TOPlist

Mileniálové kyberbezpečnost neřeší, boomeři je strčí do kapsy

starý muž a mladá žena u počítače
  • Starší generace není na internetu tak zranitelná, jak si myslíme
  • V některých aspektech jsou nejvíce ohroženou skupinou mileniálové
  • Údaje vycházejí z nejnovějšího průzkumu švédské společnosti Yubico

Téma kyberbezpečnosti se v posledních letech dostává více do popředí zájmu široké veřejnosti. Internetoví podvodníci využívají čím dál tím sofistikovanější klamy a odhalit jejich záměry není mnohdy jednoduché. Přesto se mezi lidmi usídlila představa, že zranitelní jsou především dříve narození spoluobčané, kteří se ne vždy zvládli adaptovat na rychlý technologický pokrok, zatímco mladší generace, které si bez internetu nedokáží představit život, je mnohem obezřetnější. Jak se zdá, průzkum švédské společnosti Yubico, jež stojí za populárními bezpečnostními klíči, zažité tvrzení vyvrací.

Boomeři přistupují k bezpečnosti na internetu zodpovědně

Společnost Yubico se ve svém průzkumu zeptalo na názor 2 tisíc zákazníků žijících ve Spojených státech a Velké Británii, přičemž předmětem jejího zájmu byly návyky týkající se kyberbezpečnosti. Poměrně překvapivě z průzkumu vyšly mladší generace jako méně obezřetnější, zatímco starší respondenti přistupovali ke své bezpečnosti mnohem zodpovědněji.

Generace známá jako boomeři měla ze všech generací respondentů nejmenší tendenci využívat stejné heslo pro více účtů (pouze 20 % respondentů), zatímco mileniálové neváhali totožné heslo používat vícekrát (47 % respondentů), stejně jako generace Z (39 % respondentů) a generace X (38 % respondentů). Boomeři také neradi ukládají údaje o své platební kartě v online prostředí (pouze 19 % respondentů), přičemž mileniálové, generace Z a generace X se tohoto bojí o poznání méně (37, 33, respektive 34 % respondentů). Pokud jde o vícefázové ověřování, nejčastěji ho používají uživatelé z generace Z (59 % respondentů) a X (55 % respondentů). Pozadu nejsou ani boomeři (53 % respondentů) a nejhůře jsou na tom mileniálové (48 % respondentů).



Elon Musk s dolarovými bankovkami



Nepřehlédněte

Podvodníci na TikToku zneužívají známé osobnosti, lákají na pohádkový výdělek

Klíčovým faktorem této odchylky je pochybnost o sobě samém. Boomeři se téměř dvakrát častěji cítí nejistí, pokud jde o odhalení podvodného online prodejce (42 % respondentů) než generace Z (23 % respondentů). Nedostatkem sebedůvěry vzácně trpí také mileniálové (29 % respondentů) a příslušníci generace X (30 % respondentů).

Výsledky průzkumu je potřeba brát s rezervou

Průzkum je nicméně potřeba brát s rezervou, neboť se odehrával v poměrně specifické skupině, kterou jsou zákazníci společnosti. U nich se dá předpokládat, že mají o kybernetické bezpečnosti o něco širší povědomí než běžní uživatelé. Zároveň se průzkum odehrával pouze mezi uživateli ze dvou technologicky vyspělých zemí, přičemž jejich informovanost, návyky a znalosti technologií vycházejí z jiného zázemí a historické zkušenosti, než je tomu kupříkladu u českých uživatelů. Přesto se jedná o zajímavé závěry, které minimálně nutí k zamyšlení.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Zástupce šéfredaktora, fotograf, hráč. Baví mě baseball, F1, urbanismus, filmy Wese Andersona, moderní umění a rozličné fantasy/sci-fi světy. Nepohrdnu dobrým jídlem, zajímavou knihou či výletem do neznáma.

Kapitoly článku