Domů » Bleskovky » Algoritmus YouTube doporučuje videa, která porušují pravidla služby

Algoritmus YouTube doporučuje videa, která porušují pravidla služby

Mnoho diváků nejspíše zná pocit lehkého studu, když se po dvou hodinách sledování videí na YouTube přistihne a zjistí, že namísto původního záměru zhlédnout video o pěti minutách zmizelo násobně více času. Není se čemu divit, jedná se totiž o cíl mnoha webových stránek – upoutat naši pozornost a udržet ji co nejdéle. Zkonzumujeme tak více reklam a možná se i rozhodneme k nákupu. 

youtube 2

YouTube se tak snaží doporučovat stále další a další videa, jelikož reklamy jsou hlavním zdrojem příjmů, přičemž se snaží učit, jaká témata se konkrétnímu divákovi líbí. To má samozřejmě spoustu pozitiv, ale i spoustu negativ, jako je například konfirmační zkreslení – čím více jednostranných informací sledujete, tím více podobných videí YouTube doporučuje. 

youtube

Z výzkumu, jež provedla společnost Mozilla, však vyšlo najevo, že algoritmus má do perfektního ještě poměrně daleko. Videa, která účastníci výzkumu označili jako „regrettable“, tedy že by byli raději, kdyby je nikdy neviděli, byla ze 71 % doporučena právě umělou inteligencí. Tato videa byla ale zároveň výrazně populárnější (o 70 %) než videa, která jako „regrettable“ označena nebyla. 

regret
YouTube doporučuje i videa, o kterých následně diváci nahlašují, že by byli raději, kdyby je neviděli

Společnost také ve 189 případech doporučovala divákům i videa, která byla následně smazána, jelikož porušovala pravidla stránky pro nahrávání obsahu. Samotná platforma se však těší stále větší oblibě, měsíčně ji navštíví 2 miliardy uživatelů, již zde v součtu stráví 1 miliardu hodin denně. 

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

2 komentářů

  1. Ano, za mnoho let sledování činnosti služeb Google mohu prohlásit, že nejde jen o videa a reklamu, mnohdy jde i o vyloženě ideologický podtex v mnoha službách, s naprosto chybějící objektivitou , prostě jednostranný výklad jejich vlastní pravdy, tvrdě prosazovaný vůči uživateli. Mohou si to dovolit, jsou přece monopol a ten má vždy pravdu. Bohužel žádný jiný relevantní výběr není, běda když se někdo pokusí tento stav změnit.

    • Inu tak je to spravne, kazeň to je to hlavni.

      Prostě mají dominanci, tak proč jí nervyužít. Osobně si myslím, že to prostě tak je. Každej, kdo má nějakou dominanci, snaží se prosadit svůj názor, „ukojit“ svoje potřeby…
      Partaj, jednoltivec, firma… prostě když máš nějakou komc, použiješ ji ve svůj prospěch.
      Altruistyckých idealistů pro které je Liberté, égalité, fraternité vlastní moc nebylo.
      Venkoncem i těm Frantíkům pak Robespierre ukázal jak ono heslo použít pro absolutní teror.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).