Sledujte nás na YouTube

8 tisíc krytů na iPhone vynesených v podprsenkách aneb jak Apple bojuje proti únikům

“Stopping Leakers – Keeping Confidential at Apple“, tak se jmenoval interní briefing společnosti Apple pro zhruba 100 lidí, který vedli tři členové divize Apple Global Security. V toto divizi pracují bývalí členové NSA, americké armády, FBI a dalších tajných služeb, cílem této prezentace bylo seznámit zaměstnance s tím, jak Apple účinně bojuje proti předčasným únikům svých produktů, a jak jim v budoucnu bránit. Je tak paradoxní, že záznam prezentace věnující se únikům… unikl.

K nahrávce cca hodinové prezentace se dostali redaktoři serveru Outline, a tak se díky nim můžeme podívat na to, jak si Apple svá největší tajemství chrání. Zatímco v éře Steva Jobse se dařilo Applu utajovat chystané produkty až do jejich uvedení, v posledních letech bývají připravované novinky poměrně přesně odhalovány. Současný CEO Applu Tim Cook dokonce nedávno úniky označil za hlavní důvod zhoršených prodejů iPhonů, takže je rozhodně nebere na lehkou váhu.

Ženy vynesly v podprsenkách 8 tisíc krytů

Paradoxně za zvýšené množství úniků nemohou dodavatelé a výrobci, ale samotní lidé z Applu. Podle přednášky byl loňský rok prvním, kdy uniklo více věcí přímo z Cupertina, než z dodavatelských řetězců. Do nich totiž Apple nasadil takové bezpečnostní podmínky, aby byla pravděpodobnost vynesení byť jediné součástky zcela minimální. V historii se několikrát stalo, že z čínských továren unikly např. fotografie nových iPhonů, ženy prý dokázaly „na svět“ vynést až 8 tisíc krytů iPhonů v podprsenkách.

Kryty a pouzdra jsou přitom na černém trhu nejcennější, neboť dokáží podobu chystaného zařízení odhalit. Za dobrý únik může pracovník dostat mnohonásobně vyšší peníze, než za měsíc práce v továrně. Ukradené součástky často končí na jednom z největších elektronických trhů na světě, v Huaqiangbei v Shenzenu. Tento trh zaměstnává asi půl milionu lidí a jeho roční příjmy dělají asi 20 miliard dolarů.

Zpřísněné bezpečnostní kontroly pomohly

Po zavedení podrobných bezpečnostních kontrol se však riziko odhalení zvýšilo a počty uniklých součástech či informací se snížily na minimum, v roce 2014 například Apple evidoval krádež 387 krytů, v roce 2015 jich bylo 57, loni už pouze 4, a to z celkového objemu 65 milionů vyrobených kusů. Taková míra zabezpečení je ve světě mobilních technologií zcela nevídaná.

Není se čemu divit, podrobnou prohlídkou denně projde 1,8 milionů lidí denně (při posílení výroby až 3 miliony) a to jak při příchodu do práce, tak při odchodu z práce. Ročně údajně bezpečnostními kontrolami v továrnách Apple projde 221 milionů lidí, stejné číslo prý vygeneruje 25 největších zábavních parků na celém světě.

Teď je čas zabezpečit Cupertino

Zatímco v Číně se podařilo Apple úniky efektivně vyřešit, stále viditelnější jsou úniky z Apple Campusu v Cupertinu. Prakticky každý dosavadní únik byl dosud evidován jako selhání dodavatelského řetězce, po jejich velkém poklesu ale začíná stín dopadat právě na Cupertino. Jakmile se objeví podezření na únik přímo z jablečné centrály, rozbíhá se kolotoč vyšetřování, kdo je za něj zodpovědný. Vyšetřování netěsností v zabezpečení mnohdy probíhá velmi dlouhou dobu, poslední dva velké leakery se podařilo loni vypátrat až po třech letech; jeden pracoval na iTunes, druhý na jablečném online obchodě. Tito bývalí zaměstnanci poskytovali informace bloggerům a žurnalistům, ať už na přímo, nebo přes Twitter.

Bezpečnostní tým Apple nicméně odmítá, že by zaváděl v Cupertinu Big Brothera a šířil strach; nabádá však své zaměstnance, aby si vytvořili filtr na komunikaci se svými bližními, kteří se mohou ptát, na čem v Apple aktuálně pracují. Apple od svých zaměstnanců očekává, že budou diskrétní i ve svých kancelářích, v budovách Apple jsou dokonce vyznačeny červené zóny, kde se nesmí mluvit. Pokud zaměstnanec začne pomlouvat svého nadřízeného, nebo sdílet informace o svém platu, ničeho se nedopouští; problém však nastane, kdy zabrousí do témat o nevydaném produktu, službě nebo jejich dostupnosti. Obavy z ohrožení bezpečnosti dokonce vedou k tomu, že si nově najatí zaměstnanci Apple mažou své osobní účty na sociálních sítích. Práce v Apple se tak pomalu začíná podobat práci v CIA.

Apple není jediný

Nutno podotknout, že preventivní opatření proti úniků nemá pouze Apple, ale i další společnosti jako Google, Facebook či Microsoft. Google dokonce čelí v San Franciscu soudu za to, že údajně provozuje interní špionážní program.

Všechna opatření proti únikům přijdou na nemalé peníze, avšak zdá se, že se vyplácejí. Podle Apple je velmi účinné, když se jim podaří představit produkt, který neunikl. Jedná se o velké překvapení a radost, která působí nesmírně pozitivně. Jedná se od DNA společnosti, a každý únik je obrovská rána pro všechny její zaměstnance.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

3 komentáře

  1. pat (neregistrovaný)

    absurdny na tom je fakt, ze dizajn sa uz velmi dlho nemenil, unik ani nebol potrebny. stacilo povedat ze modely vo vyrobe su totozne s predoslymi

  2. lerion (neregistrovaný)

    To jakoze prodeje klesaji, protoze uz chybi ten “wow” efekt? Ten ale vydanim telefonu s identickym designem stejne neudelaji…

  3. PetrN (neregistrovaný)

    Dokud budou různí vydavatelé jako je u nás BLESK, který jsou ochotni zaplatit za jakoukoli senzaci, nebo že něco ví jako první (aby byly nejlepší), tak tyto úniky budou. Proč by to někdo nerisknul, když za to dostane i celkem slušně zaplaceno.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *