Mobilní síť LTE mohou v testovacím provozu od dnešního dne nově využívat také cestující na trase C pražského metra v úseku Muzeum – Nádraží Holešovice. V následujících týdnech budou operátoři technologii ještě odlaďovat podle skutečného provozu.
Zákazníci tak už mohou využívat mobilní služby včetně rychlého internetu celkem v 16 stanicích a přilehlých tunelech na trasách A a C pražského metra. Mobilní operátoři ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy, Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a společností CETIN pracují na dalším pokrývání pražského metra sítí LTE.
Polovina stanic již do konce března 2020
Do konce března příštího roku se síť rozšíří do dalších 16 stanic a přilehlých tunelů na trasách A a B. Půjde o 6 stanic na trase A mezi Muzeem a Dejvickou a 10 na trase B mezi Smíchovským nádražím a Palmovkou. Tímto krokem budou pokryty všechny stanice v širším centru hlavního města, které z pohledu prací zároveň patří k těm nejobtížnějším.
Původní plán počítá s pokrytím 4G signálem ve všech úsecích nejpozději do konce roku 2022. Budou-li ovšem práce pokračovat stejným tempem jako doposud, je pravděpodobné, že cestující budou moci využívat signál ve všech úsecích metra již na sklonku roku 2021.
Výstavba není jednoduchá
Výstavba LTE sítě může v metru probíhat pouze v noci, v krátké době necelých tří hodin, kdy vlaky nejezdí. Výstavbu je třeba koordinovat s probíhající rekonstrukcí některých stanic a tunelů, které mají přednost, a během kterých síť LTE instalovat nelze. Každou noc pracuje v metru na několika místech najednou na 70 techniků operátorů. K instalaci a montáži sítě LTE do jedné stanice je potřeba 50 hodin, pokrytí tunelu mezi dvěma stanicemi tak zabere 2 měsíce v obou směrech a přijde v průměru na 10 milionů. Náklady hradí operátoři a CETIN.
Během výstavby navíc technici narážejí na nečekané problémy. Při jednotlivých fázích výstavby samotného metra bylo používáno nejrůznějších materiálů a postupů. Téměř platí, že co tunel či stanice, to jiný materiál: na hloubené stanice se využíval beton, ve stanicích a tunelech ražených pak byla primárně využívána litina.
Neočekávaná kombinace materiálů přináší občas překvapení a do značné míry komplikuje instalační práce.