Domů » Bleskovky » Apple podvodníkům vyměnil 1500 kopií iPhonu za pravé, teď chce miliony

Apple podvodníkům vyměnil 1500 kopií iPhonu za pravé, teď chce miliony

V Asii jsou smartphony s nakousnutým jablkem ve znaku jakýmsi symbolem určitého společenského postavení. Spousta lidí si je však pochopitelně nemůže dovolit, a tak se zde velmi daří obchodu s kopiemi těchto přístrojů.

Dvojice čínských podvodníků pobývajících v USA na studentská víza však přišla se zdánlivě šíleným plánem, jak proměnit bezcenné kopie na opravdové iPhony. Plán se jim kupodivu dařil, jeden z nich dokonce mezitím opravdu získal inženýrský titul. Nyní však oba čelí obvinění z federálních trestných činů a Apple žádá statisíce dolarů jako náhradu škody.

Reklamace bez účtenky? U Applu zřejmě žádný problém

Přemýšlíte, jak mohli dva studenti v takto velkém měřítku obelhat nadnárodní korporaci jako Apple? Překvapivě jednoduše. Pomocí prostředníka v Číně do USA propašovali tisíce nefunkčních kopií iPhonů. Ty pak od roku 2017 postupně posílali do Applu na reklamaci.

Pracovníci Applu nebyli schopni přístroje zapnout a tak ani ověřit jejich pravost. Jednoduše je tedy vyměnili za nové (nebo repasované), a to i přesto, že podvodníci pochopitelně neměli žádné doklady o jejich koupi. Podle ministerstva vnitřní bezpečnosti USA právě toto umožnilo úspěch celého plánu. Od roku 2017 takto oba podvodníci uplatnili 3 069 reklamací, přičemž Apple 1 493 z nich vyhověl náhradou přístroje za nový. Vyměněné iPhony byly následně opět odeslány do Číny, za což oba studenti získali provizi převedenou na účet matky jednoho z nich.

Není úplně jasné, jak se na podvod nakonec přišlo. Za odhalením však pravděpodobně stojí americké úřady, které začaly pátrat po tom, proč jsou do USA pašovány nefunkční kopie iPhonů. Apple by si tak celé záležitosti možná ještě dlouho nevšiml.

Pachatelé jsou nyní obviněni z pašování padělků, ilegálního exportu zboží a bankovního podvodu. Apple po nich také samozřejmě žádá náhradu škody, která byla vyčíslena na 895 800 USD (20,5 milionu Kč). Obhajoba tvrdí, že si nebyli vědomi toho, že reklamují padělky. Je však vcelku nepravděpodobné, že by tomu soud uvěřil.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

24 komentářů

  1. Marek Studnicka (neregistrovaný)

    Za způsobenou škodu jsou zodpovědni i pracovníci Applu.Oni snad nejsou instruováni,jak přístroj zkontrolovat a na jakých základech uznat reklamaci?Už to je podezřelé,kolik falešných přístrojů uznali v reklamaci.

    • Je to opravdu zvláštní historka… Přece před uznáním reklamace u přístroje, který nelze zapnout musí alespoň zkontrolovat, jestli ho někdo neutopil. Jestli pracovník servisu nepozná po rozdělání telefonu, že nejde o iPhone, tak by měl přemýšlet o změně pracovní pozice. A zřejmě jich muselo být víc.
      Spíš je otázka, jestli neměli v pár servisech nějaké známé, kteří měli taky profit

    • Johny (neregistrovaný)

      No máte velmi zajímavou představu o fungování trestního práva :D Za zločicem je sama oběť pokud zločinu dostatečně nepředešla, že? :D

      • Johny (neregistrovaný)

        *Zločincem je sama oběť pokud zločinu dostatečně nepředešla, že?

  2. bob (neregistrovaný)

    zamestnanci eplu rozumu mdleho stejne jako uzivatele eplu takze nic noveho

  3. Martin (neregistrovaný)

    A vy se divíte, vždyť v Applu dělají jen retardi co neví o Applu zhola nic a teď se diví, asi to byl Uni a spol 😂😂😂

  4. Milan (neregistrovaný)

    Asi se ridili jenom logem, stejne jako iuzivatele.

  5. Lukáš (neregistrovaný)

    Aple, co se chvástá bezpečností a ochranou před podvodníky, hackery a podobně…sám se nechá okradat o miliony?? :-D :-D Přijde mi to usměvné

  6. htcjirka

    Zkusil to i Uni? Vzdyt to píšu pořád, firma pro tupější.

    • lololol (neregistrovaný)

      Zeby ani bazarove TCL nerozoznali od iPhonu? Alebo by im poslal makety, ktore ma doma na vystavke? Neviem, ako si to myslel.

  7. kllr007

    Na základe čoho tu RMA uznali ? Bez dokladu bez ničoho dajú nový fon ? To sa len v Amerike môže stáť. Škodu by mal Apple dať zosobnit jednotlivým pracovníkom.

    • lukass71

      Tak ono u Applu doklady/uctenku nepotrebujes, protoze se to snad kontroluje pres IMEI tusim, kazdopadne o to zahadnejsi je tohle, kdy samozrejme pres kopie IMEI uplne zkontrolovat nejde.

      • Milan (neregistrovaný)

        Tak kontroluje se imei, nebo se to nedá zkontrolovat? V obou případech je taková kontrola na nic

      • jirka (neregistrovaný)

        Ne, mily Watsone, tohle opravdu neni zadna zahada, ale logicky dusledek fuserske a naivni jablecne prace.

      • MVDr. Kačer (neregistrovaný)

        Uctenka v papirove podobe je dnes prehistoricky zvyk jako hotovost a potreba to neni snad uz nikde. Pokud za zbozi zaplatim kartou, je historie nakupu jasna.

      • lukass71

        Tohle je dusledek spatne prace tech, kteri jim to opetovne reklamovali, proto sam fakt nechapu, jak k tomuhle mohlo dojit. A jak rikam Milane, sam si nejsem jistej..

    • Z tohohle pohledu je to v pořádku. Žijeme v 21. století, nejsme úschovna „papírů“. Záruka má platit na zařízení, kde si má servis ověřovat, zda je zařízení v záruce na základě jeho jedinečného identifikátoru (IMEI) ne tak, že zákazník má dokazovat, že má na záruku nárok kouskem nějakého papíru. S tímhle s Apple souhlasím a funguje to u nich velmi dobře i u nás. Proto lze, narozdíl od jiných, reklamovat první rok zcela bez problémů, iPhone ze stejného kontinentu kdekoliv. Takže jestli máš iPhone z Německa, první rok ti ho vyreklamují i v Česku, i bez cáru papíru.
      Takže ne, to se nemůže stát jen v Americe, to se může stát kdekoliv ve světě. Problémem je i to, že na tyhle fejky se dává IMEI skutečného iPhonu, takže sice servis ověří, že na iPhone s tímhle IMEI platí záruka, jejich chyba ale byla ta, že po rozdělání telefonu musí odborník poznat z rozložení komponent, že se jedná o neoriginál a reklamaci zamítnout. Zda se tyhle chyby staly z důvodu absolutní neodbornosti personálu nebo naopak do toho byl personál finančně zainteresován, to se snad dozvíme brzy.

  8. Vita (neregistrovaný)

    Se to blbě rozeznává, když originály i kopie vyrábí v jedné továrně :-D

Napsat komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze. Pokud nechcete neustále vyplňovat pole Jméno a E-mail (nezveřejňuje se), doporučujeme se zaregistrovat. Vyžadované informace jsou označeny *