Sledujte nás na YouTube

Apple v Číně prohrál spor o název „IPHONE“. V Indii zase nesmí prodávat repasované modely

Apple v posledních dnech zažívá trochu krušnější období. Nejprve to začalo nižšími tržbami a tím i souvisejícím poklesem hodnoty akcií, o kterém jsme nedávno informovali, a nyní se pozornost obrací k Číně a Indii, kde společnost čelí problémům s ochrannou známkou „IPHONE“ i se zařízeními samotnými.

iphone_cina

Jablečný gigant v Číně prohrál soudní spor o ochrannou známku „IPHONE“ (i když prodejní název telefonu je iPhone), pojmenování tak budou nyní moci využívat další firmy pro svá příslušenství, konkrétně společnost Xintong Tiandi Technology, zabývající se výrobou a prodejem kožených doplňků. Tato čínská společnost o ochrannou známku zažádala v roce 2007 a byla schválena v roce 2010. Apple o ni zažádal již v roce 2002, uznána mu však byla až v roce 2013.

Patent čínské firmy na název "IPHONE"
Patent čínské firmy na název „IPHONE“

Apple žalobu podal již dvakrát, avšak neúspěšně. Proto celou situaci dotáhl až k nejvyššímu soudu, ten však rozhodl ve prospěch čínské firmy, která může pojmenování „IPHONE“ na svém zboží vesele používat i nadále.

Zákaz prodeje repasovaných iPhonů v Indii

Zajímavá je také situace v Indii. Zde totiž Apple dostal zákaz prodeje repasovaných iPhonů. Nařízení vydala indická vláda.

Apple chtěl touto technikou dosáhnout většího tržního podílu, neboť se mu zde nedaří prodávat telefony za plnou cenu. Telefony jsou zde prodávány pouze ve volném prodeji, nikoli přes operátory, kde by mohl zákazník dostat zvýhodněnou nabídku. Vláda toto nařízení vydala z důvodu ochrany místních výrobců elektroniky, Apple by jim totiž v tomto případě snižoval celkové tržby.

iphonese

Pokud Apple chce na trzích, jako je Indie, uspět, bude muset razantně snížit marži na svých produktech. To by pak mohlo přispět ke zvýšení podílu na trhu.

Lukáš Čambala

Student ekonomické fakulty žijící převážně v Brně. Milovník filmů, kvalitních soundtracků, ICT a značky Apple.

9 komentářů

  1. Martin P. (neregistrovaný)

    Nevhodná formulace …Pokud Apple chce na trzích, jako je Indie, uspět, bude muset razantně snížit marži na svých produktech. To by pak mohlo přispět ke zvýšení tržní síly. …tržní síla je vlastnost kupujícího, tedy zůstane stejná ale Apple zlevní.

  2. Bohužel v Číně je možné úplně všechno. Nejedna nečínská firma zde narazila, zlovůle státních úřadů, defraudace, bezostyšné kopírování. Vidím, že ani gigant typu Apple se tomu nevyhl.

  3. Apple jsou dobrý šmelináři, tam kde to neprodáme, tak jim prodáme použitej šmejd, voni prd poznaj. Jasně, že by Apple musel snížit marži, jenže to je jen jedna věc z mnoha, co by se musela stát, aby se v Indii začalo prodávat. A Apple marži nesníží, protože je to prostě Apple, ten buduje „kult značky“, nikdo neví, proč je to drahý, ale protože je, tak je to sexy a čtrnáctky se s tim můžou vytahovat. (což mi připomíná, že jsme v tomhle asi jediná země na světě, kde to tak funguje, jinde dostanete od operátora mobil za pětník a všem je jedno, jestli je to ajfoun, hujavej nebo galaksy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *