Domů » Články » Proklaté emise. Jsou elektromobily v porovnání se spalovacími motory opravdu zelenější?

Proklaté emise. Jsou elektromobily v porovnání se spalovacími motory opravdu zelenější?

Jsou elektrická auta opravdu tak ekologická, jak se o nich tvrdí? Není přece jen lepší zůstat u spalovacích motorů? Výsledek této debaty záleží na velkém množství faktorů. Na konci loňského roku vyvolala velkou odezvu studie, jež došla k závěru, že elektrické auto musí ujet 48 000 mil, tedy téměř 77 000 kilometrů, aby se co do emisí vyrovnalo výrobě a provozu auta se spalovacím motorem. Problém totiž tvoří výroba baterií.

batteries

Ta je dle studie zodpovědna za 40 % všech emisí, které vzniknou při výrobě elektromobilu. Dalších 18 % vznikne při výrobě oceli, 6 % při výrobě hliníku a 5 % připadá na elektromotor. Zbylých 31 % emisí pak připadá na vše ostatní, co vůz tvoří – od plastů po sklo. Tato studie však byla financována několika výrobci aut se spalovacím motorem a jejich dodavateli. Auke Hoekstra, analytik zabývající se elektromobily, údaje propočítal znovu, a dle jeho výsledků by elektroautu mělo stačit najet „pouhých“ 16 000 mil (25,6 tisíc kilometrů), aby se množství emisí vyrovnalo.

emise

Není baterie jako baterie

K podobným výsledkům dochází i Jason Fenske, známý YouTuber z kanálu Engineering Explained. Ve své úvaze nepočítá s emisemi, které vzniknou při likvidování vraku bez ohledu na způsob pohonu, dle jeho rešerše totiž rozdíl není nijak výrazný. Potvrzuje však náročnost výroby baterií, ačkoliv celkové množství emisí se může lišit až o třetinu v závislosti na velikosti baterie. Dle jeho propočtů se pak výrobní emise elektromobilů a jejich ročního provozu vyrovnají s emisemi vyprodukovanými výrobou a provozem vozu se spalovacím motorem již po 1,67 letech provozu (v případě elektromobilu s 30 kWh baterií).

Are Electric Cars Worse For The Environment? Myth Busted

I v případě, že by bylo třeba vyměnit baterii, a tedy emise na její výrobu započítat znovu, emise by byly srovnány po méně než 3,5 letech. Pro baterie s velkou kapacitou, tedy např. 100 kWh, se pak interval protahuje na 5,53 roky. Fenske pak ve svých propočtech uvažuje průměrný roční nájezd pro americké řidiče, který představuje 20 000 km.

Nutno však poznamenat, že lze najít i případy, kdy se elektromobil emisemi nevyrovná spalovacím motorům téměř nikdy. Do výpočtů zde totiž vstupuje proměnná způsobu výroby elektrické energie. Pokud majitelé elektromobily nabíjejí energií, jež je vyrobena spalováním uhlí, jako například v Západní Virginii, vyrovná se elektromobil běžným vozům až po 18 letech provozu, tedy na samém kraji životnosti.

traffic 1

Ani ropa není všech emisí zbavena

Na druhé straně, ačkoliv výroba elektrické energie není vždy čistá, těžba ropy z porovnání nevychází o moc lépe. Faktem je, že výroba benzinu a nafty tvoří pouze malou část emisí ze všech produktů, jež se z ropy vyrábějí, do detailů je však poté možné rozpočítávat i emise, které jsou vytvořeny při distribuci hotových pohonných hmot na benzinové stanice. Elektromobilům pak hraje do karet i levnější servis díky výrazně menšímu množství pohyblivých částí v pohonném ústrojí. Tato výhoda však okamžitě mizí v případě nezáruční výměny baterie, která je velmi nákladná.

tesla charging

Jak vozy se spalovacím motorem, tak i elektromobily mají své příznivce, jedni oceňují burácení a vyladěný zvuk, druzí naopak tichý chod. Auta se spalovacím motorem mají výhodu přes 100 let trvajícího vývoje a inovací oproti vozům s bateriemi. V současné době se však misky vah převažují na stranu elektromobilů, které dostávají množství vládních dotací a mnohé země se chystají na úplný zákaz prodeje vozů, které k pohonu potřebují ropu. Například v Norsku bylo 54 % prodaných vozidel za rok 2020 poháněno elektřinou. Skandinávská země by pak ráda zakázala prodej spalovacích motorů již v roce 2025.

flags

Od roku 2026 se pak chystá zakázat prodej spalovacích motorů například Belgie, Rakousko má následovat o rok později. Od roku 2030 se pak mají přidat země jako Island, Indie, Irsko, Švédsko a Anglie. Z amerických států má prozatím jasno Kalifornie, kde začne zákaz platit v roce 2035. Čína, jejíž přechod na elektromobilitu bude mít velký dopad na celý automobilový trh, o termínu zákazu stále jedná.

David Preiss

41 komentářů

  1. “ Ve své úvaze nepočítá s emisemi, které vzniknou při likvidování vraku bez ohledu na způsob pohonu, dle jeho rešerše totiž rozdíl není nijak výrazný. “

    Klasika. Vseobecny fakt, ze likvidace aku je dost spinavy proces a ze moznost recyklace je temer nulova, ale vsichni na tohle nejak zapomenout pri „celozivotnich“ environmentalnim dopadu EV.

    „V současné době se však misky vah převažují na stranu elektromobilů, které dostávají množství vládních dotací a mnohé země se chystají na úplný zákaz prodeje vozů, které k pohonu potřebují ropu.“

    Tohle je proste bohuzel ta smutna stranka. Diky naprosto silenemu lobbyingu a hromady dotaci se prosadi nedokonala technologie, ktera ma spoustu kompromisu (at uz od tezby mat. pro baterie do rychlejsi a trvale degradace do nemoznosti ekonomicky vuz znovu opravit atd. atd.) a jeste se prosadi zpusobem, kde stavajici funkcni a porad zdokonalujici se technologie je z trhu nasilne vytlacena. Coz pak samozrejme povede k tomu, ze si spoustu lidi budou kupovat nove auta, i kdyz z hlediska funkcnosti je absolutne nepotrebuji. Jojo, pro zivotni prostredi neni nic lepsi nez stale casteji kupovat nove produkty i kdyz by stare mohly slouzit dalsich par let:)

    • Elektromobil je naprosta blbost stejne jako spalovaci motory.

      Pritom vodikove pohony jiz existuji. Dokonce i vodikove palivove clanky, ktere uz vyuzivaji i nektere ceske domacnosti. Naklady jsou nula nic.

      Dulezite bude vyresit bezpecnost.

    • Automobil s vodíkovým palivovým článkem je také elektromobil.

    • Bezpecnost, skladovani vodiku a jeho, dnes stale dost nakladna (v porovnani s ICE ci elektro), vyroba.

    • Vyroba vodiku pomoci elektrolyzy je levna. To si muzes vyrabet doma do 100 Kc

    • Asdf: vyroba vodiku z eletrolyzy je draha nesmyslna…vyrobi se elektrikou, na kterou se pak převádí…to je teda terno. Vodik se vyrabi ze zemnihonplynu

    • Zkuste si o tom něco nastudovat než napíšete takovou hloupost. Výroba vodíku je extrémně finančně náročná.

    • Do uvahy vo vacsine krajin neboli zapocitane aj naklady na restrukturalizaciu rozvodnych sieti elektrickej energie – vlastne skoro nikde sa nepocitalo s takou spotrebou – bude treba posilnenie liniek a rozvodov a vacsie mnozstvo rychlonabijacich stanic, navyse bude treba postavit aj nejake nove elektrarne…..

    • Jop, taky dobra pripominka. Ty implikace ma takovahle zmena proste obrovske mimo jen nejakych aktivnich emisi z vyfuku..

    • Trochu googlenia. Na svete je odhadom viac ako 1 miliarda behajucich automobilov. Ak pocitame ich nahradenie elektroautami, tak na ich nabijanie raz za 10 dni pol dna pomalou jednofazovou nabijackou 2kW bude potrebny vykon 200 GW, pri rychlonabijackach 20kW bude treba 2000 GW. Celkovy vykon vsetkych vyrabajucich elektrarni na svete je nieco vyse 6500 GW.

    • … raz za 10 dni cely den. Pri pol dni by to bolo 100 GW

    • Z obnovitelných zdrojů se nikdy nedosáhne k nabíjení elektroaut takového výkonu jaký by byl potřeba. To potvrdí lehce Ohmův zákon. Čili, skoro každý elektromobil bude mít svůj výfuk v elektrárně, kde se musí vyrobit i elektřina na ztráty v rozvodné síti, ve které se zahřívá vedení drátem. Tedy změna z klasických paliv na elektřinu NENÍ kvůli ekologii, ale kvůli penězům, které se tahají z hloupých lidí!!!

    • Pápež Benedikt XV

      Tak za 1. Neviem čo s tým má ohmov zákon lebo ohmov zákon nič také nehovorí. Ohmov zákon je o takomto niečom:prúd rastie s napätím, ak odpor obvodu zostane konštantný. Ak je napätie zdroja stále a odpor v obvode sa zmenšuje, začne prúd stúpať. Ak by sme odpor obvodu znížili takmer na nulovú hodnotu, prúd narastie (podľa vlastností zdroja) na veľkú hodnotu. Je to vzájomná závislosť troch veličín (napätia, prúdu a odporu). Nevidím tam súvislosť s množstvom vyrobenej el. energie z obnoviteľných zdrojov ani z množstvom elektrovozidiel. Za 2. fotovoltické, veterné,atómové a ani vodné elektrárne výfuk ( teda komín ) nemajú. A za 3. vedenie el. energie sa nezahrieva (drátem), ale odporom. Hlavne že tu píšu odborníci čo tomu nerozumejú a ani nevedia čo píšu. A na záver: do ktorej skupiny si teda myslíte, že patríte vy?

    • Recyklacia je nulova???
      Stale je vela ludi nevzdelanych :(
      Recykluje sa 90% z baterii z elektromobilov a na rozdiel od malych baterii co koncia kvoli discipline ludi v kosi, tak pri elektromobiloch recyklaciu zabezpecuju priamo autorizovane servisy vozidiel.
      Elektromobily spalovaky schovaju do vacku uz dnes. Za pae rokov uz nebudu mat spalovaky okrem trapneho hukotu ziaden benefit ani pre ovce.
      Najazdim 30 000 km rocne a ine ako elektromobil by som si uz nekupil. Nabijam vacsinou doma.

    • 90% baterie JDE recyklovat, ale jde o velmi nakladny a neekologicky proces, takze drtiva vetsina recyklovana neni. Ale hlavne ze si poradne zblbnutej tim, jak je to hrozne uzasny.
      Tech 90% si pletes s tradicni autobaterii, ktere recycklovane jsou, na bazi Lithia je to ale samozrejme jina pohadka.

    • Tak nemam rad tieto reci o aktualnej dobrej technologii. Pamatam jak kazdy nadaval na SSD disky, ze su onicom. Proste niektori zadubenci pokrok nevidia.
      Elektromobily ked zacnu pouzivat Solid State baterie, ziskaju absolutnu nadvladu.

    • V současném světě se energii nehorázně plýtvá a to je důvod velkých emisí . El. auta to nezachrání. El auta jsou už po několika letech neprodejná, rok od roku menší dojezd , drahé baterie, drahá likvidace. Elektrifikace se stejně zastaví na nemožnosti vyrobit dostatečné množství el. energie. Jen bude víc odpadu. Ropa není také na věky , bohužel za ni není a možná nebude adekvátní náhrada.

  2. Pořád mi nikdo nevysvětlil jak budu nabíjet tenhle vysavač když žiju v paneláku nabíjecí stanici mám 20 km nejbližší nechci s nikým dělat žádnou smlouvu abych u nich mohl nabíjet nejsem trpělivý člověk jelikož auto má sloužit mě a ne já jemu nebudu nikde čekat 2-4 hodiny než se ten krám nabije a v práci nabíjecí stanice není. Se současným autem zajedu na jakoukoliv čerpací stanici bez smlouvy všude úplně všude natankuju a i s placením jsem do 5 minut pryč a když se jo budu o tu plechovku starat tak jí ještě zdědí děti to bych si tipnul že u vysavače nehrozí z baterkou pojde auto , za mě nejhorší vynález lidstva auto na baterky motor je motor a to neříkám proto že jsem nějaký extra motorista nevadí mi elektroauto jako takové vadí mi ten jeho „palivo“ které je extrémně nedomyšlené a pokud nemáte spoustu času což dnes nemá nikdo nebo dům a nebo v práci nabíjecí stanici tak jako skoro každej druhej tak nevím jak tenhle vysavač běžný člověk dokáže využít.

    • „že u vysavače nehrozí z baterkou pojde auto“

      Tohle je moje obava, ta degradace baterky je znamy fakt, tim horsi to je u drtive vetsiny EV, kde je dojezd uz tak dost tragicky. Spoustu tech environmentalnich porovnani je do 150tis km, jenze benzinak je potom porad naprosto pouzitelny a vetsinou jde do dalsi ruky, EV uz potom bude s nejvetsi pravdepodobnosti potrebovat novou baterii, ktera je v soucasnosti pro vetsinu naprosto neekonomicka (tim spis kdyz prukopnici jako Tesla aktivne uci od Apple a podobnych o opravitelnosti), takze auto jde „do kose“.

    • S tou degradací u EV by to zase neměla být taková katastrofa podle článků s reálnou zkušeností. Taková Tesla S má pokles po 350k km nějakých 6%. Nissan s pidi baterkou po 200k má pokles nějakých 15%. Sice to ubere pár km, ale určitě nebude třeba měnit baterie co 2 roky. Navíc už jsou to starší modely, postupná evoluce baterií to určitě ještě zlepší za těch pár let než to bude v každé rodině.

    • Pepe: Poslal bys mi na to nejaky link pls? Jako ja prave vidim vetsi problem prave v tech nizsich modelech, ala ten Nissan, na Teslu S preci jen vetsina populace proste nedosahne. 15% u uz tak pidi baterky je porad dost tragicky imho. Nejvetsi problem vidim prave v te kombinace prirozene degradaci akumulatoru + uz tak maly dojezd.

    • Elektromotory ako take su nahodou super – maju rovnaky krutiaci moment bez ohladu na otacky – o tom sa ti u spalovacich motorov moze len snivat. Aj kontrukcia motora je jednoduchsia a lacnejsia. Problemom su len tie baterky, ich vydrz a ako ich nabijat, zial je dost zasadny.

    • “V praci nabijeci stanice neni”

      Proboha, kde pracujes, ze tam nemate zasuvku?

    • Už vidím, jak si zaměstnanci Magistrátu PHA1 nebo třeba (fabuluji) JZD Horní Dolní všichny tahali z oken prodlužovačky k autů, co mají někde poblíž zaparkované. A také budou muset pracovat alespoň 4 hodiny, aby dobili přes tu 240V prodlužku svoje auto :-)
      Dnes je stav takový, že parkujete „s plnou nádrží“ = kdykoliv k auto přijdete, tak odjíždíte. A tankování PHM je 10minutový proces.
      S elektromobilem se parkování stane tankováním – každé dělší zastavení se bude využívat pro dobíjení, protože NIKDE nelze dobít baterie do 10minut.
      Umíte si představit, jak za 5 let bude vypadat D1, kde dnes je problém na parkovištích/pumpách?
      Všude budou stovky aut dobíjet dlouhé hodiny, protože jim došla nebo dochází šťáva a nedojeli by do cíle.
      100% elektromobilita je dnes vhodná pro cílené segmenty – taxi ve městech, rozvoz pošty a balíků, možná záchranky ve městě, hromadná doprava. Zbytek pojede hybrid a nebo benzín/naftu, protože i dalších 10let nebude možné jen tak nějak dojet a za 10minut mít „plnou baterii“.

    • Zaměstnanec magistrátu nepojede do práce autem, protože parkování by pro něj bylo mnohonásobně větší komplikace než to dobíjení. Naopak, ti kteří tam auto mají zase nebudou mít problém nabít, protože ze své pozice si na vyhrazeném parkování prostě budou schopni „protlačit“ zásuvku k tomu parkovacímu místu v podzemním parkovišti (tzn nejvyšší úředníci, zastupitelé atd).

      Člověk v JZD si auto nabije, naopak tam nejspíš budou trojfázové zásuvky a zaparkovat u ní bude poměrně snadné…navíc v takovém „klasickém“ JZD by ani neměl být problém těch pár metrů kabelu a zástrčku nechat dodělat místním elektrikářem za pár desetikorun. Zásuvka na jednofáz tam bude ještě menší problém (a na průběžné dobíjení stačí)

      Já s vámi částečně souhlasím – elektromobil není pro každého a rozhodně není vhodný na dlouhé trasy (tzn lidi, kteří často jezdí třeba po té D1). Ale to není přece tento případ. Pro lidi, kteří dojíždí „nedaleko“ a nejezdí s tím denně stokilometrové trasy je to auto dobře použitelné. Těm by ta baterka vydrží týden bez průběžného nabíjení (pokud člověk jezdí ob dvě vesnice do práce a do obchodu/k lékaři) tak mu nádrž na 1000km vydrží i měsíc. Pokud budou průběžně nabíjet doma a v práci tak se při svém běžném provozu nemůžou dostat ani pod 50% kapacity (až na vyjímky jako dovolená nebo cesta za rodinou na druhé straně republiky). Vždyť existuje spousta lidí, kteří jednou za pár dnů (nebo týden) natankují za 300kč…přitom za ty peníze ujedete tak 200km a přesto jim to bohatě stačí.

      Samozřejmě existují vyjímky – taková prodavačka v kaufu si auto v práci nenabije ale ta si taky nekupuje nové auto (ani se spalovacím motorem) takže je to pro ni hudba daleké budoucnosti. Jenže on je typický nájezd dojíždějícího člověka (autem) 20km denně, to pro elektromobil opravdu problém není. Takové typické české auto (mimo firmy) prostě 99% času někde stojí.

      Překážkou je cena a určitě bysme se shodli na spoustě dalších nevýhod ale zmíněný scénář (dojíždění za prací do nedalekého města) prostě elektromobilu nahrává do karet. I člověk z paneláku bude mít někde v okolí nabíjecí stanici (vždyť už teď bývá u hypermarketů a síť se rychle rozšiřuje). Takže stačí, aby mohl nabíjet na jednom z míst pravidelně (doma/práce i kdyby jen z klasické zásuvky) a další výkyvy vyrovná třeba při nákupu v Globusu jednou za týden nebo dva.

      Takže říkám – elektromobil je pro spoustu lidí nevhodný ale tyhle výmluvy na malý dojezd a nemožnost nabíjet snad nejčastěji slyším od lidí, kteří mají auto u baráku v garáži a do práce dojíždějí 10km daleko. Nebo lidi, kterých je největším důvodem finanční stránka věci a v těchto cenových hladinách si nemohou dovolit ani spalovák (jenže jim je blbé něco takového říct) tak to okecávají různě okolo a vymýšlejí pro ně nereálné situace jako „když bude chtít vozíčkář přejet Saharu“. Člověk má pak pocit, že v paneláku žije 99,99999% české populace a většina republiky buď denně dojíždí stovky km daleko do práce nebo jezdí každý měsíc autem na dovolenou do Madridu.

    • Jako já to třeba osobně přiznám že nemám milion a ani půl milionu na nové auto a po pravdě i kdybych jej měl, radši stále sáhnu po autu na benzín. Mám rád zvuk motoru, jeho vůni a prostě rád řídím. Elektromobil mobil pro mne postrádá jakoukoliv duši.

    • Skvělá odpověď. Lépe reagovat zeleným teroristům nelze. Nehledě na to, až se zelelktrizuje svět, kolik si magnáti za energii nechají zaplatit. A potom kolik bude stát reciklace ojetin. Nebo je budeme skladovat jako jaderný odpad? 🤦‍♂️

    • „y“
      omluva

    • Typicky nazor hnedeho nacka.

  3. OMG, s takovym myslenim jako predvadeji zdejsi konzervy, byste jezdili jeste na koni.

  4. Proboha proč se také nepíše o tom, že litr nafty nebo benzín stojí Okolo10, – Kč. Zbytek ceny je spotřební daň a DPH. Tyhle peníze budou chtít všechny státy i od elektromobilů. Tzn, že je potřeba počítat s výrazně dražším provozem hned jak skončí dotovaný prodej el mobilů a také nezdaněné nabíjení ze zásuvky doma. Dále budou velmi zajímavé studie – až vyjdou o tom co dělá sezení v elmobilu s mužskou chloubou a spermiema. Konec světa se pomalu blíží.

  5. Nepřehlédl jsem někde v tom výpočtu emise, vyprodukované při výrobě té elektrické energie, na kterou to auto jezdí ?

  6. Většina lidí ale nenajezdí ani těch 20tis km ročně chytrolíne – tedy rozhodně ne u nás…Já osobně tak 8-10tis ročně. Navíc si bohatí kupují elmobil jen na nákupy a pohodlné parkování v modrých zónách a najedou s ním jen pár set nebo pár tisíc km ročně. Elektřina se bude neekologicky vyrábět ještě minimálně 15-20let, z čehož plyne, že elektromobil je pro 80% lidí naprosto neekologická záležitost a jeho masové rozšíření poškodí klima jako máloco. Aby toho nebylo málo, většinu zdrojů pro výrobu baterií má pod palcem Čína, takže až nás budou mít Čínští komouši dost, tak nám prostě přestanou dodávat vzácné kovy a baterie a my nejspíš přesedláme na oslíky… A to nemluvíme o naprosto mizerném dojezdu a šílené době dobíjení. Jo elektromobily by byly skvělé, ale kdyby je začala ta šílená EU zavádět tak za 20let a ne teď a navíc začala firemní dopravou a ne osobní. Mobilita lidí je proboha základním pilířem ekonomiky, ale naprostá většina lidí u nás a velká část na západě na elektromobil nebude mít, neboť je neskutečně drahý a ti lidé nebudou jezdit vlakem či autobusem – budou si jako kdysi hledat práci blíže k domovu, budou méně jezdit za zábavou nebo vůbec a to bude mít fatální negativní vliv na ekonomiku. Někteří se pak na práci vykašlou úplně, než aby složitě dojížděli a budou pobírat sociální dávky… Omezení kvůli covid je vlastně taková malá generálka na to co se stane, až přestane velká část lidí vlastnit auta – přesně tam hoši zelení míříte a do 20let se můžete těšit na čisté klima na straně jedné a na bídu lidí a zadluženost státu na straně druhé, protože bez diskuzí omezením vlastnictví aut dojde i k fatálnímu propadu ekonomiky, neboť ta je závislá na službách. Nemít auto, tak celý rok nejedu nikam a neutratím ani korunu za výlety a zábavu – letos jsem ušetřil hodně přes 100tis tím, že nikam s dětmi nejezdím. Covid snad jednou porazíme, ale nikdo si vůbec neuvědomuje, že elektromobily způsobí v blízké budoucnosti ještě větší ekonomický propad, než ten současný virus a klidně se vám pod tuhle předpověď podepíšu do notýsku.

    • Ako technicky nadsenec by som elektroauto bral, vyskusal som a jazdit v nom je parada, a nevadil by mi ani mensi dojazd, ale ako obycajny clovek si ho nemozem dovolit kupit kvoli cene – neoplati sa to, pokial cena nebude porovnatelna s klasickymi spalovacimi, nebude to predajny hit. A to sa nestane, dokial sa nezacnu vyrabat niektore z novych technologii lacnejsich a elokogickejsich baterii, co este zopar rokov potrva, cosi sa testuje, ale k hromadnej vyrobe to ma daleko.

  7. Jiří Večera

    A jak se tam v zimě topí?

  8. Jiří Černý

    No hlavně že nám ekologie v pátek (8.1.2021) málem zhasla Evropu….

  9. Zajímalo by mě, jestli studie počítá s emisemi udávanými výrobcem vozu nebo emisemi reálnými.

  10. EV jsou stejné neekologické jak spalováky. Výrobně se jim ekologicky vyrovnají cca po 25 000 km. Při současném mixu elektřiny se ekologicky vyrovná EV dieselu cca po 220 000 km (ADAC). Tedy EV je ekologicky přínosné po 250 000 km. Cca po 25 letech provozu. A třetí výměně baterií. A to se vyplatí. Celý tento nesmysl je „úspěšný“ jen díky Bruselu a dotacím, které jsem všichni nuceni platit z našich daní. Pokud by tomu tak nebylo, EV budou na okraji zájmu.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).