Tak jako s naprostým klidem a komfortem brouzdají oceán parníky, tak Hyundai Santa Fe brouzdá české silnice. Posádku drží daleko od všeho dění mimo silnice.
Hyundai Santa Fe: Futuristicky počtvrté
Santa Fe není žádný nováček. Vždyť první generace se objevila už v roce 2000 a pořád ji na českých silnicích vídáme. Pravdou je, že zavalitý korejský design příliš za srdce nechytil. Druhá generace z roku 2006 na tom byla o poznání lépe.

Třetí generci z roku 2012 byste si asi už snadno spletli s evropskými vozy a ta naše současná čtvrtá je doslova futuristická. Může za to především kombinace obrovského grilu vepředu a velmi úzkých světlometů, které vypadají jako z nějakého koncepčního vozu. Tohle se povedlo.
Hyundai Santa Fe: Rozumně digitální
Také uvnitř vám auto dává tušit, že se píše rok 2019. Přístrojovka je tvořena 7″ displejem. Je trochu škoda, že nenabízí více možností individualizace. Ale je skvěle čitelný za všech okolností, to je klíčové. Pochválit také musím středový tunel, který dobře kombinuje vyvážení fyzických tlačítek a displeje.
Základní funkce, jako je ovládání klimatizace, vyhřívání sedadel, změna hlasitosti a výběr funkcí infotainmentu lze provádět pomocí fyzických tlačítek. Ač miluji displeje a vše dotykové, pořád jsou tlačítka ergonomicky přívětivější.
Dobře vybavený infotainment
Co působí nejméně prémiově, to je infotainment s 8″ displejem. Takto umístěný displej je už přeci jen trochu old school a moderní auta jej mají integrovaný do palubní desky. Funkčně nelze ale nic vytknout. Nechybí podpora digitálního rádia, navigace se umí připojit k internetu, podporován je jak Apple CarPlay, tak Android Auto – v obou případech ale pouze po kabelu. Reakce systému nejsou tak úplně bezprostřední, jak byste očekávali. Ostatně, podívejte se na podrobné představen infotainmentu na videu níže.
V nejvyšší výbavě je tento infotainment v ceně, k nižší za něj připlatíte 40 000 Kč, což rozhodně není málo. Velkou pochvalu si ale zaslouží audiosystém Krell s 10 reproduktory. Santa Fe opravdu hraje špičkově.

Hyundai myslí i na nás, kteří pořád něco dobíjíme. USB porty už nikoho nepřekvapí, také bezdrátové dobíjení mobilů je dnes standard, co rozhodně potěší, to je zásuvka na 230 V pro zadní cestující. Pro nabíjení notebooku poslouží dobře.
Asistenční systémy
Santa Fe je jedno z nejlépe vybavených aut na trhu, co se týče asistenčních systémů. Ty základní ani zmiňovat nebudeme, zaujme systém bránící převrácení vozu, stabilizace přívěsu nebo asistent pro sjíždění svahu (u SUV zase tak výjimečný není).
Do města přijde vhod systém automatického nouzového brzdění – umí rozpoznat vozidla, chodce i cyklisty a funguje opravdu dobře. Naopak na dálnici zase oceníte asistenta pro vedení v jízdním pruhu. Také si na něj nemůžeme stěžovat.
V kombinaci s adaptivním tempomatem jezdí auto po dálnici prakticky samo. Velkou pochvalu si adaptivní tempomat, který na nejkratší navolenou vzdálenost drží opravdu jen krátký odstup od vozu před vámi – právě častokrát zmiňované 2 sekundy. Zní to jako samozřejmost, ale ne všechny adaptivní tempomaty umí takto krátkou vzdálenost držet, což v praxi na českých dálnicích přináší ten nešvar, že vás jiní řidiči začnou předjíždět zprava.
Jedinou vadou na kráse adaptivního tempomatu je, že dlouho váhá, když před vámi zmizí auto a má začít zrychlovat. Někdy to trvá i přes 5 sekund, než si uvědomí, že před vámi nikdo není a měl by na to šlápnout.

Ještě jeden asistent mi přišel vhod. Hyundai jej nazývá asistent pro bezpečné opuštění vozu. Zná to každý – vystupujete a díváte se, jestli vás při otevření dveří nemůže ohrozit auto, které se k vám zezadu blíží. Pokud se opravdu zezadu blíží auto, Santa Fe vás na to upozorní. Je to opravdu příjemné, palec nahoru.
Už jsme si zvykli, že nejčastěji prodávaným motorem v tomto segmentu je dvoulitrový naftový motor. Objemnější šestiválce zůstaly jen u prémiových značek. Hyundai také nabízí naftový dvoulitr, ale ne v našem případě. My jsme měli motor o objemu 2,2 litru s výkonem 147 kW a 440 N.m. To zní slibně, je ale třeba počítat s tím, že provozní hmotnost se pohybuje kolem 2 tun.
Stovku překoná naše sedmimístná verze za 9,4 sekundy, ale pocit trhače asfaltu z auta rozhodně mít nebudete. Spojení s osmistupňovým automatem funguje výtečně, ten řadí logicky a téměř neznatelně. Počítejte ale s tím, že na předjíždění budete potřebovat o kousek více prostoru, než byste od 200 koňového auta očekávali.
Není to zkrátka žádný skif, ale parník. Za běžných situacích je Santa Fe předokolka, zadní pohon se přiřazuje automaticky, stačí třeba jet pod plynem do zatáčky. Pokud je třeba, lze pohon všech kol trvale vynutit tlačítkem.
Komfort, komfort, komfort
Jenže k žádnému divočení Santa Fe ani nevybízí. Bude vás totiž hýčkat velmi komfortní jízdou. Je skutečně neuvěřitelné, jak dokáže vyžehlit pravý pruh D1 i městské retardéry. Nepamatuji si na žádné jiné SUV této kategorie, které by posádku dokázalo takhle hýčkat. Pokud máte rádi komfortní jízdu, Santa Fe vás přesvědčí.
Stinnou stránkou komfortu je ovšem ochota vozu měnit směr jízdy. Překvapivě se Santa Fe příliš nehoupe a nenaklání. Je zkrátka hodně přitvrzené ve stabilizátorech. Ale s prudšími manévry na změnu rychlosti si nerozumí, rychlejší jízda po zatáčkovité okresce vozu vyloženě nesvědčí. Pokud se rádi vozíte svižně a sportovně, raději sáhněte po menším Tucsonu.
Pro koho je Hyundai Santa Fe?
Pro koho je Santa Fe určeno? Pro toho, kdo hledá velké sedmimístné SUV a preferuje pohodlnou jízdu před vším ostatním. Nejbližší konkurencí je mu Ford EDGE. Často o něm budou uvažovat i zákazníci Škody Kodiaq. Cenově jsou si velmi podobné, jejich charakteristika je ovšem výrazně jiná. Asi se budu už opakovat, ale Santa Fe je zkrátka naladěno více na komfortní a pohodovou jízdu.
Základní verze s benzínovým motorem o objemu 2,4 litru, šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol startuje na částce 799 990 Kč, což vůbec není špatné. Naše verze s naftovým motorem, osmistupňovým automatem a s velmi bohatou výbavou pak vyjde na 1 149 990 Kč, čímž už začíná lovit ve vodách prémiových značek.
Hyundai Santa Fe

Klady
- komfort jízdy
- vnitřní prostor
- reakce automatické převodovky
- sedmimístné provedení
- příjemná startovací cena
- mnoho asistenčních systémů
- záruka 5 let bez omezení km
Zápory
- nevhodný ke sportovní jízdě
- CarPlay jen po kabelu
- chybí matrixové světlomety
- váhavý adaptivní tempomat
- nevyužitý potenciál displeje přístrojovky