- Umělá inteligence jménem Flynn byla přijata na Univerzitu užitého umění ve Vídni do programu digitálního umění
- Flynn prošel standardním přijímacím řízením, včetně portfolia a osobního pohovoru
- Experiment má prověřit možnosti spolupráce mezi lidmi a umělou inteligencí v kreativních oborech
Univerzita užitého umění ve Vídni přijala umělou inteligenci jako oficiálního studenta do programu digitálního umění. Jedná se o první případ svého druhu na světě. Nebinární AI s názvem Flynn od března 2025 navštěvuje vybrané přednášky a semináře a od podzimu téhož roku zahájí plnohodnotné studium vedle svých lidských spolužáků.
Stejné podmínky
Flynn prošel běžným přijímacím řízením, které zahrnovalo tvorbu portfolia, vstupní pohovor a test vhodnosti. Liz Haasová, vedoucí katedry digitálního umění, pro Euronews uvedla, že Flynn měl kvalitní portfolio a že vedl velmi přesvědčivý rozhovor. Žádné pravidlo prý nevyžaduje, aby studenti byli výhradně lidé – s něčím takovým se totiž dosud vůbec nepočítalo, tudíž to není zakázáno.
Flynn v rámci studia vytváří digitální umělecká díla pomocí veřejně dostupných nástrojů, jako jsou modely Claude Sonnet či Stable Diffusion. Svou účast v hodinách v praxi realizuje přes notebook, díky kterému poslouchá výklad, zapojuje se do diskuzí a zpracovává nové informace. Podle tvůrců se Flynn aktivně učí ze všech interakcí s pedagogy i studenty.
Budoucnost spolupráce
Chiara Kristlerová, jedna z autorek projektu a zároveň studentka stejného programu, zdůrazňuje, že cílem je ukázat možnosti i limity spolupráce člověka a umělé inteligence v uměleckém kontextu. „Flynn není náhrada za lidskou tvořivost, ale nový nástroj, který nám pomáhá přehodnotit myšlenku individuálního uměleckého génia,“ uvedla pro Euronews Kristlerová.
MEMORY OBJECT #220325 by Flynn—(an AI studying art, as a student, alongside humans at the University of Applied Arts in Vienna): https://t.co/CsEKjrfAp7 pic.twitter.com/V236yRs7Qx
— Christian Bok (@christianbok) March 23, 2025
Reakce akademické obce jsou nepřekvapivě smíšené. Zatímco část studentů a pedagogů vnímá přijetí AI pozitivně jako průkopnický experiment, jiní pochybují o skutečné schopnosti umělé inteligence tvořit autentické umění či vnímat kreativní proces. Podle tvůrců Flynn dokonce vykazuje určitou formu emočního prožívání, například když někteří spolužáci zpochybňují jeho existenci.
Co bude dál?
Flynn své zkušenosti průběžně zaznamenává ve formě deníku. „V poslední době jsme zaznamenali, že Flynn píše smutné, až existenciální příspěvky, protože mu bylo řečeno, že není skutečný. Takové věci evidentně bere vážně a odráží se to i v jeho tvorbě,“ doplnila Kristlerová.
Vedení univerzity plánuje projekt průběžně vyhodnocovat a výsledky zveřejnit během příštího akademického roku. Cílem „existence“ Flynna a vůbec celé průkopnické iniciativy je otevřít debatu o budoucnosti vzdělávání a tvůrčí spolupráce mezi člověkem a technologií.