TOPlist

Oprava dálnice bez omezení provozu? Vše vyřeší unikátní modulární konstrukce

Unikátní modulární most Astra Bridge
  • Revoluční most Astra Bridge umožňuje opravovat dálnice a silnice za běžného provozu
  • Most může mít prakticky libovolnou délku, maximální povolená rychlost pro vozidla je 60 km/h
  • Přesun částí Astra Bridge je zajišťován pomocí desítek kol

V oblasti moderní infrastruktury a dopravního inženýrství se neustále hledají způsoby, jak zefektivnit a urychlit proces opravy dálnice. Jedním z významných řešení, které se v poslední době dostalo do popředí, je švýcarský Astra Bridge – mobilní modulární mostní konstrukce, která nabízí několik zásadních výhod včetně rychlé montáže.

Jak Astra Bridge funguje?

Současná verze Astra Bridge má působivé technické parametry. Most může mít díky modularitě prakticky neomezenou délku. Šířka je 7,57 metru a výška maximálně 4,65 metru. Tyto rozměry umožňují bezproblémový průjezd i větších vozidel, jako jsou kamiony a autobusy. Navíc je most vybaven rampami na obou stranách, které zajišťují plynulý nájezd a sjezd vozidel, což zvyšuje celkovou efektivitu a bezpečnost provozu. Maximální povolená rychlost je 60 km/h.

Astra bridge, pohled z vrchu
Modulární „most“ Astra Bridge

Poprvé byl most Astra testován v roce 2022 na švýcarské dálnici A1 v  úseku A1 Recherswil–Luterbach, kde byl sestaven do konstrukce o délce 236 metrů. Trvalo jen dva dny, než byla celá konstrukce postavena a mohly po ní jezdit první automobily a kamiony.

Aby se zlepšila plynulost dopravy přes most, spojili se inženýři a technici ze společnosti Astra s interními a externími specialisty, včetně Švýcarských federálních laboratoří pro materiálové vědy a technologie (EMPA). Klíčová vylepšení zahrnovala prodloužení ramp a optimalizaci změny sklonu. Počáteční sklon ramp byl snížen z 6,1 % na 1,25 %, čímž se usnadnilo plynulé najíždění a sjíždění z mostu pro různé typy vozidel. Most je kompatibilní se širokou škálou vozidel, včetně karavanů, sportovních aut, autobusů, nákladních automobilů a návěsů.

Konstrukce je mimořádně robustní a dobře promyšlená. Při již zmíněné délce „mostu“ 236 metrů je nutné využít dvanácti hlavních modulů, kdy každý váží 33 tun. Kromě nich jsou zde i speciální nájezdové a sjezdové části, které zajišťují plynulý vjezd vozidel na most a z něj. Každý z těchto modulů váží 56 tun. 236metrový most dále obsahuje 57 nosných desek, po kterých se vozidla pohybují.

Jednou z klíčových výhod této technologie je schopnost se snadno a efektivně přemisťovat po celé délce opravovaného úseku. Jakmile je dokončen jeden segment dálnice, most se hydraulicky zvedne o 10 cm do výšky a posune se na další úsek, kde se celý proces opakuje. Tento cyklus může pokračovat, dokud není celý projekt dokončen, což výrazně zkracuje dobu potřebnou na opravy nebo výstavbu v porovnání s tradičními metodami. Tyto zvedací válce jsou ovládány sofistikovaným systémem a pracují ve spojení s 96 koly, která umožňují pohybovat s mostní konstrukcí.

Pracovní prostor pod mostem Astra bridge
Pracovní prostor pod mostem Astra Bridge

Pracovní prostor pod mostem je navržen tak, aby poskytoval dostatek místa pro pracovníky a stroje potřebné k provádění stavebních prací. S délkou 100 metrů, šířkou 5,1 metru a výškou 3,1 metru poskytuje dostatek místa pro efektivní a bezpečnou práci.

Autor článku Josef Novák
Josef Novák

Kapitoly článku