TOPlist

Hyperion XP-1 je vodíkové auto z budoucnosti. Dojezd má přes 1600 km

hyperion 10

Je budoucnost automobilů v elektřině nebo vodíku? Na tuto otázku by mohl odpovědět Hyperion XP-1. Nový supersport s obrovským výkonem, úctyhodným dojezdem, nízkou hmotností a futuristickým designem.

Hyperion 1
Hyperion XP-1

Redaktorům magazínu TechRadar se v rámci CESu podařilo odchytit generálního ředitele společnosti Hyperion – Angela Kafantarise, který jim o tomto chystaném voze prozradil mnohem více informací.

Termíny a cena

Produkce nového modelu XP-1 by měla začít v roce 2022. První objednávky by mohly být vyřízeny ještě ke konci roku 2022, větší část zákazníků ale přijde na řadu v roce 2023.

Hyperion 5
Nechybí nůžkové dveře

Oficiální cena modelu Hyperion XP-1 zatím nebyla oznámena. Vzhledem k tomu, jakými technologiemi bude vůz vybaven, ale lze očekávat velmi vysokou cenovku. Z výrobní linky navíc sjede pouze 300 kusů.

Rychlost, akcelerace a dojezd

Specifikace novinky vypadají hodně dobře. „Čtyřkolka“ s výkonem 1500 koní zvládne jet rychlostí až 355 km/h, takže papírově by měla porazit i některá velká jména sportovních vozů, jako je Lamborghini Aventador S nebo Ferrari LaFerrari.

Zrychlení z 0 na 100 km/h pod 2,2 sekundy pak Hyperion XP-1 zařadí mezi ty nejrychlejší auta naší planety. Pro srovnání lze uvést, že Bugatti Chiron to zvládne za 2,4 sekundy a Porsche 918 Spyder za 2,5 sekundy. Tesla Model S Ludicrous Mode se pak pyšní 2,3 sekundami.

Další oblastí, ve které by měl Hyperion vynikat, je dojezd – až 1 600 km na jednu nádrž vodíku má oproti konkurenčním elektromobilům značnou výhodu. Jakmile je nádrž prázdná, je možné ji opět naplnit během zhruba pěti minut. Problém nastává v momentě, kdy začnete hledat nějakou vodíkovou pumpu.

Takových zatím bohužel mnoho není, takže auto na vodík aktuálně není úplně nejpraktičtější. Vzhledem k tomu, že Hyperion je energetická společnost, sama věří a slibuje, že v následujících letech síť čerpacích stanic na vodík vznikne.

To vše „na papíře” vypadá velmi hezky, ale na první reálné ohlasy si budeme muset ještě počkat. Než první XP-1 sjede z výrobní linky, uběhnou téměř dva roky.

Technologické vychytávky

Technologickou perličkou vozu XP-1 má být zadní solární křídlo, které celý vůz „objímá” z bočních stran. To by mělo měnit svou polohu při jízdě v závislosti na potřebné přítlačné síle, kterou bude vůz chtít vyvinout. A hýbat se bude i v momentě, kdy bude auto zaparkováno ve venkovních prostorách. V tomto případě bude cílem ideální natočení vůči slunci a zisk co největšího množství energie.

hyperion 7
Sportovní tvary jsou vidět na první pohled

Ačkoliv solární panel nedokáže vyprodukovat dostatečné množství energie pro pohon vozu, může se postarat o napájení některých částí interiéru a tím pádem ušetřit vodík.

Dalším zajímavým prvkem je velký dotykový displej, který přechází z palubní desky až mezi přední sedačky. Namísto běžnějšího řešení displeje po celé šíři, jaké chystá například Mercedes nebo Honda E, jde Hyperion méně obvyklou cestou.

hyperion interior
Interiér vypadá jako ze sci-fi filmu

Kromě toho, že displej bude zvládat ovládání gesty, o něm moc informací nemáme. Kafantaris ale slíbil, že další informace ohledně interiéru odhalí během příštího měsíce.

honda e
Displej v interiéru Hondy E

Dále Kafantaris sdělil, že ačkoliv XP-1 bude první vůz z jejich produkce, v budoucnosti se dočkáme i dalších modelů. I nadále se ale bude jednat spíše o menší série. Zásadním tématem pro tuto firmu je ale především výstavba infrastruktury pro vodíkové automobily.

Autor článku Adam Bělunek
Adam Bělunek
Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

Kapitoly článku