Globální pandemie dopadla takřka na všechny aspekty našeho života. S nutností izolovat se od ostatních v našich domácnostech zcela přirozeně vzrostla touha naše domovy vylepšovat, aby se nám v nich žilo a pracovalo lépe. Francouzská společnost Netatmo si nechala zpracovat průzkum, který se zaměřuje na změnu chování lidí během pandemie ve vztahu k domácnosti.
Podle průzkumu společnosti Ypsos pro Netatmo mělo více času stráveného doma dopad na vnímání domácnosti u 90 % respondentů. Nejvíce lidé změnili svůj pohled na komfort (43 %), následovala energetická náročnost (38 %) a zdravé prostředí celé domácnosti (27 %). Z výsledků průzkumu také vyplynulo, že 64 % dotazovaných využilo čas karantény k vylepšení svých příbytků – nejvíce si lidé zvelebovali obývací pokoje (27 %), následovala zahrada (21 %) a kuchyň (20 %).
Chytré produkty jsou přirozenou reakcí na tyto trendy. V březnu zveřejnil institut pro průzkum trhu GfK zajímavá čísla pro rok 2020: trh inteligentních produktů vzrostl o 24 % na 20 miliard eur v sedmi evropských zemích (Německo, Francie, Velká Británie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko a Belgie). V zemích střední a východní Evropy byl růst ještě markantnější. Meziroční nárůst v prodeji zařízení pro chytrou domácnost v letech 2019 a 2020 zde činil 53,5 %. Do roku 2024 se očekává, že trh s chytrými zařízeními v Evropě dosáhne 201,1 milionu dodávek s průměrným růstem 14 %.
Zajímavé jsou rovněž údaje vztahující se k České republice – produkt pro chytrou domácnost vlastní 40 % respondentů. Zájem o chytrou domácnost se nijak neliší mezi pohlavími, je rozdělen přesně napůl. Nejčastěji uživatelé vlastní inteligentní osvětlení (39,5 %), následují produkty pro inteligentní vytápění (38,1 %). Nejčastějším důvodem pro nákup respondenti uváděli pohodlí (78,6 %), poté udržitelnost (29,5 %) a zvýšení bezpečnosti (25,2 %). Co se týče plánů pro letošní rok, polovina respondentů uvedla, že si chce některý z chytrých produktů pořídit. Nejčastěji lidé uváděli chytrý domácí spotřebič (20 %), poté chytré osvětlení (14,7 %) a produkt pro chytré zabezpečení (12 %).
„Průzkum ukázal, že pandemie měla vliv na rostoucí popularitu řešení pro chytrou domácnost,“ uvedl Fred Potter, zakladatel společnosti Netatmo. „Již 10 let se snažíme vyjít vstříc našim uživatelům a uspokojit jejich potřeby. Výsledky dokazují, že lidé nejvíce touží po zvýšení pohodlí a udržitelnosti domova, a přesně o tom chytrá domácnost je. To je také důvod, proč letos tolik lidí plánuje pořízení některého z produktů pro chytrou domácnost,“ uzavřel Potter.