzdvihnout, je originální barva vozu, kterou ani fotografie neumí vykreslit. Že na vzhledu záleží, to potvrzuje i černá střecha. Také zadní část splňuje současné trendy – světlo se v podobě pásku táhne od levého světlometu po pravý. Kdo tohle v posledních letech ještě nepředstavil?

Alcantara v interiéru

Právě usednutí do interiéru je okamžik, kdy se láme chleba mezi běžnými a prémiovými značkami. A Lexus ukazuje, že do prémiové třídy rozhodně patří. Nečekejte nikde žádné levné nebo tvrdé plasty.

Velká část palubní desky je pokrytá alcantarou
Velká část palubní desky je pokrytá alcantarou

V interiéru se nešetří kvalitními materiály a velmi příjemnou alcantarou.

Sedadla jsou spíše určena pro dámy
Sedadla jsou spíše určena pro dámy

Také sedadla s designovým prošíváním jsou špičková, i když evidentně dělaná pro subtilnější postavy, než je ta moje.

Infotainment

Jestli pamatujete zastaralé a špatně použitelné infotainmenty, které měly staré Lexusy, na všechno zapomeňte. Ten současný sází na moderní, 9,8″ displej a moderní rychlé prostředí. Apple CarPlay funguje i bez kabelů (podporuje samozřejmě i Android Auto), takže stejně jej nebudete příliš využívat. Chválíme Lexus, že i pro náš malý trh lokalizoval hlasového asistenta, který slyší na příkaz „Hej Lexus“.

Hlasové ovládání se aktivuje frází Hey Lexus
Hlasové ovládání se aktivuje frází Hey Lexus

Podporuje více než 100 příkazů, takže skutečně můžete ovládat celý infotainment jen pomocí příkazů. Rozpoznávání je na výborné úrovni, jen je potřeba počítat s drobnou časovou prodlevou mezi vyslovením příkazu a jeho provedením.

Snadné parkování

V požadavcích na takto malé auto často slyším „ať se s tím dobře parkuje“. I tohle LBX splní beze zbytku. A to hlavně díky systému kamer. Především je k dispozici „ptačí pohled“, tedy jako by byla kamera v dronu nad autem.

S takovým pohledem zaparkuje každý
S takovým pohledem zaparkuje každý

Jediným pohledem pak každý vidí, kde je jaké okolí, a parkování je tak extrémně snadné.

Mistr v úspoře

Asi nikoho nepřekvapí, že pod kapotou se nachází pro Lexus tolik typický hybridní motor. Jedná se o osvědčený 1,5litrový tříválec M15A-FXE s Atkinsonovým cyklem, spojený s elektromotorem o výkonu 59 kW. Celkový systémový výkon 100 kW (136 k) zcela postačuje pro plynulou městskou jízdu, přičemž elektromotor dokáže vůz samostatně pohánět až do rychlosti 75 km/h.

Tenhle tříválec je úsporný, ale také trochu líný
Tenhle tříválec je úsporný, ale také trochu líný

A spotřeba? Neuvěřitelná. Když jsem se snažil, mohl jsem po Praze jezdit se spotřebou pod 4 litry benzinu na 100 km. Časově jsem pak zhruba 50 % času jel s vypnutým spalovacím motorem. Když totiž není potřeba, okamžitě se vypíná.

V kopci ztrácí dech

Rohlík z obličeje mi zmizel po opuštění města. Přeci jen tříválec bez turba s výkonem 67 kW zázraky neumí a baterie se vybije po pár desítkách sekund. Na dálnici se tak z LBX stává hlučnější vůz, protože motor se musí držet ve vysokých otáčkách. Táhlé kopce se mu také nelíbí.

Když už má Lexus někomu ukázat záda, tak chvíli ze sebe dostane maximum
Když už má Lexus někomu ukázat záda, tak chvíli ze sebe dostane maximum

Překvapivě dobré ale bylo předjíždění. Když chvíli jedete za autem, které potřebujete předjet, stihne se baterie ze spalovacího motoru nabít, takže když pak budete předjíždět na plný plyn, zvládnete předjížděcí manévr bezpečně. Ostatně zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy není vůbec špatné.

Maličká baterie

Co myslím tím, že se baterie vybije za pár sekund? No, jde o NiMH baterii s kapacitou 1 kWh, takže čistě trojčlenkou: plnou kapacitu baterie by elektromotor spotřeboval za méně než minutu. Jenže baterii nikdy nevybijete do prázdna, nikdy ji nenabijete doplna a těžko budete minutu potřebovat plný výkon elektromotoru. Jinak baterie se dobíjí při každém brzdění – rekuperací.

Baterie je ukrytá pod zadními sedadly, takže při jejich sklopení zůstane v kufru schod
Baterie je ukrytá pod zadními sedadly, takže při jejich sklopení zůstane v kufru schod

Ale také ji může rovnou dobíjet spalovací motor. Spotřeba na dálnici pak ale letí k 8 litrům.

Kvalitní podvozek

Také podvozek dává tušit, že se pohybujeme v prémiové třídě.

I na velkých kolech zůstává Lexus velmi pohodlným vozem
I na velkých kolech zůstává Lexus velmi pohodlným vozem

Přední McPherson náprava i s velkými 18″ koly statečně filtruje jak městské nerovnosti, tak rozbité okresky a až nečekaně statečně drží stopu, když autu stojíte na krku. Tohle jsem od městského Lexusu popravdě ani nečekal.

Kolik za něj?

Když otevřete na webu Lexusu konfigurátor, čeká vás základní LBX za cenu 1 030 000 Kč. Au. Ale stačí mrknout do akčních nabídek a to je jiná písnička. Základní Lexus LBX začíná na ceně 699 000 Kč. Skvěle vybavená verze Elegant Tech pak vyjde na 839 000 Kč.

Parametry Lexus LBX
Stupeň výbavy Elegant Tech
Maximální výkon 136 koní
Zdroj energie benzin a elektřina
Udávaná spotřeba na 100 km 4,4–4,7 litrů benzinu
Světlomety LED
Pohon přední
Převodovka e-CVT
Akcelerace 0–100 km/h 9,2 s
Maximální rychlost 170 km/h
Délka 4 190 mm
Šířka 1 825 mm
Výška 1 550 mm
Rozvor 2 580 mm
Základní cena 699 000 Kč
Cena testované výbavy 839 000 Kč

Druhé auto do rodiny

Lexus LBX není pro každého, ale svou klientelu si jistě najde.

Zadní sedadla jsou spíše pro děti
Zadní sedadla jsou spíše pro děti

Především jako druhé auto do rodiny, na cesty do města, kde umí jezdit tiše, úsporně a komfortně. Pokud to má být auto na delší cesty, na dálnice, nebude to správná volba.

Lexus LBX

Lexus LBX
8.6

Vzhled a zpracování interiéru

10.0/10

Technologie

9.5/10

Jízdní vlastnosti

9.5/10

Provozní náklady

10.0/10

Dynamika motoru

4.0/10

Klady

  • Prémiový interiér
  • Vynikající spotřeba ve městě
  • Rychlý infotainment
  • Neotřelý design

Zápory

  • Dynamika motoru
  • Stísněný interiér
  • Malý kufr
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku