Štědrý den 2021 u operátorů: masivní nárůst mobilních dat a kratší hovory

Jako každý rok, i letos pro vás máme zajímavé provozní statistiky našich operátorů ze Štědrého dne. Nejvyšších čísel i letos dosáhl operátor T-Mobile. Začneme ale Vodafonem, jehož síť 24. prosince spojila téměř 12 miliónů hovorů a přenesla více než 7 milionů SMS. Nejvíce lidé volali dopoledne mezi 10. a 11. hodinou. Využití datových služeb vzrostlo oproti loňskému roku o 34 %, což potvrzuje trend posledních let, a největší datový provoz byl zaznamenán mezi 21. a 22. hodinou. Ačkoliv lidé stále častěji využívají komunikaci přes internet, o čemž svědčí i klesající počet odeslaných SMS, počet odeslaných MMS zpráv byl oproti průměrnému pracovnímu dni trojnásobný. Z cizinců v Česku překvapivě využilo sítě Vodafone nejvíce návštěvníků ze Švédska.

Štědrý den tentokrát připadl na pátek, na provoz v síti tak mohlo mít vliv, že část lidí měla již několik dní předem dovolenou či prázdniny. Objem hlasových hovorů oproti loňsku poklesl o 12 %, což svědčí o kratší průměrné délce volání než loni.

Vodafone Vanoce

Využití SMS každoročně klesá, protože zákazníci používají i jiné možnosti elektronické komunikace, jakou jsou hovory přes internet, komunikace přes sociální sítě a další formy instant messagingu. To potvrdil i nárůst datových služeb o 34 % v porovnání s předchozím rokem. Počet odeslaných MMS byl ovšem během Štědrého dne přibližně trojnásobný oproti běžnému pracovnímu dni.

Spojené hovory

  • Suma za den – 11 870 917 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 11 %)
  • Hodnota ve špičce – 1 402 833 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 12 %)
  • Hodina s nejvyšším provozem – 10:00–11:00

Datový provoz

  • Suma za den [TB] – 1 035 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 34 %)
  • Hodnota ve špičce [TB] – 647 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 30 %)
  • Hodina s nejvyšším provozem – 21:00–22:00

SMS odeslané z mobilu

  • Suma za den – 7 391 511 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 21 %)
  • Hodnota ve špičce – 12 950 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 23 %)
  • Minuta s nejvyšším provozem – 10:21

Všechny SMS – z mobilů a aplikací

  • Suma za den – 9 581 265 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 19 %)
  • Hodnota ve špičce – 18 361 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 13 %)
  • Minuta s nejvyšším provozem – 10:00

MMS odeslané z mobilu

  • Suma za den – 116 292 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 24 %)
  • Hodnota ve špičce – 1 981 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 18 %)
  • Čas špičky – 11:00–11:10

In-Roaming

Návštěvníci z následujících zemí strávili Štědrý den v Česku a využili hlasové služby v síti Vodafone:

  1. Švédsko
  2. Německo
  3. Francie
  4. Velká Británie
  5. Belgie
  6. Slovensko
  7. Dánsko
  8. Rakousko
  9. USA
  10. Ukrajina

Volání do zahraničí

  1. Slovensko
  2. Německo
  3. Ukrajina
  4. Polsko
  5. Rakousko
  6. Rumunsko
  7. Itálie
  8. Francie
  9. Španělsko
  10. Velká Británie

Štědrý den u O2

Během 24. prosince 2021 uskutečnili zákazníci O2 o dva miliony hovorů více než v případě Vodafone. Celkem bylo spojeno 13 943 169 hovorů, posláno 12 195 718 SMS a 392 937 MMS. Nejvytíženějším časem pro volání i odesílání SMS bylo i v tomto případě dopoledne od 10. do 11. hodiny. Počet hovorů klesl oproti loňskému roku o 4 %, počet odeslaných SMS o 13 %.

Každým rokem naopak přibývá počet vánočních přání, která lidé posílají prostřednictvím sociálních sítí, messengerů či e-mailů. O letošním Štědrém dnu tak v síti O2 padl nový vánoční rekord v objemu přenesených dat. „Největším rekordmanem je přitom aplikace WhatsApp, u které došlo k meziročnímu nárůstu v objemu přenesených dat o 70 %,“ říká Kateřina Mikšovská, tisková mluvčí O2.

O2 Vanoce 2021

Sociální sítě přitom zažívají během 24. prosince dvě výrazné provozní špičky – první v dopoledních hodinách, která kulminuje krátce po poledni, a druhou kolem deváté hodiny večerní. „Mezi 17.00 a 20.00 dochází na sociálních sítích k výraznému propadu datového provozu. Lidé odkládají své telefony, usedají ke štědrovečerní večeři nebo se přesouvají ke stromečku. Teprve poté se na sociální sítě vracejí,“ vysvětluje Mikšovská s tím, že celkový datový provoz se na Štědrý den oproti loňsku zvýšil o 31 % na 2 143 TB.

T-Mobile

Spotřeba dat v síti T-Mobile se zvýšila o 215 942 GB, což je ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku patnáctiprocentní růst. Spolu s tím klesl objem hovorů i odeslaných SMS. Komunikace s blízkými se tak stále víc přesouvá do online prostoru.

Během Štědrého dne uskutečnili Češi v síti T-Mobile 15 604 805 hovorů a odeslali 10 715 934 textových zpráv, což je nejvíce z celého trojlístku operátorů. I u T-Mobile nejvíce hovorů proběhlo mezi 10. a 11. hodinou, kdy zákazníci uskutečnili 1 887 249 hovorů. Ve srovnání s předchozím rokem ale klesl počet hovorů o 6,4 %.

Virtuální přesun Čechů do online prostoru dokládá i menší počet odeslaných SMS zpráv, který na Štědrý den v meziročním srovnání poklesl o 21 %. Klesá i množství odeslaných multimediálních zpráv, kterých letos bylo 300 954, což je o 18 % méně než loni v tomto období. Nejvíc SMS bylo odesláno mezi 10. a 11. hodinou., u MMS pak byla nejrušnější hodinou 12.45 – 13.45.

Datový provoz zaznamenal na Štědrý den nárůst, v meziročním srovnání o 15 % na 1 651 TB. Lidé využívali data už v časných ranních hodinách a špička pak nastala večer okolo 21.15 hod. Nižší počet hovorů i SMS spolu s rostoucím objemem využitých dat tak potvrdil, že Češi dávají v komunikaci s nejbližšími stále častěji přednost messengerům a chatovacím aplikacím.

Autor článku
Roman Hálek
Technologie 21. století mě inspirují a neustále popohání vpřed. Rád o nich píši a ještě radši je všechny zkouším. A pokud zrovna nesedím u klávesnice, s nadšením běhám, nebo se proháním na kole, a s nepatrně menším nadšením dálkově studuji vysokou školu.
image/svg+xml
+

Kapitoly článku