TOPlist

Bez CyanogenModu bychom nebyli tam, kde jsme, říká jeden ze spoluzakladatelů značky OnePlus (rozhovor)

Proč se telefony OnePlus One prodávají na pozvánky? Jaký je vztah ke značce Oppo? Na co se můžeme těšit u OnePlus Two? Dočkáme se tabletu? Nejen na tyto otázky vám ve velmi otevřeném rozhovoru odpoví jeden ze spoluzakladatelů značky.

V úterý 10. března se v Praze uskutečnila neformální tisková konference spojená se setkáním fanoušků značky OnePlus. Na akci kromě novinářů dorazily i zhruba tři desítky nadšenců. Akce se v rámci evropského turné účastnil i jeden ze spoluzakladatelů značky OnePlus, teprve pětadvacetiletý Carl Pei, která nám toho o fungování své společnosti i plánech do budoucna v otevřeném rozhovoru prozradil opravdu hodně. Pojďme tedy na to.


Carl Pei, jeden ze spoluzakladatelů značky OnePlus

Asi nejkontroverznější záležitost okolo OnePlus One je způsob prodeje pomocí pozvánek. Proč jste se rozhodli tohoto systému držet a myslíte si, že nabídne nějaké výhody i koncovému zákazníkovi?
K systému pozvánek jsme se přiklonili proto, že jsme při uvádění modelu OnePlus One nemohli odhadnout poptávku a nechtěli jsme dojít do fáze, kdy bude zařízení na několik měsíců dopředu vyprodané. To by se mohlo stát velmi snadno, jelikož dodací doby některých komponentů jsou poměrně dlouhé a my tak v otázkách produkce vždy musíme myslet dopředu. Pozvánka člověku garantuje, že své zařízení dostane a nám umožní snížit některé náklady a mít kontrolu nad tím, kolik lidí náš produkt používá.

Jak velké je zapojení společnosti Oppo v projektu OnePlus?
Na začátku OnePlus stálo asi deset lidí, převážně z řad zaměstnanců Oppo, což ostatně platí i pro CEO společnosti a mě samotného. Mohli jsme samozřejmě jít do Foxconnu a říct, ať nám vyrobí telefon, ale jednalo by se o čistokrevný byznys, zatímco vztahy s Oppem by se daly pokládat spíše za přátelské. Oppo nám tak v mnoha věcech pomohlo a stále jsme s ním do určité míry spojeni. Pokud například někdo investuje do Oppo, investuje i do OnePlus. Do budoucna se ale samozřejmě plánujeme postavit zcela na vlastní nohy.

OnePlus One se v základní variantě prodává v České republice za zhruba 8 500 Kč i s poštovným. Výbava je vskutku dobrá, ale chybí zde několik věcí jako třeba podpora LTE pásem 800 a 900 MHz nebo slot pro paměťové karty. Považujete cenu za dostatečně výhodnou na to, aby tyto  nedostatky ospravedlnila?
Rozhodně si nemyslím, že se jedná o záležitosti, kvůli kterým by OnePlus One na konkurenci nějak výrazně strádalo. Co se týče LTE, místní pásma nejsou podporována proto, že jsme se původně chtěli zaměřit spíše na americký trh. V současnosti nemá smysl vytvářet novou verzi telefonu obohacenou o tyto frekvence, nicméně další zařízení je již budou obsahovat. Co se týče slotu pro paměťové karty, upřednostnili jsme toto řešení, jelikož konstrukce je díky tomu jednodušší a vestavěné úložiště navíc znatelně rychlejší. Dle dat, která máme k dispozici, většina uživatelů ani zdaleka celé úložiště nevyužije a jen málo jich překročí 20 GB.

Jaká je situace se zárukou a případnými opravami? Kde se nachází servisní centrum, kam zařízení odesíláte a jak vůbec probíhá reklamace? Jak jste na tom s placením lokálních daní?
Pokud zákazník narazí se svým zařízením na problém, stačí se ozvat naší zákaznické podpoře a ta jej provede celým procesem reklamace. V tuto chvíli nemáme v Evropě servisní centrum a pokud je reklamace oprávněná, řeší se způsobem „kus za kus“.  Do budoucna bychom ovšem rádi servisní síť vybudovali. Centrální sklad se nachází v Londýně, odkud produkty do České republiky dorazí za nějaké 3 až 4 dny. Záruka na OnePlus One poté činí dva roky v souladu s místními regulacemi. Ačkoliv se snažíme spolupracovat s úřady v daných zemích, lokální daně v tuto chvíli neodvádíme, jelikož prodej fakticky probíhá z HongKongu. Kvůli nevýhodnému kurzu eura navíc nemáme žádný prostor pro zlevnění a pevně věříme, že nebudeme nuceni cenu naopak navýšit.

OnePlus One je bezpochyby povedené zařízení, od jeho uvedení na trh už ale pomalu uběhl rok a zatím nemáme v podstatě žádné informace o nástupci. Kdy toho o něm budeme vědět více?
Především bych rád řekl, že se trh za dobu, kdy je OnePlus One na trhu, nijak zásadně neposunul a telefon je svojí výbavou stále na vysoké úrovni. Nástupce ale samozřejmě připravujeme a plánujeme jej odhalit ve třetím čtvrtletí tohoto roku.

Jedním z velkých lákadel první generace byl předinstalovaný CyanogenMod, který je napříč Android komunitou velmi oblíbený. S touto společností jste se nicméně po událostech v Indii rozešli a místo toho vyvíjíte vlastní OxygenOS, jenž má populární ROM nahradit. Nemyslíte si, že tímto krokem ztratíte jedno z velkých lákadel?
Když jsme se v počátcích prodeje ptali svých uživatelů na fóru, asi 70 % z nich uvedlo, že CyanogenMod byl jedním z primárních důvodů, proč po telefonu sáhli. Jsme si tak plně vědomi toho, že bez něj bychom nebyli tam, kde jsme. Ještě zhruba rok budeme s CyanogenMod týmem spolupracovat, nicméně plně pracujeme na nahrazení vlastním OxygenOS, jenž bude také postaven na čistém Androidu s různými drobnými vylepšeními.

Za vývojem této ROM stojí lidé, kteří stojí za velmi povedenou ROM Paranoid. Nepochybujeme tak o tom, že OxygenOS bude přinejmenším srovnatelně tak dobrý jako CyanogenMod. Pro nás je navíc důležité používat vlastní platformu, jelikož takto můžeme budovat svůj vlastní ekosystém a co nejlépe vyhovovat požadavkům našich zákazníků.

 

Co považujete za největší chyby originálního OnePlus One, na které se chcete u druhé generace zaměřit?
Jak už jsme zmiňovali, plánujeme uvést více verzí pro různé trhy tak, aby se neopakovala situace s chybějící podporou lokálních LTE pásem a podobně. Zapracovat chceme také na fotoaparátu a to především po softwarové stránce, na což jsme najali bývalé zaměstnance společnosti HTC. U druhé generace tak fotoaparát nabídne lepší výkon za horšího světla a celkově bude kvalitnější.

S první generací jsme také slibovali velké množství zadních krytů, kvůli výrobním problémům jsme ale takřka žádné z nich nebyli schopní uvést a i to málo co máme, například bambusový kryt, není k dispozici v dostatečném počtu tak, aby byla uspokojena poptávka. Druhá generace bude mít jednoduše odnímatelný kryt a velký výběr alternativ, díky čemuž si bude možné zařízení více přizpůsobit k obrazu svému. Asi poslední věcí je levé senzorové tlačítko, jež místo možností bude sloužit k vyvolání multitaskingu.

Chtěli byste časem rozšířit své portfolio o více modelů nebo chcete zůstat u filozofie jednoho klíčového produktu?
Jedno klíčové zařízení nám přináší mnoho výhod jako třeba snazší tvorba ekosystému okolo něj, možnost plně se soustředit na jeho zdokonalování a snazší implementace nových funkcí. U vlajkových lodí chceme držet zhruba jednoletý cyklus obměn, mohu vám ale prozradit, že letos chystáme rovnou dvě zařízení. Dodám jen, že ani jedno z nich nebude spadat do kategorie low-endů, jelikož odmítáme dělat u našeho produktu kompromisy a tím zhoršovat uživatelský zážitek. V současnosti se nechystáme proniknout do kategorie tabletů, jelikož toto odvětví velmi stagnuje. Mnoha lidem se doma na tablet, který si koupili v době boomu této kategorie, práší a díky neustále se zvětšujícím úhlopříčkám smartphonů se navíc jedná o čím dál zbytečnější kus hardwaru.

Můžeme na českém trhu očekávat i druhou generaci vašeho smartphonu? Pokud ano, dorazí sem rychleji, než ta první?
Původně byly naše záměry odlišné, nicméně Evropa se stává naší prioritou a rozhodně se na ní do budoucna chceme více soustředit. Vybrané evropské země tak budou patřit mezi první trhy, kam novinky uvedeme. Počítat s nimi můžete i v České republice a čas, který uplyne od představení do zahájení prodeje bude rozhodně kratší, než u OnePlus One, jelikož pro nás je nyní cesta mnohem jednodušší.

Autor článku Martin Pavlović
Martin Pavlović
O technologie se zajímám odjakživa. Kromě nich mě baví také urbanismus a městská mobilita, hudba a společenská témata. Nejraději trávím čas v sedle kola, na kulturních akcích, s analogem v ruce nebo doma u knih, filmů i videoher.

Kapitoly článku