Velká narozeninová soutěž s LG
Domů » Články » Microsoft Hololens 2: pohodlnější, výkonnější a s větším zorným polem

Microsoft Hololens 2: pohodlnější, výkonnější a s větším zorným polem

Dnes jsou to téměř přesně tři roky od představení vůbec posledního smartphonu Microsoft Lumia – pomyslnou tečku za mobilními Windows napsal na veletrhu MWC roku 2016 smartphone Lumia 650. Po třech letech se opět redmondští vracejí na místo činu s vlastním hardwarem, tentokráte to ale není smartphone, ale pokračovatel náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu Hololens.

Brýle Microsoft Hololens byly představeny v lednu roku 2015, tehdy se jednalo o naprosto nevídané zařízení. Kvůli jeho vysoké pořizovací ceně si na něj ale běžný smrtelník musel nechat zajít chuť, a to i přesto, že na něm Microsoft demonstroval například hraní Minecraftu. Náhlavní souprava se tak uchytila zejména u profesionálů, jejích služeb využívá například NASA, Boeing nebo známý Cirque du soleil. Druhá generace má na úspěchy té první navázat a odstranit její nedostatky.

Větší pohodlí a rozšířené zorné pole

Microsoft se u Hololens 2 vylepšil klíčové funkce – souprava má být díky konstrukci z uhlíkových vláken výrazně lehčí a pohodlnější, má nabídnout až dvojnásobně velké zorné pole (52 stupňů) a v neposlední řadě je lépe schopná detekovat skutečné fyzické objekty včetně samotných rukou uživatele. Využívá k tomu moderní technologie, jako nový senzor Azure Kinect, ARMový čipset a nové senzory pro sledování očí uživatele. Díky těmto senzorům se lze do Hololens přihlásit jako do jakéhokoliv počítače s Windows Hello, kromě toho je možné pohybem očí ovládat aplikace. Dioptrické brýle nejsou problém, pod Hololens 2 se pohodlně vejdou.

Podle Microsoftu dostává každé oko ekvivalent obrazu s rozlišením od 720k až 2K, a to s hustotou až 47 pixelů na jeden stupeň. Tato hustota má bez problému umožnit číst text s písmem o velikosti 8. Zobrazování hologramů zajišťují lasery oscilující rychlostí 54 tisíc cyklů za vteřinu, soustava zrcadel a tzv. vlnovody tvořené dvouvrstvým sklem, které mohou zobrazovat hologramy přímo před očima uživatele. Podle generálního ředitele inženýrské optiky má Microsoft díky tomuto řešení tříletý náskok před konkurencí. Celý systém je navíc modifikovatelný – pro větší zorné pole je možné úhel zrcadel zvětšit, pro kvalitnější obraz lze zase úhel zmenšit.

Pod taktovkou Snapdragonu 855

Celý systém vyžaduje vysoký výpočetní výkon, který zajišťuje čipset Qualcomm Snapdragon 850 bez integrovaného LTE modemu. Bezdrátovou konektivitu zastupuje Wi-Fi 802.11ac a Bluetooth 5.0. Ze Snapdragonu 850 si Microsoft bere pouze procesorový a grafický výkon, vše ostatní stojí na bedrech nové holografické jednotky (HPU) a AI koprocesoru, celý systém je chlazen pasivně. Výdrž vestavěného akumulátoru má být až 3,5 hodiny, dobíjí se USB-C konektorem. Součástí soupravy je i prostorový audio systém, 5 mikrofonů a několik senzorů – akcelerometr, gyroskop a magnetometr. Kompletní technickou specifikaci Hololens 2 najdete zde.

Cena a dostupnost

Bohužel ani Hololens 2 nejsou určeny do rukou běžných spotřebitelů, ale do rukou odborníků, kteří jejich schopností využijí. Microsoft bude tvořit různé verze souprav na míru pro vybrané partnery, kteří si budou moci Hololens 2 předobjednat již dnes, a to buď za fixní cenu 3 500 USD (asi 80 tisíc korun) nebo v rámci předplatného Dynamics 365 Remote Assist za cenu 125 dolarů měsíčně (asi 2 800 korun bez DPH měsíčně).

Microsoft také přislíbil, že Hololens budou otevřenou platformou, kterou mohou inovovat další společnosti, a to díky otevřeným obchodům aplikací, otevřeným prohlížečům (podporu například oznámila Mozilla s prohlížečem Firefox Reality) a otevřeným vývojářským platformám. Vývojáři budou mít přístup ke stejným API jako Microsoft, čehož má v plánu využít například herní studio Epic Games, jehož ředitel Tim Sweeney přímo na konferenci Microsoftu potvrdil podporu Unreal Engine 4.

Na spotřebitelskou edici si ale ještě musíme nějaký čas nechat zajít chuť, podle Alexe Kipmana z Microsoftu se stále nejedná o tak ponořující produkt, jaký by běžný spotřebitel očekával. Ten by musel být menší, lehčí a hlavně levnější, tak daleko ale prý technologie ještě nepokročila, byť si někteří mohou nalhávat, že ano.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.
Sledování diskuze
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments