Sledujte nás na YouTube

Průzkum: v jakém věku je ideální pořídit dítěti první telefon?

Dvě třetiny rodičů tvrdí, že dítě by mělo dostat svůj vlastní mobilní telefon se začátkem školní docházky či až na druhém stupni základní školy. Dříve než ve věku 6 let by svému dítěti pořídila mobil pouhá 4 % lidí. Vyplývá to z průzkumu portálu Ušetřeno.cz, kterého se v říjnu a listopadu 2016 zúčastnilo přes 1500 respondentů.

Rodiče nechtějí, aby jejich děti vlastnily mobilní telefony dříve než ve věku 6 let, tedy před zahájením školní docházky. Shoduje se na tom přes 93 % účastníků průzkumu. Pouhá 4 % lidí by svěřila mobilní telefon dítěti už v předškolním věku, necelá tři procenta dotázaných pak uvedla jinou odpověď. Odborníci s výsledky průzkumu vesměs souhlasí.

Zároveň varují, že mobil v rukou nedostatečně vyzrálého dítěte může vést i k vážným sociálním problémům a psychologickým jizvám, které mohou člověka provázet do konce života. Jako ideální věk pro pořízení prvního mobilu experti uvádějí 8 až 10 let, dříve pouze pokud dítě prokazuje nadprůměrnou mentální a sociální vyspělost.

Ilustrační obrázek (zdroj: KidNimble.com)
Ilustrační obrázek (zdroj: KidNimble.com)

Podle průzkumu 26 % respondentů věří, že svůj první mobil by mělo dítě dostat při nástupu do první třídy základní školy. Úzce to souvisí s potřebou rodičů mít kontrolu, kde se dítě nachází a zda je pořádku. Nejvyšší počet lidí (38 %) soudí, že nejvhodnějším věkem je 8 až 10 let. Až na druhém stupni základní školy, tedy ve věku 11 až 15 let, by mobilní telefon svěřilo svým potomkům 20 % lidí a teprve až s občankou 9 % účastníků průzkumu.

Rizika předčasného pořízení telefonu

S vlastnictvím prvního mobilního telefonu je kromě výhod spojená i celá řada rizik, na která by si měli rodiče dát pozor. Pokud dítě obdrží svůj mobil dříve, než je duševně připraveno, může se to negativně promítnout do jeho schopnosti komunikovat se svým okolím, vycházet dobře s vrstevníky či se soustředit na učení. Mobily, obzvláště smartphony vybavené internetem a hrami, mohou zcela změnit způsob trávení času, omezit pohybové aktivity i pobyt na čerstvém vzduchu, což nepříznivě ovlivní zdravý vývoj organismu i návyky, které si pak dítě přenese do dalšího života.

Vznik závislosti není jediným nebezpečím, které na dítě s mobilem může číhat. Dalším vážným rizikem je šikana. Mobil se často stává falešným měřítkem postavení dítěte v kolektivu a jeho společenské prestiže. Sociálně slabší jedinec, který nevlastní mobilní telefon, se může stát terčem posměchu ze strany movitějších spolužáků, v extrémních případech se může slovní ponižování zvrhnout i do fyzického týrání. Trpí pak samotné dítě i jeho rodina.

Rodiče šikanovaného dítěte se ve snaze uchránit ho od dalších útoků nezřídka odhodlají k zakoupení mobilního telefonu, což u nízkopříjmových skupin může představovat značnou finanční zátěž. Zároveň tím roztáčejí nebezpečnou spirálu, v níž se děti hloupě trumfují navzájem stále novějšími a dražšími mobily ve snaze vyniknout a vytvářejí stále větší tlak na rodiče i jejich peněženky. Z týraného dítěte se tak postupem času může stát malý mobilní vyděrač. Nejlepší a téměř jedinou cestou, jak tomu rodiče mohou zamezit, je říci jasné „Dost!“

kids2

Vedle rodičovské autority je důležitý také zodpovědný přístup ze strany pedagogů a výchovných poradců na základních školách k používání mobilů ve třídách či o přestávkách. Příliš benevolentní pravidla mohou totiž negativně ovlivnit chování dítěte. Jakákoliv šikanu ve škole je nutné včas detekovat a přísně trestat. Důležitou roli hraje důvěra. Dítě musí vědět, že se na učitele může kdykoliv obrátit, že mu budou naslouchat a také mu pomohou. Nedostatek podpory ze strany rodičů a učitelů může změnit jinak šťastné dětství doslova v peklo.

„U nás ve škole musí mít děti na prvním stupni telefony vypnuté a zapínat je mohou až po vyučování nebo výjimečně o přestávkách, například pokud potřebují nutně zavolat rodičům. Chceme, aby děti komunikovaly mezi sebou, a nikoliv, aby věnovaly přestávky a všechen volný čas koukáním do displeje mobilů. Je to velmi návykové, a navíc se pak děti při hodinách hůře soustředí. Jakýkoliv náznak šikany, i pouze slovní, okamžitě kázeňsky postihujeme,“ říká Mgr. Jana Juříková, výchovná poradkyně pro I. stupeň na ZŠ Jílovská v Praze.

Hloupý telefon namísto smartphonu?

Rodiče i děti při pořizování prvního mobilu často vedou spory, jaký typ telefonu, s jakými funkcemi a s jakým kreditem či paušálem zakoupit. Zkušenosti z praxe napovídají, že lepší je pořídit jednoduchý „hloupý telefon s omezeným voláním než řádově dražší smartphone s paušálem.

Obyčejný tlačítkový telefon svoji hlavní funkci možnosti rodičovské kontroly i kontaktu při nečekaných situacích bohatě splní. Jakékoliv pokročilé funkce u dětí na prvním stupni základních škol mohou snadno vést k sociálním i zdravotním rizikům.

Všechna rizika související s mobilním telefonem v rukou dítěte by rodiče měli důkladně zvážit předtím, než mu první mobil skutečně svěří. Pokud si nejsou na 100 % jistí, že dítěti nic nehrozí od okolí i že zvládne základní pravidla práce s mobilem, je vhodné poradit se s odborníkem nebo alespoň sdílet zkušenosti s dalšími rodiči v podobné situaci.

Michal Javůrek

20 komentářů

  1. Fajn článek, CHVÁLÍM! Navrhoval bych další např. o tom, jaký “skvělý” nápad je půjčování PRACOVNÍCH telefonů (a notebooků) dětem na hraní :-)

  2. Martin (neregistrovaný)

    Můj první telefon byl když jsem měl 10. A byl to Sony Ericsson T68i. Byl už tedy postarší ne o moc a byl jsem s nim spokojený dokonce bych i dnes ho našel. Další byl po roce a to T630. No a nakonec jsem zamrzl v r. 2012 a to u LG Optimus 4xHD.

  3. FULLYOLO (neregistrovaný)

    Můj první telefon byl Siemens C25i byla to novinka a v tý době stál 7000Kč! Pak jsem měl Siemens C35i tam byly super hry jak fik. To byly časy…

  4. jpm (neregistrovaný)

    Já měl první telefon ve svých 79ti letech, takže mladý maj času dost.

  5. To jsou všechno jen kecy. Vždy to bylo a je o výchově v rodině.
    Já měl svůj první komp v době. kdy dnešní dětska budou mít v ruce druhou nebo i třetí generaci (např. rozflákaného) tabletu , atd. Ne kvůli výchově, ale kvůli vůbec možnostem. Když jsem pak na střední koukal, kolik lidí není schopno ani ovládat kurzor ve Windows, nechápal jsem, ťukal jsem si na čelo.
    Prostě se věci posouvají a mění, co zůstává je to, co rodiče vštěpí do dětí. Před tím tom bylo nad dřevěnou kachnou, pak nad stavebnicí, teď nad mobilem.

    Co je problém je ko*** či pip*** za volantem, který odbočuje ve své mega káře, kloudně nečumí ale hlavně, že něco daltí… viz včera, kdybych měl po ruce kámen, tak hodím a to jsem nebyl ani přímím účastníkem “vyhrocené situace”. A ti rozhodně nejsou zmrzačení z dětství mobilem, měli jako já stavebnici a přesto jsou zmrzačený…

    • Přesně tak to je, Uni, jenže dnešní lidi NEUMÍ vychovávat svoje potomky. A proto by měly víc a víc vznikat i tyhle články o tom, jak vychovávat svoje dítě/děti co se týče poskytování těchto technických vymožeností.

    • A nebo hraní her typu GTA apod. A pak že to chce někdo vyzkoušet v reálu :-)
      A výmluvy, že to má ze hry.

      • Taky kecy v kleci:)
        Duševně méně zdatní tu byli i před tím. Nebyl problém se rozhodnout jít spasit svět jen pro to, že to hrdina dělal v knížce, ve filmu nebo u deskové hry. Naopak, tam bylo ještě větší riziko, protože se pracovalo jen s vlastní fantazií a hrdina byl v podstatě nesmrtelný.
        Zato v “GTA” je na fantazii značně méně prostoru a smrtelnost hrdiny zjistíš do pěti minut:)

      • No a navíc v současné době se tvrdí, že akční hry mají spíše pozitivní dopad, než jak se tvrdilo dřív. Drtivá většina lidí co hraje “krváky” by nikdy nespáchala zločin…

      • Jo, kde jsou ty časy co jsem pařil jak o život :-)

    • Ad ona šikana. Copak my ji neznáme z naší školy? Někdo měl/neměl walkmana, skleněnku, digitálky nebo jezdil/nejezdil na lyžařskou školu v přírodě. A k tomu šikana i ze strany státu tehdy že:)
      Jak říkam, kecy v kleci.

  6. Milan (neregistrovaný)

    Můj první telefon, byla telefonní budka z které jsme volali neomezeně dlouho za pouhých 0,25 Kč

  7. Craftmanek (neregistrovaný)

    Souhlas. Začít s nějakým jednoduchým telefonem za pár korun z tesca v první třídě a postupně navyšovat :)

  8. Sice děcko ještě nemám, ale dle mne by mělo mít základní dorozumívadlo cca v oněch 6 letech, stačí fakt stará tlačítková šunka. No a doma bych děcko učila na tabletu pod dozorem, k mání jsou různé edukační programy nebo dětské hry, ty bych dávala za odměnu :).
    Kolikrát vidím v busu nebo v šalině děcka se smartphony s krásnými pavouky na displeji :), většinou se jedná o adolescenty, někdy i mladší ročníky. Smartphone v dětských rukách by měl být víceméně za odměnu, ne jako samozřejmost, což pro většinu dětí asi bohužel je…
    A dle mne je správné, když škola má pevný režim, co se týče telefonů a smartphonů.

    • Jirka (neregistrovaný)

      Tak jenom doufejme, ze ty holka, deti nikdy mit nebudes.

      • TsunAmi (neregistrovaný)

        Proč by ne, vždyť je to celkem rozumný co píše :) V dnešní době není možné se tvářit že tyhle věci neexistují, dětem tím rozhodně neprospějete, protože PC gramotnost by se měla vyučovat skoro stejně jako cizí jazyk, pokud se nemají v budoucnu ztrait.

      • Pišta (neregistrovaný)

        Jirka (neregistrovaný): Vy budete pořádný jelito…

  9. Lukecz123 (neregistrovaný)

    Synovi jsem dal svojí vysloužilou SGS3 když mu byly dva roky. Dnes mu táhne na čtyři a používá jí dodnes. Na ploše má čtyři ikonky: videopřehrávač, Youtube, Pohádky (Stream) a hru s housenkou na způsob tamagočiho nebo jak se to píše :-) Používá ho tak dvakrát týdně, většinou max. na patnáct minut (dva večerníčky). Psychologové jdou sice do mdlob, ale mě se líbí, jak hezky umí tak malé dítě používat dotykový displej a držet telefon za jeho okraje, aby se displeje nedotýkal. Když vidím, jak mají někteří nezkušení lidé problém jen posunout stránku o pár řádků dolů nebo vzít telefon do ruky, aniž by nespustili omylem tři aplikace…

  10. Pišta (neregistrovaný)

    Já jsem dítěti pořídil první telefon, když mi bylo 39. Není to brzo? :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *