- BYD za elektromobily v Číně utržilo zdaleka nejvíce, evropské značky zaostávají
- Průměrná cena prodaného vozu se pohybuje okolo 400 tisíc korun
- V Japonsku BYD porazilo v prodejích elektromobilů i lokální Toyotu
Evropské automobilky v posledních letech viděly v Číně velký potenciál jako rozrůstající se odbytiště i levná výrobní kapacita. Nyní se zdá, že nejlepším časům odzvonilo a lokální automobilky přebírají nadvládu nad domácím trhem. Nejsilnějším hráčem je nově značka BYD, která od roku 2022 přestala vyrábět klasické vozy a soustředí se plně na elektromobily. Za loňský rok prodala celkem 4,25 milionu automobilů, což je oproti předchozímu roku nárůst o 41 %. Jen v Číně se přitom jedná o 3,49 milionu vozů.
Podle čínských médií je na tom automobilka dobře také finančně, výše tržeb totiž vévodí žebříčkům. Oněch 3,5 milionu vozů generovalo tržby v hodnotě 58 miliard dolarů, což je v přepočtu 1,4 bilionu korun. Mercedes prodal 710 tisíc vozů, za které utržil v přepočtu 1 bilion korun, a Volkswagen prodal 2,1 milionu aut s celkovou tržbou taktéž blížící se jednomu bilionu korun. Matematika je tady ale velmi zajímavá, respektive překvapí především průměrná cena za prodané auto.
BYD roste i v Japonsku a na dalších trzích
U Mercedesu je to částka překračující 1,4 milionu korun, Volkswagen se vejde pod půl milionu a BYD je na tom ještě lépe. Průměrná cena vozu této značky je totiž jen 400 tisíc korun. Na dalších příčkách z hlediska tržeb na čínském trhu se umístily automobilky Toyota, BMW a poté Tesla.
Kromě Číny ale BYD roste také na dalších trzích. Například v Japonsku čínská automobilka za loňský rok prodala více elektromobilů než lokální Toyota. Zároveň se jednalo o první rok této automobilky na tamním trhu. Růst ale zaznamenává i v Evropě a na dalších důležitých trzích. Tento trend bude pokračovat a nejspíše také zesilovat i v roce 2025.