- Sociální síť X, dříve známá jako Twitter, je v poslední době rájem dezinformátorů
- Podle analýzy společnosti NewsGuard se šíření falešných informací může finančně vyplatit
- Muskova síť totiž vyplácí podíly se zisku reklam i v případě, kdy příspěvky šíří lži
Dezinformace jsou v poslední době jedním z velkých problémů internetu. Ať už jde o staré dobré řetězové e-maily, uzavřené konspirační skupiny, nebo jen užitečné idioty, kteří šíří lži, které „sice nejsou, ale mohly by být pravdou“, jejich počet rychle narůstá. Bojovat se s nimi snaží jak soukromé skupiny, tak i vládní organizace, nicméně jedním z velkých problémů na tomto poli je přístup samotných sociálních sítí, které jdou šiřitelům dezinformací na ruku. Odstranění zavádějících a lživých příspěvků není doménou ani sociální sítě X, dříve známé jako Twitter.
Musk neváhá platit za reklamy pod dezinformacemi
Někteří předplatitelé služby Premium na X, kteří šíří dezinformace, mohou mít nárok na program sdílení příjmů z reklamy. K takovému závěru ve své zprávě dospěla organizace zabývající se monitorováním dezinformací NewsGuard, která sledovala reklamy objevující se u 30 příspěvků v období od 13. do 22. listopadu. Tyto příspěvky obsahovaly konspirační teorie o válce mezi Izraelem a teroristickou organizací Hamás a dohromady dosáhly 92 milionů zobrazení. Každý z deseti účtů, na které se NewsGuard odvolává, měl více než 100 000 sledujících.
Zjištění společnosti NewsGuard se shodují s dalšími nedávnými zprávami, které polemizují nad tím, zda platforma X umisťuje reklamy na nenávistné projevy a nepravdivá tvrzení. Začátkem tohoto týdne X podalo žalobu na Media Matters kvůli zprávě, která ukázala, že obsah velkých inzerentů se zobrazuje pod neonacistickým obsahem, což přimělo velké společnosti jako Apple a Disney, aby z platformy stáhly reklamu a přestaly na ní zveřejňovat příspěvky. V říjnu Musk napsal, že platforma nebude sdílet příjmy z příspěvků, které byly opraveny pomocí nástroje komunitní poznámky, který je určen k moderování příspěvků z řad uživatelů.
Analytici NewsGuard sledovali 30 příspěvků s nepravdivými nebo hrubě zavádějícími tvrzeními o válce mezi Izraelem a Hamásem. Zpráva uvádí, že pod 24 z nich bylo 200 reklam od 86 významných značek, neziskových organizací, vzdělávacích institucí a vlád. A 15 z těchto 30 mělo připojeny komunitní poznámky, což by podle Muskova tvrzení měl být onen filtr. Nicméně 15 příspěvků tyto poznámky nemělo a pod 14 z nich byly umístěny reklamy 70 významných organizací. Jak se tedy zdá, Musk neváhá finančně odměňovat dezinformátory, pokud na jeho síti generují dostatek interakcí.