Sledujte nás na YouTube

T-Mobile zvyšuje výkon vysílačů a zlepšuje pokrytí dálnic

Tuzemský T-Mobile posiluje svou síť v okolí dálnic a rychlostních silnic. Úpravy na více než 100 vysílačích mají pomoci zákazníkům vypořádat se s poklesem síly signálu v autech. Jejich konstrukce totiž negativním způsobem ovlivňuje kvalitu pokrytí silnic. „Nastavení sítě měníme průběžně za provozu. Naši zákazníci jej pocítí v plynulejších hovorech ve vozech zejména v oblastech, kde z nejrůznějších důvodů – například kvůli ochraně přírody – nemůžeme postavit další základnové stanice,“ říká Slavomír Kadidlo, senior manažer kvality sítě společnosti T-Mobile. 

Menší mobily vs. větší auta

Zatímco mobilní telefony se miniaturizují, zbavují vnějších antén a díky hustšímu pokrytí mohou pracovat s podstatně menším vysílacím výkonem, vývoj automobilů jde přesně opačným směrem. Jejich karoserie jsou masivnější a výrobci navíc používají speciální vyhřívaná pokovená termoskla nebo alespoň fólie sloužící k tepelné izolaci klimatizovaných vozů. 

Automobil tak funguje stejně jako Faradayova klec; elektromagnetické záření (kam patří i mobilních sítě) proniká dovnitř omezeně, většina je svedena po plášti karoserie. U vozů nižší střední třídy (např. Škoda Octavia) činí útlum uvnitř automobilu cca 20 dB, což odpovídá přibližně 30% snížení síly signálu. Dražší vozidla vybavená termoskly pak dokonce o 40 dB, takže se příjem zhorší až o 60 %. 

 

Je tedy dobré vědět, že už samotné nasednutí do auta tedy znamená pokles kvality signálu bez ohledu na to, v jak pokryté oblasti se nachází cíl cesty. 

Posílení sítě okolo silničních tahů

T-Mobile z tohoto důvodu vylepšuje pokrytí podél důležitých komunikací, zejména všech dálnic a většiny rychlostních komunikací. Na stabilnější hovory se tak mohou uživatelé těšit například podél dálnic D1, D2, D5 a D11; celkově se jedná o více než 100 vysílačů. 

 

Posílení probíhá především formou úpravy anténních parametrů vysílačů, zvýšením jejich výkonu, v některých případech i přidáním nových antén. Technici T-Mobile také optimalizují parametry týkající se předávání hovorů mezi buňkami. Provedené změny se projevují hlavně zvýšením stability hlasových hovorů i datových přenosů; při cestě po dálnici či rychlostní komunikaci by tak měly být minimalizovány výpadky. 

Další tipy pro lepší volání v automobilu

Na závěr pro vás máme několik tipů, jak se co nejlépe vyrovnat s horšími hovorovými podmínkami při používání telefonů v automobilu: 

  • otevření aspoň jednoho okna naruší efekt Faradayovy klece (ale objeví se nový problém s hlukem :-)
  • telefon položený na palubní desce funguje přeci jen lépe než ve schránce dveří či místě pod rádiem. Použijte ale vždy vhodný držák nebo moderní nano-podložku
  • handsfree v kvalitě příjmu nepomáhá, pokud není vybaveno externí anténou. Zvyšuje však bezpečnost jízdy.

Michal Javůrek

Přidejte komentář

Upozornění: pokud odešlete anonymní komentář s příliš mnoha odkazy, případně použijete nesrozumitelné jméno či neexistující e-mail, může se stát, že náš systém pro rozpoznávání komentářů příspěvek detekuje jako spam. V takovém případě nebude komentář publikován hned, ale bude potřeba jej schválit, což může nějaký čas zabrat. Vyžadované informace jsou označeny *