TOPlist

T-Mobile se podílí na unikátním projektu, který pomáhá se zaměstnáváním odsouzených

T-Mobile se společně s vězeňskou službou České republiky a společností A-Giga spouští nový CSR projekt zaměstnávání odsouzených ve Věznici Vinařice. Podobný projekt již v letech 2012 a 2014 ve Vinařicích fungoval, nicméně byl ukončen na základě toho, že vězni údajně mohli mít v rámci provozovaného call centra přístup k citlivým údajům, což se ale nikdy nepotvrdilo a už tehdy projekt slavil úspěchy. Nyní vše startuje podruhé za podpory Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva práce a sociálních věcí.

Nově vybudované call centrum, které jsme měli možnost navštívit, vzniklo přímo v prostorách věznice a je v něm celkem 20 pracovních míst, na kterých se střídají vězni po čtyřhodinových směnách. Call centrum je v provozu každý den po dobu 12 hodin. Recidiva odsouzených, kteří byli zapojeni do původního projektu z roku 2012, byla 18 %, přičemž celostátní průměr se v té době pohyboval okolo hranice 70 procent. Pro člověka propuštěného z vězení je často velmi těžké zapojit se do společnosti nebo si najít práci, a právě zaměstnání v call centru by v tomto směru mělo výrazně pomoci.

Vězni musejí projít náročným rekvalifikačním kurzem

Samotní vězni musí před nástupem do call centra projít náročným rekvalifikačním kurzem akreditovaným MŠMT, ze kterého bude celkově vybráno 90 osob, kteří se do projektu zapojí. Podle ministra spravedlnosti Roberta Pelikána jde o další z plánovaných kroků, které mohou pomoci zvýšit zaměstnanost odsouzených, a to přímo ve věznici. Vhodnost zařazení posuzuje odborná komise Věznice Vinařice, složená z kvalifikovaných zaměstnanců (vedoucí výkonu trestu, lékař, psycholog, speciální pedagog, sociální pracovnice, ostraha, prevence, ekonomické a správní oddělení).

Odsouzení, kteří v call centru pracují, mají pracovní smlouvu uzavřenou přímo s věznicí a z měsíční odměny stanovené zákonem (4 500 Kč) jsou pak hrazeny jak náklady na pobyt ve vězení, tak také případné dluhy. Česká republika vydá ročně na správu vězeňství 9 miliard korun, přičemž náklady na jednoho vězně se měsíčně pohybují v řádech několika desítek tisíc Kč. Náměstek MPSV Martin Kučera v projektu Změna je možná – chci změnu vidí možnost komplexního otestování nového nástroje, který sníží recidivu vězňů a možnost získání validních dat, která zohlední u dalších projektů týkajících se této skupiny.

Otevření call centra ve vinařické věznici
Otevření call centra ve vinařické věznici

Projekt call centra ve Věznici Vinařice má naši velkou podporu. Je to další z kroků v naplňování nové koncepce vězeňství do roku 2025 právě v oblasti zaměstnávání odsouzených, která je velmi důležitá. Jejich pracovní činností se naplňuje účel výkonu trestu a práce jim pomáhá nacházet smysl jejich pobytu ve vězení. Díky práci si odsouzení osvojují či prohlubují pracovní návyky, které jim po propuštění do civilního života pomohou najít práci, zapojit se do plnohodnotného života a vyhnout se tak dalšímu páchání trestné činnosti,“ uvedl generální ředitel Vězeňské služby Petr Dohnal.

tmobile_Vinarice_3

Odsouzení v call centru Věznice Vinařice nemají přístup k žádným osobním údajům či telefonním číslům potencionálních zákazníků. Ta z databáze náhodně generuje a vybírá počítačový software, který pak hovor sestaví. V případě, že bude mít o služby volaný zájem, budou jeho údaje předány dalším zaměstnancům/operátorům mimo vězení.

Autor článku Jiří Hrma
Jiří Hrma
Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytré domácnosti, cestovatel, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů.

Kapitoly článku