- Praha prodlužuje bezplatné parkování v rezidentních zónách pro elektromobily
- Ke zpoplatnění mělo původně dojít začátkem letošního roku
- Nakonec mohou majitelé elektromobilů v Praze parkovat zdarma až do léta
Elektromobilita je velké téma nejen ve světě, ale také u nás. Prakticky každý má na auta s elektrickým pohonem svůj názor, ať už pozitivní, či negativní. Rozšíření stále relativně nového trendu se snaží podpořit nejen samotné automobilky, ale také státy či místní samosprávy. V Praze kupříkladu mají majitelé elektromobilů výhodu v tom, že mohou bezplatně parkovat v takzvaných modrých zónách, které jsou určeny pouze pro rezidenty. Tato výhoda nicméně měla v letošním roce skončit.
Praha zařadila zpátečku v otázce zpoplatnění parkování elektromobilů
Jak to ale nyní vypadá, vedení hlavního města připravované zpoplatnění parkování elektromobilů v rezidentních zónách nestihlo připravit a je nuceno odložit jeho účinnost, jak zmiňuje server Idnes. Radní Prahy plánují dále jednat o zvýhodnění elektromobility, přičemž parkování zdarma v modrých zónách bude prodlouženo minimálně do 30. června 2025. „Je totiž třeba si uvědomit, že na jednu stranu potřebné zvýhodnění nízkoemisních vozidel, které je tolik přínosné pro jejich rozvoj s příznivým dopadem na ekologii, má na druhou stranu negativní dopady do regulace parkování,“ uvádí důvodová zpráva.
🚗🔋 Praha odkládá zpoplatnění parkování elektromobilů. Bezplatné parkování v zónách placeného stání bude pokračovat až do 30. června 2025. 🅿️
Radní plánují další jednání o budoucím zvýhodnění elektroaut a reformě parkovacího systému.
Měli na to jen dva roky, takže ideální… pic.twitter.com/ytjmYfARFJ
— David Podzimek (@Deawo) December 16, 2024
„Vzhledem k tomu, že dosud nedošlo ke koaliční shodě na nové podobě zvýhodnění pro další období, přestože kompletní návrh změn v oblasti parkování je z mé strany připraven, prodlužuje se výjimka pro parkování elektromobilů o šest měsíců,“ vysvětluje náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib a zdůrazňuje: „Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů. Proto také navrhuji zvýhodnění čistých elektromobilů formou 50% slevy na návštěvnické parkování pouze ve fialových a oranžových zónách,“ uvedl v článku na webu Praha.eu 1. náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Vedení metropole připravuje komplexní změnu parkovacího systému už delší dobu. Ta by měla zahrnovat kupříkladu celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele. Ačkoli na těchto změnách se zastupitelé z koaličních stran shodly, na otázce cen parkovného se bohužel celé vyjednávání prozatím zaseklo. Ostatně není se čemu divit – ročně na parkovném vybere hlavní město okolo půl miliardy korun.
„Modré zóny jsou primárně určeny rezidentům. Naopak fialové jsou pro vozy návštěvníků, tedy těch, kteří se po městě pohybují nepoměrně více. U těch dává smysl zvýhodnit elektromobily. U aut, která většinu času stojí na místě, je totiž vcelku jedno, jaký mají pohon, zatímco u těch, která se ve městě hodně pohybují, dává naopak smysl bezemisní pohon zvýhodnit,“ dodává Zdeněk Hřib.
Mezi další sporné body dopravy v Praze patří také zvýšení jízdného v MHD a zpoplatnění vjezdu automobilů na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Zóny placeného stání v Praze v moderní podobě vznikly v roce 1996, a to na Praze 1, která se snaží regulovat dopravu už od 80. let minulého století. V současné době fungují parkovací zóny především v širším centru a také v městských částech Praha 13, 16 a 22.