Cestování obytným vozem či karavanem není zrovna synonymem pro luxusní dovolenou. Stísněné prostory, omezené zdroje vody a pomalé tempo nejsou tím, co by asi většina milionářů na svých relaxačních výletech vyhledávala.
Americká společnost Furrion by nicméně zřejmě ráda tuto situaci změnila. Před rokem tak na CESu představila luxusní obytný vůz Elysium RV, který vychází z technologií, jimiž se firma zabývá. Furrion totiž jinak vyvíjí luxusní spotřebiče, ekologické energetické zdroje a moderní elektroniku. Obrovský obytný vůz je tak jakousi demonstrací toho, jak podle firmy může vypadat kočovné cestování dostatečně majetných klientů.
https://www.instagram.com/p/BbvlG9_ABSO/?taken-by=furrion
Vůz oficiálně není na prodej, a i na letošním CESu byl vystaven v lehce vylepšené podobě pouze jako koncept. Do prodeje by nicméně měl zamířit někdy v průběhu roku 2019. Cena se očekává v rozmezí 2,5-3,5 milionů USD, což je něco mezi 56 a 79 miliony korun. Je pro to ovšem poměrně dobrý důvod.
Vila na kolech
Jedním z důvodů, proč je Elysium o tolik dražší, než běžné obytné vozy je to, že je podstatně větší. Na délku má 13,7 m, na výšku něco přes čtyři metry a šířka 2,4 m také není zrovna zanedbatelná. Uvnitř je tedy na poměry obytných vozů opravdu hodně místa, na čemž mají nemalou zásluhu spotřebiče. Ty jsou z většiny navrženy přímo firmou Furrion a jsou vestavěny do konstrukce automobilu. Využívají tak veškerý dostupný prostor a nedochází k plýtvání místem ve formě různých mezer.
To však samozřejmě neznamená, že byste se museli nějak omezovat. Například taková kuchyně je vybavená lépe než lecjaká domácnost. Najdeme v ní mikrovlnnou troubu, velkou ledničku amerického typu, indukční sporák, samostatný mrazák, speciální chladničku na lahve s vínem, myčku nádobí a troubu.
Chytrý je i záchod
Prostorný je i obývací pokoj, kterému vévodí 75″ 4K televize a pohodlně vypadající gauč. Nelze ovšem přehlédnout ani falešný krb, který vám může kdekoliv na cestách pomocí lehce kýčovité imitace plamenů dopřát teplo domova. Kvalitní televize jsou v obytném voze hned tři a všechny jsou speciálně upraveny tak, aby si poradily s kontinuálními vibracemi a vysokou vlhkostí. Ne že by snad do vozu pršelo, ale televize pochází z řady určené pro luxusní jachty, kde už tato odolnost dává o něco vyšší smysl.
Jediným poněkud stísněným prostorem tak zůstává sprchový kout a záchod. Ani tyto užitkové části vozu ale nejsou ošizeny o zajímavé funkce. Sprchový kout obsahuje soustavu trysek a ovládací panel, pomocí nějž lze nastavovat různé režimy sprchování. Než vám tedy dojdou omezené zásoby vody, můžete si užívat cosi jako vířivku ve stoje. Vodou nicméně karavan v rámci možností šetří a „šedá voda“ ze sprchy, dřezu a umyvadla je tak využívána pro splachování záchodu.
Záchod je kapitola sama pro sebe. Jde totiž o „smart toaletu“, která by měla rozeznat, jakou potřebu se chystáte vykonat a podle toho zvednout poklop či prkénko. Jak přesně toto rozpoznávání funguje média nezmiňují, jde však o poněkud znepokojující funkci.
Pětihvězdičkový komfort
Nejméně zajímavou částí Elysia je pak zřejmě ložnice, kterou vcelku logicky zabírá z většiny velká postel. Naopak tou nejzajímavější částí je bezpochyby střecha, nebo chcete-li horní paluba. Dřevěná podlážka a nerezové zábradlí totiž jasně připomínají palubu luxusní jachty. Střecha je vzhledem k vířivce a pohodlným křesílkům ideálním místem na pořádání party, ale využít ji lze jistě i třeba pro grilování.
Zde však narážíme na neodbytnou otázku, jestli náhodou veškerý dostupný komfort tak trochu nepopírá smysl využívání obytných vozů. Pokud totiž ani pro večeři pod širým nebem nemusíte opustit prostory vozu, možná vás brzy omrzí vůbec někam jezdit. Motivací snad může být leda hledání nových výhledů do krajiny.
(Ne)praktický doplněk
Vířivka na střeše rozhodně není zlatým hřebem „našeho“ obytného vozu. Je jím „drobný detail“, kterého jste si na fotografiích již jistě všimli. Ano, jde o populární vrtulník Robinson R22. Tento dvoumístný stroj společnost Furrion přikládá k vozu jako jakýsi bonus, kterým si můžete zaletět třeba někam do hor, zatímco váš obytný vůz bude pohodlně parkovat v údolí.

Vrtulník totiž na automobilu nejen může přistávat, ale dokonce je na něm i převážen v průběhu cestování. Heliport se totiž v transportním režimu otočí o 180°, takže nasměruje ocas vrtulníku do prostoru střešní „paluby“. Otočený heliport se pak částečně zatáhne do prostoru ložnice, takže vrtulník nebude tolik vyčnívat nahoru.
Nepovedlo se nám zjistit celkovou výšku vozu s Robinsonem v cestovní poloze, nicméně obáváme se, že i přes důmyslnou konstrukci bude poměrně značná. Zájemci o vůz tak budou své cesty pravděpodobně muset plánovat tak, aby se vyhnuli příliš nízkým tunelům a mostům. Jestli je tedy vrtulník příjemným benefitem, nebo spíše přítěží, asi záleží na subjektivních nárocích. Jisté však je, že vrtulník se podílí na ceně vozu nejméně 6,5 miliony Kč. Což překvapivě není v celkové částce za vůz zase tolik.
Pokud se divíte, že je k takto obrovskému obytnému vozu pouze dvoumístný vrtulník, zřejmě budete překvapeni. Automobil je totiž navzdory své velikosti podle všeho projektován právě pro dva cestující. Tomu by odpovídaly dvě automobilové sedačky i dvoumístná ložnice. Výrobce slibuje zájemcům určitou flexibilitu v uspořádání interiéru, ale předpokládáme, že větší helikoptéru dodávat nebude.
Inspirace Teslou?
Při pohledu na místo řidiče zaujme až překvapivě strohé provedené palubní desky. Na ní se kromě výdechů klimatizace nenachází v podstatě nic. Funkci nejrůznějších ukazatelů totiž převzala dvojice dotykových panelů. Palubní deska tak působí jako poněkud méně povedená varianta té, kterou můžeme najít například v Modelu S. Grafika systému by se snad dala označit přímo za ošklivou, nepěkně připomíná vzhled počítačových programů z doby Windows XP.
Není úplně jisté, že se toto futuristické řešení dostane i do finální prodejní verze vozu. Velkoplošné displeje totiž výrobci aut s oblibou u svých konceptů používají, ale většinou pak stejně dají přednost tradičním „budíkům“. Na druhou stranu je třeba říct, že by se alespoň jeden velký displej bezpochyby pro ovládání tohoto monstra hodil. A to nejen pro řízení jednotlivých systémů, ale také jakožto virtuální okno. To opravdové totiž poněkud pokulhává.
https://www.instagram.com/p/BWrZ-02gtPP/?taken-by=furrion
Že není vidět dozadu, je u obytného vozu vcelku jasné. Tento model ovšem pravděpodobně nenabízí zrovna oslnivý výhled ani přímo z kabiny řidiče. Velkoformátové přední sklo sice jistě nabídne dobrý přehled o situaci před vozem, ovšem velmi masivní A sloupky musí značně ztěžovat pohled stranou. Několik dobře umístěných kamer by tak jistě nebylo k zahození.
Obytný vůz Furrion Elysium je bezpochyby fascinující ukázka toho, že k luxusnímu cestování hotel nepotřebujete. Nakolik jde však o produkt, s nímž může výrobce zaznamenat komerční úspěch, není úplně jisté.