Sledujte nás na YouTube

Týden s Nokia Lumia 930. Dá se ještě v roce 2018 používat?

V minulém týdnu jsem se musel rozloučit se svým primárním smartphonem LG Nexus 5X, jemuž se nafoukla baterie do rozměrů, které neumožňovaly jeho budoucí bezpečné používání. Před výběrem a zakoupením nového smartphonu jsem se musel na celý týden zabydlet do některého ze svých „šuplíkových“ telefonů, vítězem se nakonec stala Nokia Lumia 930 (recenze) z roku 2014.

Nokia Lumia 930 je čtyři roky starý smartphone
Nokia Lumia 930 je čtyři roky starý smartphone

Tento telefon osobně považuji za vůbec poslední vlajkovou Lumii s kvalitní konstrukcí a líbivým designem. Telefon jsem upgradoval na poslední stabilní sestavení Windows 10 Mobile (10.0.14393) z července roku 2016; další verze systému už se na Lumii 930 nedostaly. Už při instalaci systému jsem byl nesmírně zvědav, zda bude Lumia v roce 2018 zvládat většinu úloh, které jsem běžně nakládal na bedra nešťastnému Nexusu. Jak v jednotlivých kategoriích uspěla?

Prostředí: vítej zpět ztracený synu

Všemožné telefony s Windows jsem spokojeně používal v letech 2011 – 2016 a ovládání dlaždic se mi nesmírně zarylo pod kůži. I po dvou letech na Androidu jsem se cítil ve Windows Mobile 10 jako doma a následný návrat k ikonám považuji za skok zpátky do pravěku. Existují sice všemožné launchery, které vydláždí Android k nepoznání, originál je však pouze jeden.

Kontakty na svém místě

Jelikož mám svůj digitální život svázaný s účtem u Microsoftu, seznam kontaktů, položek v kalendáři a dalších položek se na Lumii načetl hned po prvním přihlášení. Zkusil jsem přidat i Google účet, ani s ním nenastaly žádné potíže.

Jediný problém jsem zaznamenal s firemním emailovým Exchange účtem, který je chráněný certifikátem; byť se certifikát dle všeho podařilo nainstalovat, výchozí poštovní aplikace s ním zřejmě nekomunikuje a sveřepě odmítá načíst mé pracovní emaily.

Nutno podotknout, že stejný problém mám s aplikací Pošta i na počítačových Windows 10. Jinak je práce s emaily pohodlná, včetně odesílání, přijímání, ukládání a zobrazování příloh různých formátů; v této oblasti jsem žádné omezení nepociťoval.

Sociální sítě

Pochopitelně komunikace na smartphonu dnes nezahrnuje pouze telefonování, SMS a mail, prim hrají zejména sociální sítě. Mobilní Windows jsem miloval mimo jiné i díky integraci sociálních sítí přímo do seznamu kontaktů. Tato integrace s Windows Phone ve verzi 8.1 zmizela a nahradily ji klasické aplikace, ze kterých si seznam kontaktů umí „vyzobat“ některé informace, pro interakci ale stejně nakonec docházelo k přepnutí do aplikace. Bohužel dnes už se žádná z klasických aplikací sociálních sítí nedokáže do seznamu kontaktů integrovat ani částečně, takže položka „Novinky“ se v aplikaci Lidé stala zcela zbytečnou.

Uživatel se tak musí spolehnout na aplikace samotných sítí, ale ani zde není situace nijak růžová. Aplikace Facebook, Twitter či Instagram jsou stále funkční, ovšem oproti verzím pro konkurenční platformy nenabízejí všechny funkce. Jejich spouštění je navíc na daném hardwaru neskutečně pomalé.

Messengery

Prakticky to samé lze říci o všemožných kecálcích. Messenger, Skype, či WhatsApp se stále ve Store nacházejí a fungují, ovšem o jejich aktuálnosti funkcí nemůže být řeč. U Messengeru to ale rozhodně není na škodu, pokud nepotřebujete veškeré zpomalovače přidané v posledních letech, bude vám to vyhovovat. To samé platí i WhatsAppu, který navíc lze obsluhovat díky funkci WhatsApp Web přes počítač.

Prohlížení internetu

Drtivá většina uživatelů používá smartphone jako okno do světa internetu, v případě Windows 10 Mobile je zprostředkovatelem této služby prohlížeč Microsoft Edge. Jeho důležitost je umocněna zejména faktem, že musí v některých případech nahrazovat chybějící aplikace (například YouTube). Hned po prvním spuštění Edge sbírá kladné body za umístění všech ovládacích prvků na spodní stranu, nechybí ani možnost otvírat okna v záložkách či synchronizovat oblíbené položky s počítačovým protějškem (který ale používá málokdo).

Na přečtení zpráv Microsoft Edge bez potíží postačuje, ale v některých úkonech se může chovat nestandardně. Například během používání Lumie jsem se účastnil aukce na Aukro.cz, a jelikož tato služba již svoji aplikaci ze Store odstranila, musel jsem se spolehnout právě na mobilní prohlížeč. Bohužel ten mi neumožnil vepsat do formuláře příhoz; jedinou možností bylo napsat částku „bokem“, zkopírovat a do okýnka dlouhým stiskem vložit. Stejný problém mi zamezil poslat zprávu kurýrovi DPD na oficiálních stránkách. Některé stránky se navíc nepodařilo načíst vůbec, a po sérii pokusů bylo nutné prohlížeč restartovat.

Bohužel prohlížeč Microsoft Edge nefunguje jako samostatná aplikace, a je napevno svázán s verzí Windows, takže u Lumie 930 již k nápravě nedojde.

Čtečka RSS

Ke čtení zpráv jsem na mobilních Windows kromě webového prohlížeče používal i RSS čtečku NextGen Reader, ta naštěstí stále funguje bez problémů, a mám ji radši než např. Feedly pro Android.

Internet banking

V této kapitole to s mobilními Windows bylo vždy divoké, „moje“ Komerční banka však stále svoji aplikaci v Microsoft Store má a funguje bez potíží. Jistě, chybí biometrická autentizace či podpora bezkontaktních plateb, veškeré další operace však omezeny nejsou, včetně notifikací na příchozí a odchozí platby.

Ve Store jsem našel ještě aplikace od Fio Banka, Česká spořitelna, mBank, ČSOB a Era, jejich funkčnost však ověřit nedokážu.

Mapy a navigace, geocaching

Nyní se přesuňme k navigačním funkcím. V nich Lumie od počátku excelovaly, neboť měly vlastní mapy přímo integrované do systému. Po odprodeji divize Here od Nokie směrem k německým automobilkám však navigace ze Store zmizela a zůstaly jen systémové mapy od Microsoftu, které však mapové podklady Here nadále využívají. Základní funkce jako zadávání průjezdných bodů, či informování o intenzitě dopravy nechybí, stejně tak je potěšující možnost stáhnout si do telefonu mapové podklady snad všech zemí světa.

Aplikace vás tak na místo určení spolehlivě dovede, pokud jste však zmlsaní Google Mapami či Waze, mohou vám některé funkce chybět, zejména výpočet zdržení na jednotlivých uzavírkách, výběr objízdné trasy, apod.

Na klasickou turistiku doporučuji používat klasické Mapy.cz od Seznamu, u kterých jsou na mobilních Windows již pár let aktualizovány pouze mapové podklady, zatímco aplikace se novým funkcím neučí – např. autonavigaci nebo 3D pohledy musíte oželet.

Jízdní řády

Cestujete-li hromadnou dopravou, nezbývá než doporučit WMM Jízdní řády, které jsou stále funkční a aplikaci IDOS vám spolehlivě nahradí. Více mi chyběla aplikace Můj Vlak od ČD pro nákup jízdenek a místenek, zde jsem si musel vypomoci připnutím dlaždice mobilní webové stránky na domovskou obrazovku.

Monitorování sportovních aktivit

K jízdě na kole odjakživa používám aplikaci Endomondo, tu však již ve Store nenajdete, stejně tak zde není Strava, Runkeeper a další. K mému překvapení jsem se nakonec k instalaci Endomonda dostal, stačí navštívit knihovnu dříve nainstalovaných aplikací, v ní se k Endomondu proscrollovat a kliknutím na „stahovací“ šipku nainstalovat. Přihlášení k účtu naštěstí stále funguje, stejně jako další funkce jako zaznamenávání trasy. Oželet jsem musel snad jen kontinuální monitoring srdečního tepu přímo do grafu.

Jako nositelnou elektroniku používám Mi Band 2 od Xiaomi a k mému překvapení si Lumia rozuměla i s ním. Stačilo nainstalovat aplikace Bind Mi Band a Notify Mi Band, a rázem mi bylo umožněno náramek spravovat, zjišťovat informace o nachozených vzdálenostech, budících, apod. Pouze se data neukládá na oficiální účet Xiaomi, ale to se dá oželet.

Jestliže v terénu občas lovíte poklady, oficiální aplikaci Geocaching již ve Store nenajdete, a pokud ji dohledáte (stejně jako Endomondo) v historii dříve nainstalovaných aplikací, nainstalovat půjde, ale před dialog přihlášení se nedostanete. Naštěstí existuje skvělá (placená) aplikace maaloo Geocaching, která nadále funguje bez obtíží.

Počasí

Než vyrazíte do terénu, je vhodné si ověřit, jaké bude počasí. Systémová aplikace Počasí má tu výhodu, že umí informovat živou dlaždicí, ve Store však najdete i další aplikace, například Meteoradar pro ukázání aktuální oblačnosti a deště. Moji oblíbenou Amazing Weather HD, která umí zobrazovat předpověď počasí i na zamykací obrazovce, jsem již ve Store nenašel. Sice ji šlo nainstalovat z knihovny dříve nainstalovaných aplikací, namísto předpovědi však ukazuje pouze prázdné informace.

Office, OneNote

Mobilní Windows měly odjakživa integrovaný kancelářský balík Office, ten se poté z hubu vyčlenil do samostatných aplikací Word, Excel, PowerPoint a OneNote. Tyto aplikace fungují bez potíží, a automaticky nabízejí naposledy otevřené soubory umístěné na cloudovém úložišti OneDrive. Pokročilé formátování, které mají jejich protějšky na ostatních platformách, zde přítomno není, avšak pro zobrazení dokumentů a jejich jednoduché úpravy bohatě dostačují.

Stejně tak korektně funguje můj oblíbený poznámkovník OneNote, včetně synchronizace poznámek napříč všemi zařízeními.

OneDrive, práce se soubory

Windows 10 Mobile obsahují vlastního průzkumníka souborů. Ten vás sice do kompletní adresářové struktury systému nepustí, v důležitých složkách (dokumenty, obrázky, hudba, atd.) však můžete procházet, kopírovat, přejmenovávat složky a soubory dle libosti.

Na rozdíl od počítačových Windows není do Průzkumníka integrován cloudový OneDrive, je však možné použít oficiální aplikaci, která bez potíží funguje tak, jak byste očekávali.

Poslech hudby a přehrávání videa

Přiznám se, že v konzumaci multimediálního obsahu jsem absolutní staromilec. Nepoužívám Spotify, Netflix, ani žádné jiné streamovací služby. Na hudbu si vystačím s vestavěným přehrávačem Groove Music a hudbou poslanou do telefonu kabelem a co se týče videa… ještě nikdy v životě se mi nestalo, že bych pocítil potřebu pustit si na telefonu film či seriál.

Maximálně tak nějaké krátké video na YouTube či Stream. První službu lze se skřípěním zubů provozovat přes webový prohlížeč, aplikaci Stream.cz ve Store najdete, byť je stejně jako Mapy.cz nějakou dobu neudržovaná. Ale funguje pořád dobře.

Pro milovníky streamované hudby se ve Store nachází i Spotify, ale v této disciplíně opravdu nejsem kovaný a vůbec netuším, zda v ní něco oproti konkurenčním platformám chybí, či nikoliv.

Fotografie

Aplikaci fotoaparátu na Lumiích stále považuji za vůbec nejpovedenější napříč všemi platformami. Naštěstí v této oblasti se nic nezměnilo, aplikace je sice zatížena pomalým startem, ale poté odvádí práci spolehlivě, včetně povedeného manuálního módů. Obrázek lze po pořízení jednoduše upravovat – ořezávat, otáčet či vylepšit změnou jasu a kontrastu.

Fotografie lze přímo po pořízení (nebo po prvním připojení k Wi-Fi) zálohovat na OneDrive, což mi vyhovuje a jsem rád, že tato možnost nechybí i na ostatních platformách.

Pro základní použití dostačuje, ale víc nechtějte

Podtrženo, sečteno, s Windows 10 Mobile se stále dá v roce 2018 žít, občas je to ale se skřípěním zubů. Nenáročný uživatel by neměl mít problémy, z telefonu si zavolá, veškerou textovou komunikaci vyřídí a telefon mu nadále poslouží i jako brána k internetu, autonavigace, hudební přehrávač apod. U mě je navíc situace značně zjednodušena tím, že mám svůj digitální život svázaný s účtem Microsoftu a jeho aplikacemi. Pokud žijete v jiném ekosystému, bude se vám do Lumie zabydlovat obtížněji, u mnoha operací je navíc nutné obrnit se trpělivostí, neboť spousta věcí trvá déle, než je zdrávo.

Potíže také nastanou ve chvíli, kdy bude vyžadovat nějaké speciality, například mobilní bankovnictví od nepodporovaných bank. Na bezkontaktní platby či ovládání chytré domácnosti také zapomeňte. Svůj multimediální server postavený na Raspberry Pi 3 jsem byl ještě schopný ovládat skrze aplikaci mrRemote For Kodi, k bytové klimatizaci od Daikinu už jsem se ale vzdáleně nepřipojil.

Pochopitelně koupit si dnes Lumii by bylo čisté bláznovství, pokud však nějakou máte, můžete ji bez obav i dnes prohlásit za plně funkční smartphone. Tento stav však bude platit pouze do chvíle, kdy dojde k omezení některé z vámi používaných funkcí, v této oblasti se bohužel zlepšení očekávat nedá. Já sám jsem si týden s Lumií nesmírně užil a až na pár drobností spojených s chybějícími aplikacemi či celkovou pomalostí mi klacky pod nohy neházela. Třeba ji za rok z nostalgie opět vytáhnu na týden z šuplíku.

P.S. Přestože je Lumia 930 více jak 4 roky starý model, během „testování“ dostala bezpečnostní kumulativní aplikaci. Nechci se vás dotknout, ale kdo z vás na Androidu tohle má? :-)

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

227 komentářů

  1. Chválim – konečne neprebratý článok za pouzitia vlastneho usilia bez bulvarnych textov

  2. Problém s nedostatkom app som nemal ani na wp7 (aj keď imgur mi chýba ) ale tam chybaju také veci ako swipe na lockscreen pre odstránenie notifikacie, keď mi app dá notifikáciu a ja otvorím appku tak sa stále hlási v notifikacnom centre. A pod.

  3. Aleš Křesťan (neregistrovaný)

    Díky za tip s Endomondem. Navštívit knihovnu dříve nainstalovaných aplikací mě nenapadlo. Funguje to přesně jak píšete.

  4. Pre dôchodcu stále ideálny systém…

  5. Karci (neregistrovaný)

    Rozhodně lépe než s tím zeleným zasekanim pseudo systémem pro otrle. Windows ještě neřekl poslední slovo a jak to tak podle dění v redmondu vypadá , už brzy by sme se mohli dockat velikého překvapení.

    • Uft a je tu prvni, Windows posledni slovo uz rekl a lepe to s timhle narozdil od androidu (kdybys ten clanek cetl) rozhodne neni.

    • Ten zelený zasekaný psedudo systém jak hovoříš, sám o sobě zasekaný opravdu není. 😉

    • Martin (neregistrovaný)

      Měl jsem take Lumii 930 ješte před 4 měsíci. Ale kvůli nedostatku aplikací jsem přešel na Nokii 5.
      Ze začátku jsem se také bál, že bude Android na takto slabém hardwaru lagovat nebo padat ale mohu říci, že jsem spokojen. Jediné, co mi momentálně chybí je foťák z Lumie, který je proti tomu v Nokii 5 úplně jiná liga.

      • Nokia 9 – možná…
        Jinak P20 Pro.

      • Simeon (neregistrovaný)

        :-D není se co divit že se neseká, před čtyřmi lety byly 2GB RAM těžký nadprůměr, dnes minimum, čtyřjádrový procesor byl mazec, dnes se nic menšího nedělá, a oproti 930 (FullHD) má navíc Nokia 5 jen HD rozlišení… co by se tam mělo sekat? Dnešní low-end by lehce natrhl pr-del tehdejší vyšší střední, střední třída nechává za sebou vlajkové lodě. Výkonnost šla krutě nahoru, s nižším rozlišením je to dvojitá výhra…

    • Milan (neregistrovaný)

      Zas jedna husička naivní.

    • Pavel (neregistrovaný)

      Bohužel řekl i já sem měl vždy vlajkovou loď lumia 950 a předtím jiné lumie a bohužel,začínalo to být hodně špatný skusil sem samsung s8 a musím říct už bych se nevrátil ať už přístupem k zákazníkům až po rychlost jak telefon běží dokonce má různé akce kde vykoupí docela vysoko starý galaxi a za polovic máš nejnovejsi telefon.microsoft pořád jen lhal jak to nevzdává atd realita není žádná podpora a telefon za 20 tisíc neumí nic víc než telefon za 5

      • Pokud si dobře pamatuji, tak žádný telefon od MS 20 tisíc nikdy nestál. Nejblíže byla asi Lumia 950XL, ale ani ta 20k nedosáhla (i když těsně) a cena šla rychle dolů. Ten zbytek je samozřejmě subjektivní, ale Windows telefony vždy patřily mezi nejlevnější (samozřejmě i kvůli té slabé pověsti jakou systém měl).
        Navíc měl ten telefon nejlepší fotoaparát té doby a myslím, že ani dnes bys za 5 tisíc nenašel mobil s lepším foťákem.

      • Jo s 950kou se jim podařil ten majstrštych, kdy uvolnili na nějaké trhy (včetně našeho) vlajku za bezmála 20k s tím, že už fakticky oficiálně to odpískali:D Mistři PR a byznysu to jsou:)

      • Simeon (neregistrovaný)

        jj, díky tomu jsem už po půl roce koupil 950XL DSim za 10,5k a valí doteď k mé spokojenosti… jen baterku jsem musel po třech letech měnit, hodně to šťavím (= Continuum, doma OK, ale do práce jsem si nechtěl koupit druhej dock). Koupil jsem si rovnou dvě, dokud jsou tak levný, a je to levnější, menší a nesrovnatelně rychlejší než powerbanka :-) … to už dnešní telefony neumí :-/

      • Simeon (neregistrovaný): Samsung DeX? Huawei Desktop Mode?

  6. Lukáš (neregistrovaný)

    Výborný článek s reálným pohledem na věc.

  7. “. I po dvou letech na Androidu jsem se cítil ve Windows Mobile 10 jako doma a následný návrat k ikonám považuji za skok zpátky do pravěku. Existují sice všemožné launchery, které vydláždí Android k nepoznání, originál je však pouze jeden.”

    • Zcela s tímto tvrzením souhlasím. 🙂👍

      Jelikož se mi fokus překlikl na tlačítko k odeslání komentáře a sám se odeslal dříve, dopsal jsem to jako odpověď :D

  8. Márty (neregistrovaný)

    Na mobilní windows mám stále nejlepší vzpomínky. Měl jsem Lumii 925 a stále ten telefon považuji za nejlepší telefon potažmo systém, který jsem kdy měl a že jsem si vyzkoušel snad všechny dostupné systémy. Škoda že to už nepokračuje :)

  9. pantonik (neregistrovaný)

    Zajímavé. Já zatím jedu”na lumii950xl a můžu potvrdit, že žiju docela v pohodě.žádné vyskakováni, ale jinak co potrebuju, je OK.
    Nicméně už mě to čeká..Asi iPhone.

    • pantonik (neregistrovaný)

      Jo,a tisknu fotky přímo z mobilu na HP tiskárnu.

      • Simeon (neregistrovaný)

        já tisknu z mobilu v práci na Xeroxy, jak malý, tak chodbovky… jo, a ten problém s nepřipojením Exchange jak autor píše je otázka bezpečnosti – na firemním Exchange je třeba povolit to konkrétní zařízení které se doptává. Android (ani 9) to zatím nemá, iPhony pro změnu ani nepoznají že je prošlý certifikát a připojí se bez ověřování. Androidy od verze 7 alespoň napíšou varování, ale stejně se povolí připojit k necetrifikovanému serveru Exchange…

  10. Lukáš (neregistrovaný)

    Wokna prostě byly super a svým způsobem jsou pořád. Já sám už dva roky používám Android, ale některé vychytávky z Windows mi prostě chybí….
    Hezký článek 👍

    • Bohuzel ty nejlepsi vychytavky MS ostranil… v dnesni dobe W10M zaostava nad konkurenci jak funkcema, tak aplikacema.

    • Venca (neregistrovaný)

      Naprosto souhlasím 👍. Jsem na androidu rok a půl a Lumii také občas vytáhnu že šuplíku a udělám si malou radost 😊

  11. Pekny clanek, diky za nej. Navic 930 je stale opravdu nadherny smartphone. Stale bez omezeni pouzivam.

  12. DAR (neregistrovaný)

    Neurazil jste nás, taky máme aktualizace systému. Smartphone Nokia

    • f (neregistrovaný)

      Opravdu?

      API level 19, 20. Android 4.4, tzv. „KitKat“ (obchodní značka sušenek s čokoládovou polevou, výrobce Nestlé) byl uveden 31. října 2013. Dále bylo vypuštěno 7 aktualizací, přičemž ta poslední, 4.4W2, dne 21. října 2014.
      API level 21, 22. Android 5.0, tzv. „Lollipop“ (lízátko) byl vydán 12. listopadu 2014. Pak následovaly 4 aktualizace, poslední z nich, 5.1.1, vyšla 21. dubna 2015.

  13. iphone7 (neregistrovaný)

    Nepouzitelne. I ten nejlevnejsi iphone udela vetsi sluzbu nez w10m bez aplikaci.

    • Bohuzel neudela, to je ten kamen urazu.

      • Mě by zajímalo v čem 😉

      • Tray1: nenapada me nic co by W10M dokazalo a Android nebo iOS ne.

      • PetrN (neregistrovaný)

        A co takhle MS UWP aplikace, kterou člověk udělá pouze jednou a běží na stolním WIN10 a mě třeba na LUMIA 735 bez změny jediného řádku kódu. Toto mám pocit, že Android ani iOS nedokáže ani dnes ještě. Nebo již ano?

      • PetrN: to neni pravidlo … aby to bezelo na ruznych architekturach, tak to na ne musi byt taky zkompilovane. A vem si ze mas aplikaci udelanou pro x86, chtel bys to zkompilovat i na ARM, ale nemuzes, protoze pouzivas 3rd party knihovny, ktere na ARM zkompilovane nejsou a samozrejme k nim nemas ani zdrojovy kod (pripadne neni pro ARM ani pripraveny) … to pak je ti cela architetura UWP k nicemu. Takze je to sice pekna myslenka a pro jednodussi veci muze dobre fungovat, ale neni to tak jednoduche jak si predstavujes.

      • PetrN (neregistrovaný)

        PetrCBR: Kolik jsi dělal aplikací a v čem? Když jsem programoval v takových “krámech” jako je JAVA (asi 8 let), tam skutečně nutně potřebuješ jiné balíčky (bez nich nic neuděláš) a stačí pouze změna verze JAVA a jsi v …, protože ty baličky již nechodí, máš zcela pravdu :( V .NET je toto zcela jiné, na 99.999…% aplikací nepotřebuješ nic jiného než .NET má vše (dělám v tom přes 10let). Vše USB, BLE, … tam je a univerzální přes platformy. Pouze zcela výjimečně pokud člověk chce něco extra, třeba OpenCV (zpracování obrazu, signálů) tak je potřeba něco dalšího. Kdo nedělal v .NET tak neví co to je a s JAVA to nelze srovnávat.
        A málo kdo ví, že na W10M běží přímo i zkompilovaný program v .NET CLI, který byl zkompilován na PC a nemáš ani zdrojáky (není potřeba rekompilace z x85 na ARM, jde o mezikód). O tomto se JAVA ani nezdá. Zkus vzít JAR zkompilovaný na PC a pustit je na Androidu :) Je dobré se třeba podívat proč UWP běží (bez jediné změny) třeba i na malině s WinIoT a je to ARM. Právě proto že dořešili, to co považuješ za problematické.

      • PetrN: my delame multimedia a tam samozrejme nejsme schopni mit vsechny codecy sve, takze musime pouzivat cizi licensovane knihovny. Tam pak uz narazis na problem, ze ty knihovny nejsou treba pro ARM ani k dospozici.

      • PetrN: proste pokud nepotrebujes cizi knihovny a nebo je maji zkompilovane pro ARM, tak je to fajn, ale jak to tak neni … vyhody UWP jsou pryc. Treba u nas jsou uzivatele zvykli, ze mame dost slusnou podporu formatu, ale na ARM zarizeni (konkretne to byl ten prvni Surface RT a ASUS ViVoTab RT) jsme jim mohli nabidnout jen mp3 (nami upraveny id3lib), FLAC a mp4.

    • f (neregistrovaný)

      I ta nejlevnější výprodejová srágora od jabka stojí víc, než stála 930 nová. A nebude mít 20Mpx Carl Zeiss foťák a 5″ display. Pro převážnou většinu uživatelů udělá N930 naprosto stejnou službu, jako iPhone. Vždyť právě o tom ten článek je.

      • iphone7 (neregistrovaný)

        “Pro převážnou většinu uživatelů udělá N930 naprosto stejnou službu, jako iPhone. Vždyť právě o tom ten článek je.”

        Clanek si asi poradne necetl. Tak sup jeste jednou, davam ti do pozornosti:
        “Pro základní použití dostačuje, ale víc nechtějte”
        “Podtrženo, sečteno, s Windows 10 Mobile se stále dá v roce 2018 žít, občas je to ale se skřípěním zubů.”

        Ne, iphone opravdu nemusis pouzivat se se skřípěním zubů jako N930, ani tu nejlevnejsi vyprodejovu “sragoru”

      • f: ano … i skoda favorit udela stejnou praci jako skoda fabia

      • JK (neregistrovaný)

        iphone7 (neregistrovaný): Měl jsem jak windows, tak blackberry, ios a aktuálně Blackberry s Androidem. Uživatelský komfort BB10, nebo W10M je úplně jiná liga. Mě osobně stále nejvíce vyhovuje BB OS10 a nejméně iOS. Iphone doma nevydržel ani rok. Na moje potřeby byl neschopný. Já nejsem náročný uživatel – potřebuji mobil především jako kancelář a efektivně se v “ní” pohybovat a to iPhone neuměl. Jestli je to na konečně gesty ovládaném Xku lepší nevím – nezkoušel jsem, ale moje zkušenost nebyla vůbec dobrá. Tedy vaše tvrzení, je stejně irelevantní – subjektivní, jako kohokoli tady a není nijakou obecnou pravdou. ;)

      • JK (neregistrovaný): Vzhledem k tomu, že to Google do Pie obšlehl (iOS na desítce), tak je to asi dobrý:)

    • Jakub (neregistrovaný)

      Mám iPhone 7 a je to pěkný zmatek, i když vše funguje na 1* ale ikonky s číslíčkem proste živé dlaždice nenahradí. iP7 mám už devátý měsíc a na živé dlaždice rad vzpomínám.

  14. Jakub (neregistrovaný)

    Měl jsem Lumia 625, 735, 640 a opravdu byl a je stále WP8.1/W10M nejpřehlednější, nejjednodušší operační systém. Živé dlaždice jsou proste nejlepší. Sice už devátý měsíc používám iPhone 7 ale ta přehlednost mě tam schází. Android ani zadarmo.

    • Štěpán (neregistrovaný)

      Nedávno jsem prodal L950XL a koupil droida střední třídy s cenovkou 12000kč. Po dvou měsících jsem zjistil, že vlastně 90% appek nepotřebuji a vrátil se k L950XL. Samozřejmě jsem si musel pořídit jinou. Dokud to půjde, na W10m vydržím. Droid mi nevadí, ale dlažky jsou dlažky.

    • katoo (neregistrovaný)

      Fio banka funguje pořád, FB aplikace je otřesná – seká se, padá, pak už nenajede. Někdy nadávám jak špaček, ale pořád tu L 640 LTE neměním. W8.1 Denim byl super. S W10 to šlo kvapem dolů, škoda 😒
      Uvidíme co MS vypustí za Andomedu 😉

    • Tomáš Palíšek (neregistrovaný)

      Tak jsem asi úplný blázen. V červnu jsem si koupil jako svůj primární telefon Lumii 950. Ale nelituju. Sice neposlouží v tolika věcech ale ve srovnání s Ios je to stejné. A ta hodnota navíc oproti androidu je soukromí. Srovnávám s Ios. Oba systémy mají totiž podobnou filozofii, jsou dobře odladěné… Jen wm je o něco rychlejší a pohodlnější. Ale ios má zas o trochu použitelnější nabídku aplikací

      • Tomas Palisek: tak ono tech vyhod je tam vic a to i ze strany Androidu … jako hlavni asi ta, ze mas jistotu, ze ten system se bude vylepsovat a budou se pridavat nove funkce (sice u Androidu obcas pokulhavaji aktualizace). Aplikacni zakladna je diametralne odlisna a to je proste fakt. Ja jsem mel WP rad, ale MS si to cele podelal uplne sam.

      • I funkcí a podpory do budoucna

        Zatímco i samotný MS a vývojáři vesele vyvíjí pro Android a iOS, systémy samotné bují životem, tak na W10M bude usedat větší a větší vrstva prachu.

        Nejen, že postupně budou ubývat aplikace (banky, kecálky a podobně), ale bude zaostávat funkčně. A nebude to za dlouho.

        Co se týče bezpečí, volil bych iOS. Mají to poměrně dobře pořešeno. Jinak Ano WM je na používání pohodlnější.

      • Add “Co se týče bezpečí, volil bych iOS. ”

        Myslím z těch aktuálních systémů

  15. Marek N. (neregistrovaný)

    Aplikace Era smartbanking je plně funkční: úplné ovládaní účtu, správa karet, QR platby… Používal jsem i mbank, ale ta fungovala jen jako přehled, nejvíc mi v ní chyběla možnost změny limitu na kartě, což považuji za základ mobilní bankovní aplikace. Firemní účet Exchange taky fungoval bez problému, jen zadat přihlašovací údaje a vše se nastavilo samo, kolegini na jejím Androidu jsem nedokázal pomoci. Tolik moje zkušenost. Stále používám Lumia 640 LTE. Ty dlaždice jsou prostě originál. :-)

  16. Tasman (neregistrovaný)

    Tak, při tomhle článku jsem musel zamáčknout slzu. Velká škoda, že tento systém skončil, a to měl velice dobře našlápnuto. Ty dlaždice byli vážně skvělé, a plynulost telefonu i na lumii 520, nejslabší kousek série pracoval bezvadně a bez sekání. To se v dnešní době bohužel už nestane.

  17. Skutečnou hodnotu věcí pozná člověk až když je ztratí/nemá.

    • Lukáš (neregistrovaný)

      Souhlasím. Používal jsem WP 7.5, 8, 8.1, 10 a miloval jsem to. Bohužel už u těch 10 bylo znát že systém umírá, ale dodneška na mobilní Windows vzpomínám s láskou. Za mě nejlepší OS pro telefony.

      • Já nikdy nezapomenu na Nokii a všechny její telefony, které jsem kdy měl a některé stále mám.
        To co jsem s ní v mobilním světě mohl prožít, to se již nikdy nevrátí.
        Člověk by měl mít soudnost a nezapomínat.

      • Ano WP8 byla asi nejlepsi … v 8.1 uz chybelo nekolik veci a uplne se tam po** slovnik, ktery byl ve WP8 skvely

      • Přesně tak. Mě bylo tehdy moc líto, když jsem viděl, jak to MS pokazil nedodělanýma desiítkama a to ještě s jakýmisi podivnými machinacemi kdy někdo to dostal, někdo ne, potřeboval jsi k aktualizaci speciální aplikaci … No prostě nechápu, nechápu …
        I tak jsem se na W10M moc těšil a bavilo mě celkově být s tím systémem, jak se vyvíjel, jak se měnil a začal postupně vypadat jako PC OS.

        WP 8 (8.1) běžely skvěle. A byly skvělé. Plynulé, rychlé, jedinečný minimalistický design a animace, velká typografie u názvů aplikací, zajímavé ovládání do stran …

        Chápu, proč se MS snažil oddělit části do aplikací místo hubů, ovšem prostě to nezvládl. Doprovázel vývoj mnoho chyb, nedodělků a zdloouhavého vývoje, prazvláštních rozhodnutí ze strany MS, kterými si stříleli do vlastní nohy, a bohužel nezájem vývojářů. I přesto jsem ten OS měl moc rád a snažil jsem se jej tehdy doporučit komu to jen šlo. Také mnoho přešlo. Bohužel, pak plus mínus do roka, také odešlo. 😟

      • Tray1: no my jsme meli zajem o vyvoj aplikace pro ten system, ale je vazne opruz kdyz s kazdou aktualizaci se ti meni API a s prechodem WP8 -> WP8.1 se to API zmenilo pomerne dost a uz jsme to proste vzdali

  18. svaby (neregistrovaný)

    Již přes 4 roky používám Lumii 925 a funguje v podstatě perfektně. Baterie drží, pouze pár škrábnutí z X pádů, systém mi nespadl ani jednou. Jedinou nevýhodou je na dnešní dobu slabší hardware, což se projevuje třeba na webu, zatím ale ho používám pouze v nouzi, takže to je malý mínus. Sice mrkvosoftu nemůžu přijít na jméno kvůli hromadě věcí, Windows Phone sem ale rozhodně nepatří. Velká škoda, že se neprosadil.

  19. Vladimír (neregistrovaný)

    Zdravím,mám též v šuplíku stále funkční lumii 640 a na dlaždice nedám dopustit. S Windows phone 8 byla lumia rychlejší a svižnější smartphone, než jakýkoliv android. Škoda, že to Microsoft tak brutálně ukončil…

    • Záleží na to s čím co porovnáváš.
      Mám Lumii 535, Lumii 650 a opravdu neběží rychleji, jako moje Nokia 6

      Lumia 1520 možná, ovšem ta zase některé aplikace načítá velmi, velmi dlouho (což je neduh něktrých aplikací na WM, za to nemůže mobil samotný)

  20. Tak se nás zde snad sejde co nejvíce.
    Krásné setkání s nostalgií.
    Kubo – děkuji…

    • Aktuálně udržovaný systém a vy se nad ním scházíte s nostalgií? No LOL😂

      • A nostalgie nemůže být třeba i proto, že jsi něco používal před léty a vzpomínáš si na to?

      • Uni to vis, u tveho TLC neni na co vzpominat nebo se nad nim scházet, tam je to pouzivani ze vztekem.

      • WP 7.5, 8, 8.1, nebo chceš jít ještě dál do minulosti?
        Doufám že to vydržíš a nenarušíš nám tento vzpomínkový akt…

      • lololol (neregistrovaný)

        uni, este stale si neoznamil, ktore iPhone si kupis z najnovsej ponuky.

      • lololol (neregistrovaný): Nezavlečuj jiné offtopic společnosti či OS do diskuse. Zvláště na Aaple je zdejší komunita je zdejší komunita významné alergická.

        Udržuj pietu, jak žádají výše….

      • lololol (neregistrovaný)

        V diskusii na temu Apple (nie Aaple, ako si napisal) si na rovnaku otazku neodpovedal a len si zmizol ako smrad. To robis vzdy, ked ti dojdu argumenty, pripadne sa rychlo “unavis” diskusiou a funis (uf) a si cely over. Tak sa mozes vyjadrit pokojne aj tu, myslim, ze komunita to pochopi. Takze, ktory iPhone si kupis z najnovsej ponuky, ked operatori spustia eSIM?

  21. bob (neregistrovaný)

    WM byl a porad je nejlepsi system pro lidi s mozkem, kterym nebude chybet animovane hovinko nebo aplikace na hledani toalety. Vsechno dulezite funguje na 1.

    • bob: odvazne tvrzeni … ja treba k praci potrebuju poradny a hlavne funkcni SSH client … ten na WP nikdy nebyl (to co tam bylo se nedalo relane pouzivat).

      • Jarda (neregistrovaný)

        Jako SSH klient byl vzdycky nejlepsi komunikator N9500 :-)

      • Jarda: ten jsem nikdy nemel, ale to je uz trochu za zenitem :-) … tak nejak by clovek cekal, ze na takovou vec budou mit dnesni smartphony slusnou aplikaci … iOS a Android ji maji.

      • Simeon (neregistrovaný)

        ??? SFTP/SSH jsem používal Total Commander pro windowsí protistranu, pro linuxy byl výbornej “Modern SSH” který mi fungoval v plném managementu v pohodě i pod Continuem… je i nějaký free SSH Control nebo tak nějak… nezkoušel jsem, nebylo třeba, tohle bylo rychlé, přehledné a naprosto použitelné… od jara už to nepotřebuju, ale pokud nemůžeš něco použitelného najít, tak se stačí zeptat – někdo ti poradí dřív než začneš s nesmysly že něco není a neexistuje

    • bob: i jsem mel problem s aplikaci pro vzdalenou spravu PostgreSQL.

    • Pořádně přehnané tvrzení

  22. Adam B. (neregistrovaný)

    Super pohled. Ja ficel ted na androidu a zase jsem zpet na L950XL :D .
    Prosimte podarilo se ti v exchange nejak navezt ty pracovni emaily?
    Jedinna vec co mi chybi k spokojenemu pouzivani je prave moznost pracovniho emailu.

  23. ROX (neregistrovaný)

    Jo na Windows vzpomínám rád. Na základní funkce je to stále dobrý systém, hlavně díky předinstalovaným základním aplikacím od MS. Mohla to být dobrá konkurence Applu. Ale samy uživatelé se rozhodli dát přednost roztříštěnosti. Nakonec v tomhle vyhrál hlavně apple, svým uceleným ekosystémem. A v jednoduchosti je síla. Teď si jak MS tak Google budou hrát oba na svém písečku. Jestli je to i pro uživatele výhra nevím, oba systémy nejsou špatné… Ale rád bych viděl tu jednotnost a jednoduchost. Po roce s androidem a samsungem už vím. Že příští telefon budu chtít zařízení s androidem one nebo pixel. A omezím aplikace třetích stran… Dnes už jsem došel do stavu, že mám aplikace kterou potřebuju jen kvůli tomu aby mi fungovala jiná aplikace. Sice je to kouzlo androidu, co všechno umožňuje a vše se dá nějak nastavit. Ale nakonec, když něco začne blbnout, tak se rád zase vrátím k té jednoduchosti.

  24. Wolf (neregistrovaný)

    Pak zhasnete… :-D

    • To si musis jeste nejaky rok pockat s tim zhasinanim.

      • ja uz dlouho W10M nesleduju, ale kdy neposledy tam MS pridal nove funkce ?

      • PetrCBR
        A proč?

      • Tak ono není co sledovat že. OS se přestal vyvíjet. Ten systém nemá žádnou změnu od doby, co jsem koupil nový přístroj.

      • mposvar: no rikate ze neni mrtvy, tak me zajima jestli dostava i neco vic nez jen opravy chyb a bezpecnostni zaplaty … ja ten system nepouzivam, tak si chci udelat obrazek jak moc ho MS jeste podporuje.

      • PetrCBR
        Já říkám – co je mrtvé, nemůže zemřít.
        No není to báječné?
        Máš z toho také takovou radost jako já?
        Pakliže ano, pochopíš vše.
        Pakliže ne, rád Ti vše vysvětlím.

      • mposvar: takze odpoved na mou otazku je …. uz hooodne dlouho nic

      • bob (neregistrovaný)

        PetrCBR ber to tak jako je to s tebou. od peti let taky nedostavas zadne nove funkce. prestal si se pocuravat, sam se najis, IQ ti taky nijak nestouplo, ale nerikame ze si mrtev. obcas dostanes pres hubu a na to nejake zaplaty a prasky. ale mrtev proste nejsi.

      • bob: tak ted jsi me fakt pobavil :-D

  25. Neviem, mne ostala z W10M trpka chut a spomienka. A to som ako posledny hlavny telefon mal 950 dual sim. Mne proste ten system nikdy poriadne nesiel, sekal a resetoval sa. A to som predtym na Windows Phone od 7.0 do 8.1 nikdy nemal problem. Presiel com cez HTC 7 Trophy, Samsung Omnia 7, Lumia 800, 920, 520, 630, 640… Teda aj lowendy, ale vzdy sa dali spolahnut na rychlost a plynulost OS.

    Preto ak ma dnes prepadne nostalgia, siahnem do suplika po lumii. Ale bohuzial W10M na lumii 550 a 640 co mi doma ostali je zasekany shit, ktory nedokazem pouzivat, aj keby som sa s nedostatkom aplikacii bez problemov vyrovnal. Jedine co na dennej baze pouzivam a chyba je Messenger, ta atrapa co je teraz v store je vysmech.

    • je to hodně špatně provedený port z iOS. Otázka je, zda je to chyba na straně nástroje Microsoftu nebo vývojářů Facebooku.

  26. Jarda (neregistrovaný)

    Já držel WP do úmrtí telefonu L950. Musím říct, že Lumia 1520 fungovala na W10 lépe, než L950. Dnes mám Huawei mate 10 pro a musím říct, že zde to vše funguje lépe a rychleji, než na Lumii. Ale systém jako takový mně sakra seděl, škoda, pořád jsem věřil, že se to zlepší a čekal jsem na bájný Surface Phone, marně. 👎

    • “pořád jsem věřil, že se to zlepší a čekal jsem na bájný Surface Phone, marně. 👎”
      Popravdě také. 😄 Ale nový telefon už bylo sakra třeba a nic se nedělo, tak jsem koupil nový mobil.

  27. Jakub (neregistrovaný)

    Na sledování Youtube je nejlepší aplikace myTube!, která je mnohem lepší než oficiální aplikace.

  28. Ladnonna (neregistrovaný)

    Měl jsem 720, 920, 1020, 930 chvilku.
    Za mne to bylo v té době fajn a WP8 později se skripenim zubu 8,1 ok.

    W10M byl od první bety jasnej problém a v podstatě ten systém nikdy MS nedokázal odladit ani rok po vypuštění finální uživatelské verze, v tom systému zkazil co se dalo stabilita horší než Android 4 na tehdejším Samsungu (což byl těžkej propadák) ze systému odstranily skvělé integrované funkce a místo nich se snažily o kraviny typu uděláme z toho PC a td.

    Věřím ze kdyby MS nekoupil Nokii tak ta by měla skvělý HW a MS by se soustředil na systém a pokud by ho pokazil tak by Nokia možná rozjela MeeGo.

    Ale v dnešní době je vše úplně jinde a W10M je nepoužitelný systém pokud uživatel není masochista.

    Když jsem před lety přešel na iPhone byl to šok. Po jednom dni jsem po dlaždicích ani nevzdechnul a vše běželo tak rychle a plynule, vše mělo smysl a bylo přehledné po týdnu jsem se divil sám sobě že jsem s MS ztrácel čas.

    Takže ano před 5 a více lety byly Lumie fajn alternativa střední třídy a nízké třídy občas něco co se HW dotahovalo na top modely, ale v dnešní době je to léta pohřbená mrtvola a MS sám vykopal hrob a zahrabal se do nej.

    Ostatně MS nikdy žádný opravdu skvělý produkt nevytvořil vždy jen vybrakoval co potřeboval a zbytek pohřbil.
    Jsem rad ze od MS nepoužívám jediný produkt ani službu.

    Nokii (té nové) bych přál aby to šlo, ale je vidět, že to není ono bez vlastních továren a bez spešl vývoje.

    • Tray1 (neregistrovaný)

      A co Surface, Kinect, Xbox, myši, klávesnice, kamery, hololens…

      S tvrzením že nikdy dobrý produkt nevytvořil bych byl trošku zdrženlivější😊

      • Tray1 (neregistrovaný)

        Jinak Microsoft se nesoustředil na vývoj Nokii.

        A už vůbec ne tým který se stará o vývoj OS

      • No v poslednich letech se MS vice dari na poli HW nez SW

      • Ivan (neregistrovaný)

        Kinect je mrtvy. Xbox bych za uspech nepovazoval, je to docela slabota ve srovnani s PS a Sony je prodeji drti.

      • Ivan: tak Xbox neni zase takovy propadak … jasne na PS nema, ale prodeje taky nejsou zrovna spatne

      • Tray1 (neregistrovaný)

        Kinect není mrtvý, technologie samotná ,totožná, se využívá dál v dalších produktech.

        Navíc MS vyrábí kit Kinectu k prodeji a další aplikaci.

        Xbox že je s prodeji v řiti jo?

        Jako mám Xbox a chtěl bych si budoucna pak asi pořídit PSko, ale tedy poslat prodeje do propadliště, hm, odvážné tvrzení. 😀

        Chtěl bych také mít tak špatné prodeje. 😀

      • Surface co? Kinect odpískaný, pokračování u Apple. Xbox nejméně úspěšná konzole z trojice. Myši-jako jasně, Exolorer 3.0, ale to už je sakra lety. Klávesnice-dvě reklamace jejich tehdy nejdražší, v životě už by mě nenapadlo nad nimi uvažovat. Kamery? Hmm.. Vedle Logitechu nebo Siny naprosto nevýznamné. Atd.

        Co tam máš dál?😁

      • Ladnonna (neregistrovaný)

        Dobře promiň ten Kinect myslím není jejich – to zakoupily firmu která to vytvinula pokud se nepletu.
        Xbox – oproti Sony nic moc.

        Surface – měl jsi to v ruce? Já jo i ten jejich notebook, na první dobrou to nevypadá zle ale má to problémy – je to opět nedotažený produkt.

        SW – to snad nemá smysl řešit, obrazovka smrti je legendární, office snad složitější vymyslet už ani nejdou a vše se lata zaplatama kde jednu díru zaplacnes a další tři tím vytvoris.

        Firma neustàle mění svůj postoj ke svým produktům chvilku sou z něčeho nadšeni a tvrdí lidem ze to bude navždy a za dva roky po tom neštekne pes.

        Potenciál tam jiste je veliký ale musela by přijít tvrdá změna vedení zlikvidovat tu jejich byrokracii Windows nezalataji nikdy tak snad ho zbavit 80% nepotřebných služeb aby je uživatel nemusel po instalaci zakazovat a snížit tak riziko a cely systém zjednodušit a zrychlit.

        Na mobilním systému to bylo krasne vidět – dokud měli jednoduchý os bylo to super – svizne stabilní použitelne. Jakmile se u 8,1 zacli snažit o víc funkci začlo se to kazit a W10M to bylo něco co neměli nikdy vypustit – nedodelany systém který popíral původní principy WP.

      • Qal (neregistrovaný)

        Ladnonna

        Surface mám a obrovská spokojenost
        Nejzajímavější řešení a zařízení, co jsem měl.
        Ano, je prostor pro zlepšování, ale spokojenost

      • Ladnonna (neregistrovaný)

        Když to srovnám s MacBook nebo iPad tak je to pořad jinde.
        Spíše bych to srovnal s ThinkPad a tablety jako S3/4 – je to celkem kvalitní ale má to problémy.
        Na druhou stranu kdybych dnes chtěl MS řešení asi bych do toho šel, to zas ano, jelikož i ThinkPad upadá pod vedením lenova každou verzí a Dell taky už není co kdysi a tablety s androidem jako S3/4 jsou sice to nejlepší na této platformně ale pořad to není ono.

        Druhá možnost by byla na MacBook dat Windows ale to už by člověk zbytecne platil i za systém a funkce který nepoužije takže ano s Windows bych šel do Surface – ale spíše z donuceni pod heslem:

        Mezi slepými je jednooký král.

      • Tak ono i přes to, že mě Mac nevyhovuje kvůli práci a přijde mi trochu to dění okolo něj nudné a seriózní oproti Windows 10, mohu vyzdvihnout jeho stabilitu, ucelenost a příjemně a dobře zpracovaný hardware (např. Macbook).

        Mě tak nějak více baví ten svět okolo Windows . I přes to, že jsem na MS kritický, musím uznat, že na desítkách, co se týče progresu, jedou. Pořád nové funkce, vylepšování designu, aplikací a podobně. Také mě více baví ta různorodost hardwaru a podpora pro touch v OS. Jak si s tím výrobci hrají a co přináší i co se All in onů, či 2v1 řešení týče. Tomuto jsem propadl již dříve. Asus, Acer 2v1. Perfektní pro jednoduchou práci, na cesty, na čtení webu, youtube, používání k návodům, do školy jako tablet i jako malý notebook. No a rozhodně to bylo rychlejší než ty tehdejší zasekané cosi, co si říkalo netbooky. No a Surface je v tomto asi nejdále. Je to lehké, tenké, poměrně výkonné, můžu to vzít téměř všude s sebou, používám stylus ke grafice, či jen tak touch. Je to velmi návykové. Občas i na nedotyko vém zařízení skoro tapnu na displej jakoby automaticky. 😄

        No hlavně mám všude s sebou tenký, poměrně výkonný tablet i notebook zároveň. Velmi příjemné řešení. Tedy alespoň pro mne. 😄

        Co se týče jiných produktů Surface. Nevím, jak je na tom Studio, Book, či Laptop (ačkoliv první dva se mi velmi líbí minimálně tak říkajíc “z výlohy” 😄) Proč MS vydal obyčejný Laptop chápu, ovšem tak nějak mi nezapadá mezi Surfacy a nevím zda je pro uživatele více nějakých důvodů, proč uvažovat právě nad “obyčejným” notebookem od MS místo jiných a třeba i levnějších výrobců. Větší podpora přímo ze strany MS, lepší odladění na hardware možná? 🤔

      • Ladnonna
        Xbox Oproti Sony nic moc.

        No pookud se stále bavíme na téma že MS nepřinesl žádný skvělý hardware, tak i zde nesouhlasím.
        Ano PS má rozhodně lepší exklusivity a líbí se mi i některé další vychytávky hardwaru (repráček na ovladači, či touchpad), ale momentálně je Xbox One X nejvýkonnější konzole na trhu. No a také si MS své hráče lépe “hýčká”. To se jim musí též nechat, ovšem to jen tak poznámka bokem.

    • Jarda (neregistrovaný)

      Já bych řekl, že je to ono. NOKIA ještě neřekla poslední slovo

  29. Luis (neregistrovaný)

    Minulý týden sem se rozloucil s L950 a pořídil LG G7. Začínal sem už na L800 s WP 7, miloval sem jak ste meli integrovaný fb, včetně psaní zpráv z SMS. Bohuzel baterka na L950 se po dvou letech začala chovat nestandardně. Jak se začla hodnota blížit 30% telefon začal ztrácet dech. Teď si zvykám na android. Litá to pěkně, ale ta informační hodnota jedné obrazovky je prostě na win úplně jinde. Chybí mi živé dlaždice, spoušť foťáku, ucelenost. Ano nabízí se iPhone, ale nemůžu mít foťák co nezvládá fotit 16:9, to je bohužel dneska problém i spousty androidu. Jinak G7 tak nějak zvládá L950 nahradit. Má slusnej foťák, skvělej displej, bezdrátové nabíjení, navic voděodolnost a sirokac. Ještě sem přemýšlel nad Asus 5Z, ale ten nemel úplně vše. Snad to byla dobrá volba.

  30. Chlebanamazanejhovnem (neregistrovaný)

    Mel jsem Lumiu 1020… to byl nejlepsi telefon, co jsem kdy mel…je mi nesmirne lito, ze to takhle skoncilo….po Lumii jsem fungoval s applema, ty maji sice skvely system, ale baterka je totalne k nicemu, presel jsem na xiaomi mi max radu od 1 a ted mam 3….sice baterka super, velikost displeje take vyhovuje, ale zasrany android a na hovno fotoaparat…..LUMIA 1020 mi dala vse co jsem od telefonu ocekaval

  31. Kulombo (neregistrovaný)

    Používal jsem ji až do letošního srpna. Perfektní mobil, jeden z nejlepších, co jsem vlastnil, ale chtělo to po 4 letech změnu.

    Na geocaching jsem používal taky placenou aplikaci Geocaching Pro.

  32. Lukáš (neregistrovaný)

    Pěkný článeček 👍 škoda že už nejsou nové telefony a aktualizace…

  33. SLOVovca (neregistrovaný)

    Všichni tu píšou jak to jsou stále super telefony a jak to je perfektní systém. Další skupina se tu div nerozpláče že museli telefon vyměnit s WIN za iOS nebo AOS

    Takže se musím zeptat :
    Proč MS pohřbil tak super systém s tak super telefony.
    Proč to uživatelé nepoužívají ? (nepočítám to 0.1%)

    • Kulombo (neregistrovaný)

      Na první otázku se musíš zeptat v Microsoftu.

      Na druhou ti odpovím taky otázkou. Proč uživatelé Androidu nepoužívají telefony s Androidem ve verzi 4? (nepočítám to 0,1 %). Pokud ti to nedošlo, je to tím, že už mobily s tímto systémem nikdo nevyrábí ;-)

      • Druhá otázka nedává smysl:) Android 4.x je dávno nahrazený novou verzí (mnoha). W10M ale nikoli, je aktuální:)

      • Kulombo (neregistrovaný)

        Jenže stejně jako několik let nikdo nevydal nový telefon s Androidem 4 (2,3,5) tak žádný výrobce nepustil na trh nový mobil s W10M. Nemůžeš si prostě koupit něco, co neexistuje, to je gró mé odpovědi.

        Vsadím se o cokoli, že kdyby se staly oba výše uvedené případy, tzn vyšel by mobil s historickou verzí androidu a mobil s W10, obě varianty by si své kupce našly.

    • ma.na (neregistrovaný)

      On ho tak úplně nepohřbil MS, ale (ne)uživatelé. Žijeme v kapitalistickém světě, takže všechny společnosti, ať už vytváří cokoli, v prvé řadě vytvářejí zisk. No a když o jejich produkty není dostatečný zájem, prostě vývoj ukončí.

      Proč o tento produkt nebyl zájem?
      Protože společnost se díky sociálním sítím začala chovat jako stádo ovcí. Všichni dělají a chtějí to co ostatní. A v době uvedení WP ovládali trh Apple a Google.

      • ma.na: vsechno bych na uzivatele rozhodne nehazel … vem si napriklad ze jsi developer a chces udelat na novy system novou aplikaci, ale ten novy system kazdeho pul roku meni API a ty jako developer porad jen predelavas a predelavas a predelavas a ….

      • Lol, takze je vlastne vsechno chyba zakazniku, MS je nevinny xDD

      • Kazdeho pul roku zmena API nebyla, tak tu nepis bludy, jako tradicne.

      • htcjirka: kazdech par mesicu (s vetsim updatem) se zmenila cast API … tu to byl prevod z puvodne synchronniho volani v promise, tu zmena parametru … rikej si co chces, je mi to uplne u zadnice, ale ja jsem s tim mel narozil od tebe primou zkusenost

      • Kazdych par mesicu ani kazdy pul rok nebyla zmena APi, totalni nesmysl. Je ti to u zadnice, protze pises nesmsyl a lez.

      • htcjirka: jo kecam … API bylo porad stejne jen se programatorum nechtelo se ho ucit … na tohle nemam cas ani naladu

      • zot (neregistrovaný)

        ma.na
        No bohuzel tomu prileval i MS. Chyby otravne, velka pomalost vyvoje a oprav chyb a ty zmeny pro vyvojare

        No jasny mozna taky lide a ti neuzivatele tomu take přispívali urcitým kouskem.

      • No tak to tedy měnilo. Byl to nekonečné bludiště změn kvůli WP7, WP8, WRT/Windows Apps,W10M,… Něco si prgal dle zadání půl roku aby jsi pak zjistil, že už je to jinak….brr, hrozné období.
        Když při tom koukáš na šaška Ballnera “developers developers developers”, fakt nevíš co si o tom myslet.

  34. Michael (neregistrovaný)

    Ten telefon a systém jako takový není špatný, ui je asi opravdu nejkonzistentnější ze všech platforem, ale používat to denně je opravdu bída, vzdycky, když prodám starý mobil a čekám na nový, jedu třeba týden na L930, a neexistuje jediná činnost či aplikace, kterou by android nezvládl lépe, alespoň v mých očích. A když přihlédnu ještě k tomu, že jej vždy po koupi rootnu a vykucham od základů, UI si v podstatě přizpůsobím téměř do identické podoby. Tedy všude černá a modrá, pokud budu chtít tiles, existuje super launcher, který toho umí mnohem víc, než klasická “wokna”.

  35. Marek1 (neregistrovaný)

    No, vida článek s mobilními Windows a počet příspěvku zase letí vzhůru. No super, jaký jiný článek to má :-)

    Aktuálně bohužel používám Iphone SE, ale více k srdci mi přirostl Windows 8.1 nebo 10 mobile.

    Doufám, že MS vytvoří zase OS svoje mobilní telefony.

    • W8.1 nemohly přirůst k srdci snad nikomu. Naštěstí se MS rozhodl je zmigrovat zadara na W10, což byla id MS za posledních 10 lety nejlepší služba lidstvu 😁

    • SLOVovca (neregistrovaný)

      Tak ostatní portály o neaktuálních věcech neinformují , klasická klikačka a penízky se kutálejí.

      • iphone7 (neregistrovaný)

        Ale jo, vzdy se najde par tupounu, kterym priroste k srdci i Dacia.

  36. TF (neregistrovaný)

    Dodnes používám Lumii 550. Už by to chtělo změnu, občas zlobí, ale iOS ani Android mi tak nevyhovujou. Tak se snažím počkat, jestli s tím Surface Phonem nevylezou. Škoda, že o něm vůbec neinformují :-/ Když koupím něco jinýho a oni SP vydají, bude mě to mrzet, mám telefon vždycky delší dobu. Na druhou stranu, aspoň by to vyplnilo dobu, než to vyladí, než se doplní aplikace. Je to dilema.

    • Není to dilema, není to ani start raketoplánu. Je to koupě spotřebního zboží.

      • říká někdo, kdo si iPhone nekoupil a přitom ho tu všude tak heroicky brání a vyzdvihuje…

    • Mas lumiu 550 a chces si koupit bajny surface phone, ktery i kdyby vysel, by stal 30+tis, to jako fakt?

      • Presne tak, pohádka. Lumiář s totálním low endem 550 urcite nebude cekat na Surface Phone.

      • TF (neregistrovaný)

        To je fakt. 2 roky zpátky L550 stačila, dneska už ne. Jaký je téma? Nebo mi htcjirka a spol. budou vysvětlovat, co vlastně chci? =)

      • L550 nestacila ani na pocatku. Pokud jsi pred dvema lety koupil usmolenou L550, rozhodne by jsi dnes nekupil a ani nejsi cilovou skupinu pro SF. Tvuj pribeh je tak pohadkou pro male deti.

      • Mne jen nedava smysl, ze chce prechazet na telefon (ktery ani nevyjde) s potencialni cenovko 10x drazsi nez tvuj aktualni byl ve sve dobe.

      • htcjirka
        A přitom byl ze začátku WP tak dobře optimalizovaný i na Lowend. 😟

      • Low end byl vzdy low end a pomalejsi nez vlajkova lod. Low endy bych si nekoupil u zadneho vyrobce a s jakymkoliv OS, vzdy je znat to, ze je to low end. Hnusny displej, malo ram, malo pameti, pomalejsi.

        Lukass71 : Oba vime, ze je to nesmysl. Aspon v necem se shodneme.

      • TF (neregistrovaný)

        Svět je větší než jsou vaše představy o něm, jak se zdá. Lepší to občas zkusit přijmout a poučit se než podlehnout emocím a bránit si svůj malý nekonečný názor. Báj

  37. Mrk (neregistrovaný)

    No jak vidím to prostředí, tak jsem se vrátil do pravěku, grafika otřesná, nesmyslné řazení nastavení a nejen nastavení, některé aplikace vypadají jako ze symbianu z roku 2004.. Nokii Lumii jsem jednu měl ale tak pomalý systém ruku v ruce s nepřehlednosti a spoustou chybějících funkcí už bych nechtěl, jen škoda že mcrsft už dál nepokračuje a nechal nás tak vybírat pouze mezi 2 OS což je asi jediné co mě na tom mrzí

  38. levapadnaj (neregistrovaný)

    Dobrý den, nic víc než souhlas, používám Lumii 735, má žena 830 a neexistuje lepší se na smartphone… Androidi se neustále sekají a vyžadují po pár měsících tovární nastavení… :-(

  39. Milan (neregistrovaný)

    Dobrý den vyplatí se kupovat lumii930 pokud jde Facebook a messenger tak je vynikající.

  40. Ivan (neregistrovaný)

    W10M byl spatny system. Proto skoncil, tak, jak skoncill.

  41. S_a (neregistrovaný)

    Dlazdice byly super všechny informace na 1 obrazdovce…

    nepouzivate po prechodu z w10 na android ..alternativní launcher ala W10?

    napr Launcher 10 ?
    ja ho 14 dni testuji a tváří se ok ..

  42. Docela má udivujú komentáre typu “Android sa zasiela za mesiac” lel.
    1- tito ľudia videli Android asi vo verzii 4 a od vtedy si myslia že je to rovnaké. Android sa rovnako ako WP vyvíjal a narozdiel od WP sa vydal správnym smerom. Prakticky dnes 6/7/8 verzia behá výborne aj na 100€ xiaomi.

    2- l930 mám rád a mám ho aj dnes popri S8 práve kôli nostalgii atd ale to sa nedá porovnať. Ten OS nepodporuje a nefunguje tam korektne také množstvo veci že som ho používal pár hodín a musel ísť z ruky preč, pomalé to je, veľa veci nedotiahnutych atd.

    Rada – zabudnite na predsudky, kúpte si Android, už aj 100€ telefón vie behať minimálne rovnako svižne ako tie windowsi, stačí len zvoliť správny stroj.

  43. packer (neregistrovaný)

    Jde to, ale pomalu to spěje ke konci. Živé dlaždice mi budou chybět. Ale třeba MS se nedokázal se nedokopat k průhledné dlaždici u Skypu. Noční režim se jim taky nechtělo dodělat. Hodně jsem bojoval s tím, že importovaný telefonní kontakt nebyl dohledatelný, ačkoliv se zobrazoval při příchozím hovoru. Stylem udělat OS a potom ho zahodit taky uživatele nepřitáhne. Aplikace mizí a stávají již nedostávají nové funkce. S ohlášením ukončení vývoje jako by všechny prodané telefony s Windows přestaly existovat. Naštěstí banky platformu nějak drží. Twitter nemá notifikace a s příchodem GDPR zrušil přepínání mezi účty. U Instagramu bych nepřítomnost funkcí oželel, ale bohužel často padá. PinIt nedokáže udržet přihlašovací údaje. Runtastic mi zatím funguje, ale už taky není v nabídce aplikací. Edge místy přestává přehrávat videa i streamy. I kdyby přišel MS s novým telefonem, s jeho přístupem k podpoře by u uživatelů velký úspěch neslavil.

    • Q (neregistrovaný)

      tak moja banka uz skoncila, mobilbanking ale bezi dalej. Novy telefon od MS necakajme, ked uz tak nejaky mini Surface, mozno skladaci, s upravenym Win10, nie vsak s Win10M

      • Moje Airbank také.

        Na Androidu nyní platím pomocí propojené aplikace My Air s NFC čipem.

        Komerčka má alespoň UWP aplikaci.

  44. Co se Windows Mobile nedá upřít, je zaručený zvýšený zájem v diskuzi pod každým článkem.
    24.9.2018 v 16:20 a 133 komentářů? To nemá většina nově představených telefonů :)

    Aby to nebylo ode mě jen samé OT, tak celkem s článkem souhlasím, před časem jsem prošel podobným testem, kdy jsem se vrátil k v šuplíku uložené L950 a pořád se s tím dá žít.
    V mobilní fotografii a v nahrávání audia je to pořád můj oblíbenec.

  45. Milan (neregistrovaný)

    Bude pokračovat lumii930

  46. bob (neregistrovaný)

    tak ja si z teto diskuse odnesl poznatek ze nejvetsi problem s W10M ma skupinka bl*bec*ku co ho nikdy nemela

  47. Článek o WM, super! :)

    Používal jsem je cca 5 let – Lumie 820 a 950. L 950 jsem před měsícem vyměnil za Galaxy S9 a upřímně, vůbec se mi zatím nestýská. S9 je naprosto super a všechny vychytávky, které měla lumie snad kromě super mikrofonů (které jsem na nahrávání videa využil výjimečně) má taky + IP68. Samozřejmě je brzo hodnotit Android po měsíci. Zatím však nemám problém a přechod si užívám.

    L950 mě čím dál častěji vytáčela různými problémy s aplikacemi, které i na výkonném procesoru pracovaly těžkopádně (např. portovaný messenger). Různé pády aplikací byly už dost časté. U některých stránek se začal neuvěřitelně lagovat Edge až došlo buď k pádu aplikace nebo jsem musel telefon rovnou restartovat. Nebo třeba takový detail, jako kontakty, které si neustále žily svým životem a nikdy si nebyl člověk jistý, co po otevření seznamu (ne)objeví…

    Docela dost cestuji, často i sám s batohem na zádech a potřebuju se na telefon 100% spolehnout, zvlášť v zahraničí. V poslední době to bylo už spíš trápení. Velkou měrou se na tom ale podílela i umírající baterie, která byla už od začátku MS fail. Teď půjde tel. v rámci záruky na reklamaci na výměnu vypáleného displeje a pak do světa snad i s novou originální baterií.

    Každopádně většinu času byl systém fajn, pokud člověk neměl problém s omezeními, které obsahoval. Dlaždice byly geniální nápad, který nebyl dotažen vinou MS a vývojářů apek do konce. Spousta věcí byla moc hezky řešena. Rozhodně nelituji ani té koupě L950 ve své době.

  48. Milan Růžička (neregistrovaný)

    Znám plno blondýn co mají nejdražší nakousnutý jablko a neumí s tím ani nic kloudně vyfotit natož si něco najít v navigaci. Nejdůležetější je obrázek jabka… Mám L950 jako náhradní telefon kdyby Android odpad. Ale myslím,že bych mezi blondýnama s ním exceloval a ve všem je trumfnul…. Neumí s tím jabkem vůbec zacházet natož využít předností pokud nějaké má. Kamarádka s jabkem několikrát za den nabíjí a já s levným Andym vydržím dva dny :D

  49. Pavel (neregistrovaný)

    Hned první věta krásně vystihuje naši konzumní společnost. Pokud je Nexus 5X jinak v pořádku, stačilo by koupit novou baterii a vadnou nabradit, nebo nechat baterii za necelých 1000Kč v servisu vyměnit a telefon používat dále. Autor však telefon raději zahodí a poběží si koupit nový. Přesně tak, jak si výrobci telefonů přejí. Bohužel toto chování je přesnou ukázkou toho, jak funguje naše konzumní společnost. Celý přístroj kvůli jedné vadné, avšak snadno vyměnitelné součástce hned vyhazujeme a jdeme si koupit nový, přesto, že by ona vadná součástka šla snadno nahradit a telefon by mohl krásně ještě nějakou dobu sloužit.

    • Chapu, co tim chces rict, ale neni to tak trochu autorova vec? Me treba naopak prekvapilo, ze do ted vlastnil prave zmineny Nexus 5X a presto pise pro technologicky web..

      • Jakub Karásek

        Díky za komentář.
        Přiznám se, že po novějším telefonu jsem pokukoval již delší dobu, neboť u 2 GB RAM bylo u Nexusu nesmírně limitující; pokud jsem například používal na kole Endomondo a v průběhu chtěl něco vyfotit, Endomondo už znovu nenastartovalo a měření bylo ukončeno. Novou baterii jsem do Nexusu zakoupil, do telefonu ji bez servisu nainstaloval a mám jej v šuplíku jako rezervní.

      • Co to je za nesmysl, ze clovek, který si necha nebo vlastní Nexus 5X nemuze psat pro technologfický web? To je opravdu blaf roku.

      • htcjirka: Nic takovyho nikdo nerekl, blafe roku..

      • Si to po sobě přečti a pak si dej aspon dvakrát za sebou facku pro pořádnou sebereflexi.

      • Tak si to po mne precti a dej si aspon trikrat facku pro poradnou sebereflexi..

      • Dej si ctvrtou facku, pro tupost.

      • Ja si jeste nedal ty predchozi, jak jsi na tom ty?

  50. jaroslav (neregistrovaný)

    Mam stale Lumii 650 a stale oddaluji den, kdy ji budu muset vymenit za android. I kdyz Lumie 650 se moc nepovedla, ma slaby procesor a obcas se sekne, mam ji rad a W10 jsou pro me v pohode. Chtel bych Lumii 950 s lepsimi parametry.

  51. Kos (neregistrovaný)

    Já měla Lumii 520 a 550, takže ty největší lowendy. Lumia 520 byl pořád ten nejlepší telefon, co jsem kdy měla, vydržel neskutečné věci :D Lumia 550 na tom byla trochu hůř a začala se zasekávat rychleji, ale vzhledem k ceně toho telefonu to byl pořád úspěch. Systém byl super a neskutečně mi vyhovoval, jak vzhledově, tak jednoduchostí ovládání a svižností. V té době ještě měly okna taky skoro všechny basic aplikace (používala jsem i Spotify a bylo v pohodě), takže se mi fakt přecházet nechtělo, ale investovat do telefonu, u kterého už skončila podpora, se mi prostě nechtělo – nehledě na to, že už se v žádném kamenném obchodě nedal koupit a když jsem se prodejců ptala, tvářili se na mě divně, že po nich něco takového chci.
    Z WP jsem přešla na iOS a jsem spokojená. Sice cenově trochu (víc) někde jinde, ale přechod fakt plynulý (i proto, že později byla většina aplikací na WP klony těch z iOSu….) a zpátky už bych asi nešla, ale je to fakt škoda, WP měl potenciál a štve mě, že je to teď na poli operačních systémů znovu jenom duel dvou hráčů a pořádná alternativa (koncové a specifické os nepočítám) neexistuje.

  52. Mám Lumii 950 XL dual a za nic ji nevyměním .Foták má i dnes pořád lepší než současné top androidy .Nejsou vubec výrazně lepší než abych za ně dal 25 klacku.A hlavně má jednu aplikaci ,kterou androidí mobil nemá bez které se už dnes neobejdu.Když to komukoliv kdo má androidí mobil ukážu tak čumí na to jak na puk.Je to UWP aplikace Action note a souběžně používanou appku Diarium. Další výhoda nejsou reklamy.To je takový opruz ,že bych s jakýmkoliv androidem praštil o zem.To raději hloupý mobil Nokia 8110.Když mi vydrží aspon ještě6 let tak budu rád.Co potom koupím tak to fakt nevím.Z dnešních mobilu si nevyberu vubec žádný.Designově jsou to v drtivé většině obludy a jsou v podstatě na jedno brdo.Každého věc co používá.Pokud to pujde tak se androidu vyhnu.Mimochodem i Lumia umí pomocí aplikace Hue ovládat wifi žárovky a další věci okolo chytré domácnosti jen tak na okraj.

    • Tak pravda, flag ship vyjma Xiaomi (pradon, Poggo) v bakelitu se dnes nenajde 😊

    • Ja tu aplikaci Action Note neznam … muzes nam popsat co je na ni tak unikatniho a jedinecneho ?

      • Co takhle zkusit google? A máš odpověď hned. Zvládneš to Péťo?

      • htcjirka: tebe jsem se na nic neptal

      • htcjirka: takze pokud nechces odpovedet a chces delat chytreho, tak si to nech od cesty a nereaguj

      • Ptal jsi se, ze tu aplikaci neznas, vygoogli si ji a najdes na ni recenze, jen dobra rada jablecnaku, neznalý..

      • htcjirka: to jsem samozrejme udelal, ale nevidim na tom nic tak prevratneho (tedy to co uzivatel popisuje), proto bych rad slysel od NEHO (tedy ne od TEBE) co je na ni tak zvlastniho ze to ‘androidaky tak prekvapilo’ …

      • No vidíš to, nemusel jsi pokladat otazku, ze ji neznas, ja ti odpovidal a pomahal pouze v otazce toho, ze ji neznas., jak si ji najdes, aby jsi ji znal. Sikovny chlapec. Jablecnaky je potreba obcas popostrcit.

      • Zot (neregistrovaný)

        Za chvili te to donuti.
        A ze na Windows mobile nejsou reklamy, takove pohadky ti nezeru. Mel jsem jich tam plno. Hlavne u serioznich aplikaci, kde nemaji co delat. Teda jako serioznich. Proste nahrady od tretich stran kdyz ofiko aplikace nebyla.
        Action Note znam. Pouzival jsem. Co je na tom tak uzasneho, aby to predcilo vsechny ty nevyhody a kompromisy u W10M dnes, nevim.

        Za chvili Microsoft vyda novou verzi Microsoft poznamek, ktere se budou synchronizovat i s Androidem a iOS. A takovych podobnych aplikaci je na Android hromada, takze opravdu bych nezustaval zrovna v uvozovkach kvuli takove blbine (i kdyz ta apka neni uplne spatna), oproti ostatnim vyhodam Androidu ci iOS.

        Jo fotak ma Lumca dobrej. To moje take mela. I presto jsem koupil droida a nasel jsem odpovidajici kvlaitu.

        htcjirka
        No tak ty jses teda pomocnik.Tva odpoved velmi pomohla.

      • Zot: Tak to vis na hloupu otazku Petra, ze ji nezna, pritom muze pouzit Google a vubec tu otazku nepokladat dostal blbuvzdornou odpoved.

      • Zot: jirka rad dela chytreho, ale porad jsem se nic nedozvedel … teda dozvedel … ze je to jeste vetsi b*b nez jsem myslel

      • Zot
        Nikdy Tě nic k ničemu nedonutí.
        Uděláš to sám, a je to jenom Tvoje rozhodnutí.
        Jaké nevýhody?
        Jaké kompromisy?
        Chceš jinou – koupíš, nechceš nekoupíš.
        Potřebnost je většinou pouze výmluva.
        Vždyť je to jenom spotřební elektronika – nic víc…

      • Zot (neregistrovaný)

        mposvar
        Tak pokud se clovek alespon minimalne zajima o svet techniky, tak vi, ze na dnesni dobu musi pristoupit na mnoho kompromisu, a o jake kompromisy, ze se jedna, pokud chce dnes pouzivat jiz ukonceny OS bez budoucnosti, podpory a podobne. Je to spotrebni elektronika. Ale co je to za argument?
        Jako, ze si normalne koupim mobil, na kterem, kdyz je neco posranyho v OS, tak ze nemuzu pocitat s opravou, ze nemuzu pocitat s podporou novych standartu a funkci, ktere jsou nyni bezne okolo mne,ze nebudu mit nove aplikace, podporu aktualnich a novych sluzeb, ze nemuzu pocitat s aktualnimi funkcemi, tak ze je to vlastne v poradku, protoze je to spotrebni eletronika.

      • Zot: bezpecnostni aktualizace a zaplaty tech vetsich chyb W10M zatim dostava (samozrejme je otazka jak dlouho tomu tak jeste bude) … s tema novyma funkcema ale bohuzel smolik a nedavno mi nekdo psal, ze to vlastne vubec nevadi :-)

      • zot
        Zájem nemá s donucením opravdu mnoho společného.
        Přijdou jiné starosti, úplně jiné, a potom pochopíš obsah mého sdělení.
        Kompromisy děláme celý život, ani zde nejsou vyjímkou.
        Dokud Tě trápí jenom tohle – kupuj a neváhej.
        O potřebnosti to ale není.

      • Tak o potrebnosti a tuposti uz svedci jen tento prispevek z nehoz cituji..

        “Mam X, jsem maximalne spokojen, ale XS si koupim uz jen z principu, abych ho mel.”

      • Zot (neregistrovaný)

        mposvar
        Jistě. Všelijak ohýbejme debatu, hlavně neřešmě gró. Tohle mě nebaví.
        Donucen bude. Okolnostmi. Až někdo, něco bude spoléhat na to, že to, či ono v telefonu je nebo nezruší aplikace, které denně používá a podobně.

        Myslím, že všichni pochiopili jaké “donucení” jsem myslel. Jen mposvar, musí slovíčkařit a hrát si na politiku. 😄

        htcjirka
        Ta věta je divná sama o sobě. Konkrétně její stavba. 😄

      • Zot (neregistrovaný)

        Já sám jsem byl donucenej, jen tak mimochodem. 😉
        Ne jen podmínkama a požadavky, které se začali množit, ale i otravností a nepoužitelností na denní bázi a chybovostí a neoptimalizovaností toho OS.

      • Ta veta je napsana dost jasne od uzivatele iPhone a dost svedci o potrebnosti.

      • Zot (neregistrovaný)

        Jo vidíš, špatně jsem to přečet. Jaksi jsem nechtěl akceptovat, že by někdo napsal “Xs si KOUPIM už jen z principu”. 😄

      • Bohuzel to tak je a je takovych lidi vice.

      • htcjirka: jsou ruzni uzivatele … nikdo nepopira, ze jsou i ovce, ktere nedaji na znacku dopustit musi mit vzdy to nejlepsi a nejnovejsi (to ostatne sam dobre znas ..jen ovce si koupi nekolik stejnych telefonu ‘do zasoby’) … ale urcite nejsou vsichni takovi … jsou i taci, kterym proste ten ktery system vyhovuje a verejne nemaji problem na rovinu priznat chyby toho systemu a byt k nemu i kriticti … jen jim proste vyhovuje vic nez jiny system.

      • Zot
        Víš co je zajímavé?
        Že na W10M nic takového k donucení pro běžného uživatele zatím není.
        Kdyby tomu tak bylo, na úvod bych to zmínil.
        Dokonce tento os je plně funkční.
        A o politice to nebylo vůbec, neutíkej k lacinosti.

      • Zot (neregistrovaný)

        🤦🤦Tak na tohle nemam

      • Zot
        Vstávej, není to složité.
        Ty jsi se již rozhodl, ostatní nikoliv.
        Není to o nutnosti, je to o volbě každého z nás.

      • Zot (neregistrovaný)

        mposvar
        Absolutne netusim o cem to mluvis. Ja nikde ani jednou nezminil, ze je to nutne nebo co. 🙄

      • Zot (neregistrovaný)

        Delas, jak kdyby vse bylo naprosto v poradku, W10M vzkvetal, uzivatele se tesili z toho, jak vse jrasne funguje, jen ja jsem letadlo, co rozhodlo odejit. 😄

      • Cituji z Tvého příspěvku:
        Zot (neregistrovaný)Nahlásit | Září 28, 2018 v 11:30
        Za chvili te to donuti.

        Tak co Ti přestalo fungovat na W10M, co třeba takhle místo lacinosti o nějakém letadlu?

      • Zot (neregistrovaný)

        Ach jo, to ale neznamená NUTNOST. Vis ono i ohybani slov meni vyznam. Ano, za chvili bude donucen k prechodu. Zijeme v takove dobe, pokud clovek pouziva technologie aktivne, jsem zvedavy, jak na nepodporovanem OS dlouho vydrzi.

        Ja nerikam, ze je NUTNOST prejit.

        Ja myslim, ze tu bylo uz po tolikate receno, co kde na W10M nefunguje, prestava fungovat a fungovat uplne prestalo, ze to bylo TOLIKRAT zmineno, ze si ze me snad delas srandu s tim, ze po me chces, abych to znova vypisoval.

        Ja nechapu, proc vubec zastavas OS, ktery proste neni a nebude podporovan. Je to proste dalsi Symbian, WP a podobne. Ukonceny vyvoj.

        Nebo dobrovolne si ted koupis mobil se Symbianem? A jaka bude jeho pouzitelnost v navaznosti na dnesni moderni svet?
        Jasny, zavolas si, SMS napises. 😄

      • Takže vlastně nic, co podporuje v této době naléhavost přechodu na jiný os.
        Tak Ti alespoň napíšu něco já ve své odpovědi – protože ho stále používám a je plně funkční.
        Máš rád pro podporu svých příspěvků extrémy, nejdříve politika, potom letadlo a nyní Symbian s voláním a sms. Je však důležité, že se v tomto vyznáš alespoň sám.
        K tomu donutit neznamená nutnost s volbou velkých písmen, a je to kompletní.

      • Zot (neregistrovaný)

        Chapu, rozhodl jsi se trollit, OK. Tim dale tuto diskuzi nectu.

      • Zot
        Nikoliv, odpověděl jsem Ti na Tvojí otázku, což jsi asi zaznamenal.
        Tato odpověď byla plně v souladu s tímto tématem.
        Ano, v současnosti lze W10M používat bez omezení, a to nejenom na Lumia 930.
        Až tomu bude jinak, potom Tvojí teorii o donucení potvrdím.

  53. PetrCBR
    Září 28, 2018 v 12:00

    Zot: jirka rad dela chytreho, ale porad jsem se nic nedozvedel … teda dozvedel … ze je to jeste vetsi b*b nez jsem myslel
    —————————————————————
    To si zjistil až teď Petře? :P

  54. vlastik (neregistrovaný)

    Pomalu odcházíme z platformy celá rodina, já 640,syn (9) 550 a žena 650. Na jabka nemám, musím do droida. Ojetý jabka nechci…
    Začal jsem na WP 7 a končím u W10M. Bylo to hezký, jednoduchý, jiný. Štve mně, že pro jiné OS se mohl MS přetrhnout a na svůj vlastní ekosystém sere.
    P.S.: flamewar tady je top… :))

    • Nové jabko začíná na 13,5k. Což pod polovinou cenového spektra telefonů (nepočítám vyšší kapacity). I za tuto cenu bude mít pravděpodobně delší SW podporu než konkurence za dvojnásobnou cenu. Apple resp. iPhone JSOU dostupná platforma 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *