Sledujte nás na YouTube

Microsoft otestoval prohlížeče: Firefox i Chrome vysají baterii notebooku výrazně rychleji než Edge

Prohlížeč internetu může ovlivnit nejen rychlost načítání stránek či samotné pohodlí surfování, ale také výdrž baterie na noteboocích a tabletech. Microsoft do poslední jmenované disciplíny postavil svůj Edge proti konkurenčním prohlížečům Google Chrome a Mozilla Firefox a nařídil jim streamovat stejné video v nekonečné smyčce. Testovacím zařízením byl ve všech případech totožný Surface Book s Windows 10 ve verzi 16299. Že neuhodnete, který prohlížeč vydržel přehrávat video na jedno nabití nejdéle?

Ano, máte pravdu. Když Microsoft testuje prohlížeč od Microsoftu na zařízení od Microsoftu, bylo by poněkud zvláštní, kdyby vavříny brala konkurence. Surface Book, na kterém běžel prohlížeč Mozilla Firefox, se vypnul už po necelých deseti hodinách, Google Chrome vydržel 13 a půl hodiny a konečně Microsoft Edge se dostal nad metu 16 hodin.

V doprovodném článku na GitHub, v němž Microsoft výsledky na rozebírá, je náskok Edge ještě větší a je v něm zahrnuto více konkurentů. Edge vydržel streamovat video o 79 % déle než Firefox, o 40 % déle než Opera a o 29 % déle než Google Chrome. V článku je také podrobně popsána metodika měření.

Prohlížeč / VerzePrůměrný časPrůměrný čas (normalizovaný)
Microsoft EdgeHTML 16.1629916:02:5016:41:06
Google Chrome 62.0.3202.94 (64-bit)12:28:0312:53:41
Mozilla Firefox 56.0.2 (64-bit)9:12:259:51:15
Mozilla Firefox 57.0 (64-bit)8:58:189:44:23
Opera 49.0.2736.39 (PGO)11:28:5312:06:21

Pochopitelně byť se Microsoft dušuje, že všechny prohlížeče měly stejné vstupní podmínky, nemůžeme strčit ruku do ohně, že testy dokonale odrážejí realitu.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

40 komentářů

  1. René (neregistrovaný)

    To je sice pěkné, ale občas mě dokáže Edge rozpálit, je to takový náladoví prohlížeč. Jednou fachá suprově a jednou nedělá nic, na nic nereaguje, nic nechce načíst a v tu chvíli by mi praskla žilka v hlavě.

    • “Přeskinovaný” IE, co by jsi chtěl… Moderní jádro prohlížeče musíš hledat jinde, Chrome, FF.

      • BRudolph (neregistrovaný)

        uni, taky si vem prasky. kdyby jsi něco o tématu vedel, nerekl by jsi takovou blbost.

      • lerion (neregistrovaný)

        Uni, uz fakt nekam zalez. Vzdyt se ty lzi nedaji poslouchat. Edge nepouzivam a za konkurenci v hodne vecech zaostava. Faktem ale je, ze ze soucasnych prohlizecu je to prave Edge, ktery ma nejmodernejsi jadro a posledni vystrelky SW sveta. To, ze to MS klasicky nedokaze vyladit do finalni podoby je uz jina vec.

        Ale do preskinovaneho IE to ma fakt daleko. Ty bys fakt nemel mit pristup k internetu…

      • Holý fakt. Nic víc, nic méně. Páčko.

      • ,q (neregistrovaný)

        No jestli Chrome nebo Edge. Dneska je to fuk, aby se pouzitelny prohlizec nasel je docela fuska. Dnes snad jen ten FF. Chrome je taky pekna srajda pro os. Edge mze byt fajn, jenze fur t ma dlouhou cestu vyvoje.

      • ,q (neregistrovaný): No zrovna dnes to FF až tak není, přešli na jiné jádro a aktuálně zašlapávají hromadu bugů. Nejlépe na tom asi jsou Chrome, resp. prohlížeče postavené na Chromiu.

      • BRudolph (neregistrovaný)

        uni, vem si ty prasky. MS pro edge vyvinul zcela nove jadro, takze ne, není to preskinovany IE. nejdriv si to nastuduj, at tady zase nejsi za hlupaka, i když na to je uz asi pozde.. Zacni třeba tady:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer
        https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Edge

      • BRudolph: ano pro Edge MS pouziva svuj engine a snad to nebude prave ten problem … podobne jako kdysi u IE, kde mel taky svuj a porad ho tak nejak ‘vylepsoval’ az z toho byl paskvil. Zatim je to hodne kompatibilni s WebKitem, tak snad to tak i zustane (u MS clovek nikdy nevi).

      • V tomhle s unim souhlasim. Edge je brak, je jedno, že žere o 63% méně baterie než firefox. To je možná proto, že vám bude trvat o 63% déle udělat stejné úkony, co s Firefoxem. Jen s Chromem moc nesouhlasím, je to vir a crapware, co se všude nutí a mně nesmí do počítače.

  2. Nevím, jestli jsem dával větší pozor při hodinách matematiky já a nebo autor článku, ale 9:12 (resp. 9:51) zcela určitě není o 63% horší než 16:02 (resp. 16:41). V minutách nenormalizovaného času je to cca 552 vs. 962, rozdíl 410, což je míň než polovina času edge, tudíž nechápu, kde vzal autor článku informaci, že vydrží o víc jak 50%, když i opticky je z výsledku patrné, že edge vydrží sice déle, ale jen o cca 40%.

    • A pro FF 57 platí totéž.

      • Jakub Karásek

        Díky za upozornění, za nadpis se omlouvám. Nemělo tam být, že Firefox vydrží o 63 procent méně než Edge, ale že Edge vydrží o 63 procent více než Firefox. Upraveno.

      • Jan (neregistrovaný)

        Včera tu byl slib od Karáska, že si to bude po sobě číst dvakrát, aby neměl chyby. Další den a opět je tu perla. Už se na to vys3rte, očividně na to nemáte.

      • No z těch čísel nevyplývá ani že edge vydrží o 63% déle než firefox. Když se na ta čísla podíváte, je jasné, že to musí být menší než 50%. Co jste asi chtěl říct je, že firefox vydrží jen 63% času, co microsoft edge a né o 63% více.

      • Jan (neregistrovaný)

        Právě proto píšu, že co článek to perla. Karáska bych vrátil na ZŠ, místo psaní článků.

      • Jakub Karásek

        Kdepak… pokud to zjednoduším, tak Edge vydrží 16 hodin, Firefox 10 hodin (podle videa).
        Pokud by Edge vydržel přesně o 50 procent více než Firefox, tak by to znamenalo, že vydrží to co Firefox + polovinu navíc, tzn. 10 + 5 hodin, tedy 15.
        Edge ale vydrží 16 hodin, tzn. o více než 50 procent než Firefox.

      • Axl (neregistrovaný)

        Tady nekdo neumi pocitat.

      • Nemáte pravdu. Aby vydržel edge více než 50%, musel by mít FF výdrž < (edge/2), což nemá, takže je jeho výdrž samozřejmě pod 50%.

      • Jakub Karásek

        V tom případě nemá pravdu i zdrojový článek na WindowsCentral a také oficiální zpráva Microsoftu na GitHubu, která uvádí výdrž Edge o 79 procent delší než v případě Firefoxu (podle hodnot uvedených v tabulce, nikoliv ve videu).

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Petr2: tady se musim karaska zastat. Esaras, neumis pocitat procenta, karasek to ma spravne.

  3. KrustyDB (neregistrovaný)

    Nad edge jsem už ale zlomil hůl. Je to opravdu katastrofa. A to jsem se snažil ho opravdu využít jak na notebooku tak na stolním PC. Absolutně nezvládá základní funkčnost – stránky se někdy zkrátka nerefreshují, někdy nelze přejít na hypertextový odkaz, jindy zase nejde spustit video. Pro rýpaly, nejsem žádný PC analfabet, PC mám výkonné dost a noťas taky. Edge se mi líbí kvůli designu, ale chrome prostě funguje.

  4. Petr2 (neregistrovaný)

    Koho dnes zajima bezvyznamny prohlizec od MS s podilem nula nula prd, ktery ani neumi poradne zobrazovat stranky? A test provedeny samotnym vyrobcem muze brat vazne jenom clovek, ktery v detstvi nekolikrat upadl na hlavu. A jeste o tom psat clanek, muze uz opravdu jenom naprosty…

    • ,q (neregistrovaný)

      Tady mas jak je ten web jen ciste o smartfonech. Ze? jak me tvrdis.

      • Petr2 (neregistrovaný)

        Nez ze sebe zase udelas pitomce, docti prispevek, na ktery reagujes, do konce.

      • ,q (neregistrovaný)

        Vyhybave odpovedi politika :)

  5. Miroslav (neregistrovaný)

    To je sice pěkné až na to že Edge je klasický brak z dílny Microsoftu. Myšlenka dobrá, ale nedotažená do konce.

    Absence doplňků, problémys načítáním a obnovováním stránek, nefunkční cleartype, nemožnost použít ani tak základní věci jako pravým tlačítkem označit a vyhledat na google…

    • ,q (neregistrovaný)

      Miro +1 :)

    • TomasSX1

      Neviem aky Edge pouzivas ty, ale ja doplnky na mojom Edge mam, nacitanie funguje minimalne tak dobre ako na FF a pravym tlacitkom viem oznaceny text vyhladat cortanou/bingom.

      • lukass71 (neregistrovaný)

        “pravym tlacitkom viem oznaceny text vyhladat cortanou/bingom”

        Takze jako kdyby tahle featura neexistovala :D

      • ,q (neregistrovaný)

        jako ja to casto pouzivam a zas tak strsne to neni. pouzivam to vsak anglicky.
        v cestine se take da. pvsem jasne, na googl to neni

  6. Edge používám na Windows celkem dlouho a nebi rozhodně špatný ba naooak, velmi povedený prohlížeč.
    Na ntb s Win10 používám a střídám jen MS Edge a Google Chrome, nelze říci který je vyloženě lepší ale takhle kombinace mi přijde jako velmi dobrá a alespon mě tedy vyhovuje.

  7. tomas (neregistrovaný)

    Myslite že to ms vzal podvodom? Keby si to dovolil tak google, ff… By to vzali utokom a uz by tu boli ohlasi a články že ms podvadza. Toto napadne len slabomyselneho…

    • Jakub Karásek

      Nemyslím si, že Microsoft podváděl, ale stanovil si vstupní podmínky, při nichž dal Edge konkurenci na frak. Při běžném užívání patrně nebudou výsledky natolik rozdílné.

      • Q (neregistrovaný)

        Ved o tom je reklama, vypichnem jednu vlastnost za urcitych podmienok …

  8. lukass71 (neregistrovaný)

    cough https://www.youtube.com/watch?v=q0112lYQBPE&t=2s

    Ale jo, verim vic MS, tvurci Edge

  9. tomas (neregistrovaný)

    Nemyslel som tým vas pan karasek. Ale ake podmienky by podla vas mali dat ,,testeri,, nejaký nápad by nebol? Streamovanie pouzivaju väčšinou všetci aj konkurencia. Nevidím v tom nic neobvikleho ani umyselneho. A to že to testovali na vlastných zariadeniach? A prečo nie? Su to ich výrobky a urobit si reklamu na zariadenie popri softwareu neni zakazane. A ked im to beží na surface zariadeniach najlepšie prečo by to mali testovať na inom. Apple tiež testuje svoje zariadenia. A nemáte nic proti tomu. Samozrejme že nemajú konkurenciu na svoje zariadenia ale ms to moze robiť rovnako. Nikto nebrani ludom kúpiť si surface aby mali takú vydrž batérie…

  10. martin (neregistrovaný)

    Chrome pouzivam len na nacitanie zdrojoveho kodu a vsetko okolo toho, ked robim webstranky. Edge je stale lepsi a lepsi. S refresom ma stale problem, ale jednoducho na baterku vydrzi viac. Takisto office doplnok je super, plus je to rozhodne jeden s najlepsich programov na citanie elektronickych knih. Urcite je to zdrava konkurencia pre chrome a verim, ze bude stale lepsia. Ff uz nestoji za nic.

  11. Zaklinac

    Edge je v pohode, na notebooku používam prakticky výlučne iba ten a nemám s ním nijaký problém.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *