TOPlist

Test Volkswagen Arteon: ten designový Passat

Volkswagen Arteon 6

Segmentace vozů v koncernu Volkswagenu je daná poměrně logicky a strukturovaně. Každá automobilka má svou pozici a svou klientelu, kterou si nepřetahuje. Občas se ale najde výjimka. Jako Volkswagen Arteon. Jeho test vám přinášíme.

Technologicky vychází Arteon z Passatu. Podle designu byste to ale netipovali.
Technologicky vychází Arteon z Passatu. Podle designu byste to ale netipovali.

Volkswagen Arteon: na vlně emocí

Jak to myslíme s těmi segmenty? Volkswagen vyrábí auta nadčasová, vždy jen s mírnou evolucí, s malým tlakem na emoce, spíše na vysokou užitečnost a funkčnost. Jsou to zkrátka takoví dříči. Jenže Volkswagen Arteon se toto zažité vnímaní snaží zbořit. Sází na emotivní design a styl jde u tohoto vozu do popředí. Volkswagen tak loví zákazníky i mezi prémiovými značkami, jako jsou zákazníci Audi A5 nebo BMW 4.

Svou prémiovost Volkswagen Arteon určuje i pohonnými jednotkami. Ne, šestiválec nedostanete, na to byste skutečně museli zabrousit k Audi nebo BMW, ale náš motor 2.0 TSI s výkonem 200 kW (272 kW). Je extrémně kultivovaný, o jeho běhu prakticky vůbec nevíte, přitom umí opravdu zabrat a na 100 km/h vystřelí limuzínu pod 6 sekund.

Arteon by měl vzbuzovat emoce. A to se daří.
Arteon by měl vzbuzovat emoce. A to se daří.

Na druhou stranu pod 7 litrů umí jezdit jen s opravdu lehkou nohou. Pokud budete častěji využívat jeho bohatou dynamiku, počítejte spíše se spotřebou přes 12 litrů benzínu. Jestliže rádi jezdíte svižně, přemýšlejte spíše o výkonných naftových motorech TDI.

Test Volkswagen Arteon: unikát na silnici

I ve stříbrné barvě, která je spíše nenápadná, přitahuje Arteon pohledy. Přeci jen, na silnici není tak často vidět, provedení R-Line s černými doplňky dodávají vozu punc exkluzivity. To se vážně povedlo.

Uvnitř vozu už tak exkluzivní pocit mít nebudete. Ne snad, že by něco bylo špatně, ergonomie je na jedničku, materiály jsou opravdu kvalitní a příjemné, ale zkrátka si uvnitř připadáte jako v běžném Passatu. Je to v kontrastu s exteriérem, který je futuristický a znak VW byste na kapotě skutečně nehádali.

Volkswagen Arteon: sedíme uvnitř

Neznamená to ale, že by v interiéru bylo něco špatně. R-Line volant je dole seříznutý, samozřejmě kožený, parádně padne do ruky. Místo přístrojovky najdete displej s možností konfigurace, ale svými možnostmi se neliší od Passatu. Zkrátka neumí tolik věcí, jako třeba Virtual Cocpit od Audi. Sedadla R-Line jsou parádní, počítá se s tím, že Arteon bude auto, se kterým řidič denně najezdí stovky kilometrů a nebude chtít vysedat rozlámaný. Broušená kůže je příjemná, masážní funkce sice nenahradí hodinu na žíněnce thajského salonu, ale pro prokrvení zad je tato funkce příjemná.

Asistence blízko autonomní jízdě

Kde je Arteon skutečně silný, to jsou chytré funkce, resp. asistenty, které přináší. Ze všeho nejvíce oceníte adaptivní tempomat. Ten samozřejmě umí přizpůsobit rychlost vozu před vámi – to dnes umí kde kdo. Co Arteon ale umí, to je také respektování dopravního značení. V palubním počítači zkrátka povolíte, že chcete respektovat povolené rychlosti, Arteon při vjezdu do obce automaticky přizpůsobí povolenou rychlost, při výjezdu zase přidá.

Možná se to zdá jako hloupost, ale při dlouhé jízdě mimo dálnice opravdu oceníte, že nemusíte mít stále oči v pozoru, kde je jaká cedule. Zkrátka se spolehnete na asistenta a máte vystaráno. Únava přijde mnohem později. Nemusíte se ani bát, že vás mimo obec Arteon pošle v 90 km/h do ostré zatáčky. Tempomat respektuje zatáčky, kruhové objezdy, křižovatky, zkrátka jede bezpečně. Je to velké přiblížení autonomní jízdě. Funkci využívat můžete, ale nemusíte. Podle toho, jak zrovna chcete jet, co vám vyhovuje.

Sám umí Arteon jezdit v kolonách, typicky na dálnicích a všude tam, kde jsou oddělené jízdní pruhy. Do rychlosti 60 km/h se o jízdu nemusíte starat a kdyby to legislativa umožňovala (což neumožňuje!), můžete se věnovat něčemu jinému. V takové koloně Arteon sám zrychluje, brzdí, zatáčí – drží se zkrátka vozu před vámi. Kdo často jezdí (ehm, stojí) v kolonách, ten asistenta ocení.

USB-C i bezdrátový CarPlay

Solidní výbavu má i infotainment. Známá navigace Discover Pro nabízí displej u úhlopříčce 9,2“ a rozlišení 1280 x 640 bodů. Nová verze je vybavena 2 porty USB-C, skvělým hlasováním, které si opravdu zvyknete používat místo šmatlání po displeji a především – nová verze už umí bezdrátové technologie. Ne, tím nemyslíme bezdrátové dobíjení telefonu, to je samozřejmostí, ale bezdrátový Apple CarPlay. To je velký posun vpřed, protože v autě chcete používat Waze i na krátké vzdálenosti, ale nechcete pořád připojovat kabel. Velký pokrok!

Volkswagen Arteon: stále on-line

Pokud zrovna telefon připojovat nechcete, můžete se spolehnout na funkce, které Volkswagen pojmenovává Car-Net. Umí zobrazit předpověď počasí, najít aktuální dopravní situaci (a pracovat s ní v navigaci), umí vyhledávat cíle podle Google a další drobné vychytávky.

563 litrů je dostatečně velkých, navíc velmi dobře dostupných.
563 litrů je dostatečně velkých, navíc velmi dobře dostupných.

Pokud ve voze máte datovou SIM kartu, umí Arteon na palubě vytvořit hot-spot, nebo naopak, umí se k hot-spotu připojit, pokud SIM kartu nemáte. Jedinou kaňkou na kráse tohoto infotainmentu je, že vás vyjde na 51 400 Kč. A to není zrovna málo.

Rozbijte to největší prasátko

Ono vůbec se musíte připravit na to, že Arteon není levné auto a není to jen převlečený Passat. Základní cena startuje na částce 905 900 Kč. Na náš špičkově vybavený vám pak nebude stačit ani 1,3 milionu. Tady se vyplatí hledat zajímavé možnosti financování, kde se pak můžete dostat na příjemnější částky.

My nemáme k Arteonu vážnějších připomínek. Motor má dostatek výkonu za všech okolností, jízdní vlastnosti jsou ukázkové, nechybí pohon všech kol, designem minimálně zaujme, v asistentech je opravdu napřed; nejslabší článek je vlastně tak jen interiér, který hodně vychází z Passatu.

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon 5
8.8

vzhled a zpracování interiéru

8.3/10

propojitelnost s telefonem

8.7/10

technologická výbava

8.9/10

jízdní vlastnosti

9.1/10

Klady

  • komfort jízdy
  • design a výjimečnost
  • jízdní vlastnosti
  • prostornost interiéru
  • velký zavazadelník
  • jízdní asistenty

Zápory

  • interiér podobný Passatu
  • spotřeba motoru při rychlejší jízdě
  • příliš opatrná převodovka
  • ceny příplatků
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku