TOPlist

Baidu prozradilo data o Androidu v Číně: 270 milionů aktivních uživatelů a velká obliba aplikací

Data o užívání mobilních zařízení v Číně se špatně získávají a neeviduje je ani Google. Místní vyhledávací gigant Baidu však nyní odhalil řadu zajímavých čísel.

Data o chytrých telefonech v Číně se špatně získávají, přesto se jedná o největší trh a jeho význam bude výhledově růst, proto se dá očekávat, že ovlivní budoucí směr vývoje celého odvětví. Údaje nelze dobře získat, protože neexistuje centralizovaný obchod s aplikacemi pro Android. Řada výrobců jako Xiaomi, Oppo či Meizu má vlastní, existuje několik nezávislých obchodů a pak další, na kterých jsou pirátské aplikace. Do svých statistik většinu aktivací zařízení v Číně nezapočítává ani Google, jelikož jeho služby zde nejsou příliš užívané.

 

Ve středu zveřejnil největší čínský vyhledávač Baidu údaje o vývoje mobilní internetu za třetí kvartál letošního roku. Pokud se podíváme na Baidu samotné, tak by se dalo z lehkou nadsázkou označit za čínský klon Googlu. Ve zprávě o vývoji mobilní internetu najdeme řadu informací o tom, jak to vypadá s Androidem v Číně. Podle Baidu je každý den v Číně aktivních 270 milionů uživatelů zařízení s Androidem. Jejich nárůst se sice zpomalil na současných 13 procent (oproti loňským 55 %), ale je to zvýšení oproti druhému čtvrtletí, kdy počet uživatelů rostl o deset procent.

 

Průměrný Číňan používá telefon 2,5 hodiny každý den

Více než polovina prodaných telefonů s Androidem, konkrétně 52 procent, směřuje k zákazníkům, kteří mění svůj starý smartphone. Stále však není zanedbatelná skupina uživatelů „prvního chytrého telefonu“, která tvoří zbývajících 48 %. Velká část růstu prodejů leží na venkově a v menších městech, přesněji 45 %, což je růst z loňských 35 %. Průměrný uživatel na telefonu tráví 150 minut za den, to je oproti roku 2012 růst o 26 minut, a zařízení překontroluje více než padesátkrát za den (schválně, jak na tom jste vy? :-) ). Zde je nutné zmínit, že v Číně a na dalších rozvojových trzích je řada uživatelů, pro které je chytrý telefon jediný „počítač“ a hlavní okno do světa internetu. 

44 procent uživatelů telefonů s Androidem přistupuje na internet pouze přes WiFi připojení, dalších 31 % závisí na sítích druhé generaci a pouze 23 % má přístup k 3G. Uvidíme, jak se data změní za rok, jelikož za týden budou uděleny licence na 4G sítě, od kterých si zástupci operátorů slibují rychlý růst. Provoz začne ihned, nejdříve však pouze v testovacích lokalitách a o rychlosti šíření pokrytí můžeme zatím pouze spekulovat. Pro sledování videa, stahování aplikací a další náročné činnosti volí Číňané také nejčastěji WiFI připojení, které se na celkovém objemu přenesených dat podílí z osmdesáti procent.

 

Aplikace jsou stále více populární

Popularita užívání aplikací je rovněž na vzestupu v průměru se na jedno zařízení s Androidem stáhne 10,5 aplikace za měsíc, což je růst z 8,2 aplikace před rokem. 15 % uživatelů instaluje alespoň jednu novou aplikaci za měsíc a 59 procent využívá obchody s aplikacemi v telefonu. 13 % hledá aplikace online a 21 % stále spoléhá na nahrávání z počítače. Přesto klesl počet aplikací, kteřé lidé každý den užívají z loňských 13,5 aplikace na 12,2.

Aplikacím dominují společnosti Tencent a Baidu s průměrným počtem 3,6 a 2,5 aplikace v chytrém telefonu s Androidem. Společně mají každý den 150 milionů aktivních uživatelů, z toho samotné Baidu 130 milionů. Celou zprávu označenou jako „Baidu Mobile Internet Trends“ naleznete zde. Bohužel se budete muset poprat s překladačem, pokud nevládnete čínštinou.

 
Tržní podíl mobilních operačních systémů podle IDC: Predikci vývoje je dobré brát s nadhledem, ale údaje z druhého kvartálu roku 2013 a 2012 dobře slouží pro představu aktuální situace

Pokud se podíváme na prodeje chytrých telefonů v Číně, tak jako jinde ve světě je největším prodejcem Samsung, který ve třetím kvartálu získal 21 % trhu, což je o 14  procent více než ve stejném období roku 2012. Celkově prodal skoro 19 milionů chytrých telefonů. Na druhém místě se umístilo domácí Lenovo s 13% tržním podílem. Trhu tak dominují převážně smartphony s Androidem a jediný, kdo tuto hegemonii výrazněji narušuje, je Apple, který získal ve třetím kvartálu 6 procent trhu.

Autor článku David Podzimek
David Podzimek

Kapitoly článku