S rostoucí popularitou chytrých telefonů se z nich stále více lidí, stále častěji připojuje k internetu. Podle aktuální studie Connected Consumer Study dává čím dál více lidí přednost smartphonu před klasickým počítačem nebo notebookem.
Počet Čechů, kteří používají chytrý telefon, se za posledních pět téměř zčtyřnásobil a internet na něm používají skoro dvě třetiny z nich. Očekávají však, že weby se i na mobilu budou rychle načítat a snadno ovládat. Průměrná rychlost načítání stránky je v Česku téměř devět vteřin, což je třikrát déle než se doporučuje. Firmy tak mohou přicházet o zákazníky, kteří podle průzkumů odcházejí k rychlejší konkurenci.
Přestože mobilní telefony existují už asi dvaceti let, představoval rok 2017 pro tuto technologii zlomový bod. Po dvaceti letech se poprvé více než polovina globální internetové populace připojuje k internetu pomocí mobilu. A Česko nezůstává pozadu.
Podle této studie využívá mobilní internet 76 % lidí po celém světě. Nejvíce v Saudské Arábii (98 %) a nejméně na Ukrajině (51 %). Česko se s 61 % řadí o jeden procentní bod před Slovensko. Navíc se potvrzuje vzrůstající trend přechodu k mobilním zařízením: Na 62 z 63 zkoumaných trhů vyšlo najevo, že se lidé připojují k internetu častěji přes mobil než na počítači.
Jak si vede Česká republika?
Minulý rok používalo internet k osobním potřebám 81 % Čechů, z nichž 80 % se k internetu připojovalo denně. Díky rostoucímu ekosystému a neustálému přílivu inovací roste počet dostupných zařízení. „Průměrný Čech tak dnes vlastní 2,7 zařízení připojených k internetu. Během posledních pěti let vzrostl počet Čechů používajících chytrý telefon ze 17 % v roce 2012 na 65 % v roce 2017, zatímco počítače se používají stále méně,“říká František Štrupl, vedoucí retailového oddělení pro Českou republiku a Slovensko, Google.
Mladší skupiny mají k novým technologiím vždy blíže než starší generace, ale v žádném případě bychom neměli seniory podceňovat. Právě mezi nimi se u nás nachází mnoho internetových uživatelů – 64 % Čechů ve věku nad 55 let, kteří používají internet se připojuje denně. Studie tak poukázala na další důležitý trend.
Mobilní internet je atraktivní pro uživatele všech věkových skupin – např. ve věkové kategorii od 35 do 44 let používá 71 % lidí pro přístup k internetu chytrý telefon a u starších skupin jsou čísla také působivá. Ve věkové kategorii 45 – 54 je to více než polovina (53,5 %) a v kategorii 55+ jde o více než třetinu (34,6 %).
Proč by měly české firmy zvýšit pozornost?
Vzestup mobilních zařízení ovlivňuje vyhledávání, sledování videa i nakupování na internetu. V roce 2017 tvořil v Česku podíl uživatelů internetu, kteří využívají chytrý telefon alespoň stejně tak často jako počítač, 44 % u vyhledávání, 29 % u sledování videí a 16 % u nákupů na internetu. To znamená více jak dvojnásobný nárůst oproti roku 2013 (15 % u vyhledávání, 8 % u sledování videí a 7 % u nákupů online).
Z nedávného průzkumu vyplývá, že 53 % uživatelů stránku opustí, pokud se načítá déle než 3 vteřiny. Každý druhý navíc očekává, že se internetová stránka načte do dvou vteřin a 46 % dotázaných označilo čekání na načtení stránky jako nejotravnější věc při prohlížení webu na mobilu.
Když je tedy rychlost tak důležitá, jak si vedou evropské weby? K zodpovězení této otázky se Google koncem roku 2017 rozhodl otestovat rychlost načítání stránek, na které odkazovaly mobilní reklamy v 21 zemích z 10 různých odvětví. Když se podíváme na Česko, průměrná doba načítání webové stránky je v současnosti 8,9 vteřin, což je o něco lepší než evropský průměr (9,1 vteřin) a o něco horší než na Slovensku (8,7 vteřin). Zároveň je to ale o téměř 6 vteřin pomalejší než doporučovaná rychlost načtení 3 vteřiny.
Česko se umístilo na deváté příčce společně se Švýcarskem, Velkou Británií a Rakouskem. Rychleji se internetové stránky v mobilu načítají v Rumunsku, Německu, Nizozemsku, ve Španělsku, na Slovensku, v Norsku, Rusku a ve Francii. Pokud jde o rozdíly mezi odvětvími, v Česku vedou inzertní weby s 6,5 a zdravotnictví s 6,6 vteřinami. Nejhůře je na tom automobilový průmysl s 10,6 vteřinami. Právě automobilový průmysl se např. na Slovensku umístil nejlépe se 7,2 vteřinami.
Uživatelé chtějí rychlý web
Pokud se stránka nenačte do 3 vteřin, 53 % lidí ji opustí. „Tyto výsledky jsou varovným signálem pro evropské firmy. Pokud si ale uvědomí, že dnes téměř každý třetí nákup na internetu probíhá na mobilních zařízeních, a zrychlí načítání svých stránek na mobilu, získají velkou výhodu před svými konkurenty,“dodává Pavel Jašek, analytik v Google ČR.
Zlepšení mobilního webu je proto dalším krokem vpřed a budoucnost firem na něm hodně závisí. Pokud chceme, aby uživatelé/čtenáři využívali mobilní web, musí pracovat v jejich prospěch. Pro firmy ale až do nedávné doby nebyl vůbec prioritou. K dosažení úspěchu v dnešním mobilním světě je však rozhodující, a proto nastal čas jednotlivé priority přehodnotit.
I my na SMARTmanii neustále pracujeme na optimalizacích a web ladíme tak, aby se i na pomalém připojení načítal co možná nejrychleji. Jedná se ale o téměř nekonečnou práci a běh na dlouhou trať – sotva zoptimalizujeme nějaký skript, hned se můžeme pustit do dalšího.
Když je mobilní stránka pomalá nebo jsou některé její části nefunkční, uživatelé mají další možnosti. Pomalé načítání stránek na mobilu nejen frustruje potenciální zákazníky, ale může výrazně omezit i samotné podnikání.
Jak otestovat rychlost webu?
Rychlost načítání stránky můžete ověřit pomocí TestMySite. Tento volně dostupný nástroj vám ukáže, kolik vteřin trvá načtení vaší stránky na mobilu, kolik návštěvníků můžete ztratit během načítání a jak si stojíte v porovnání s ostatními weby ve vašem odvětví.

Tipy, jak zrychlit mobilní web
Existuje několik kroků, které by vám měly pomoci zrychlit mobilní stránky a nemusí to být příliš složitý nebo časově náročný proces:
- Začněte od toho nejpodstatnějšího a upřednostněte vrchní část stránky před vším ostatním
- Zkuste seskupit podobné soubory, protože každý zdroj na mobilní stránce vyžaduje další požadavky od serveru
- Lehčí krabice se lépe přenášejí – velké obrázky se načítají dlouho a zpomalují vše kolem. Zkomprimujte obrázky pod 100 kB, pokud je to možné