- Herní konzole v příštích letech čeká nejspíš malá revoluce
- Nárůst výkonu se zpomalí, cena se zvýší
- Dopadne to na PlayStation 6 i další konzole
S trochou nadsázky lze prohlásit, že segment herních konzolí naráží v současnosti na ikonický Moorův zákon o exponenciálním růstu výpočetního výkonu. Od příští generace konzolí totiž už nelze očekávat masivní výkonnostní upgrade jako v předchozích letech. Implikuje to prohlášení provozního ředitele Sony a také současná situace na trhu.
Herní konzole čeká změna
V prohlášení ohledně hospodářských výsledků za 3. čtvrtletí roku 2023 provozní ředitel Sony Hiroki Totoki uvedl, že i přes vysoký počet prodaných kusů se konzole PlayStation 5 stávají méně výdělečnými. Na vině je hlavně zdražování klíčových součástek v průběhu životního cyklu konzole, který většinou trvá 7–8 let.
Cost per transistor has remained flat through FinFETs and will go up with GAAFETs/CFETs.
The days of free cost savings with die shrinks is over and things will only get worse.
Future consoles will either have increasingly smaller performance gains or significantly higher prices https://t.co/4UZSOzy4sh
— Kepler (@Kepler_L2) February 14, 2024
Situaci okomentoval i lovec úniků Kepler, který se specializuje na úniky týkající se společnosti AMD. Ceny čipů se do budoucna ještě zvýší, což znamená, že se zvýší i náklady na výrobu herních konzolí. Není pochyb o tom, že se to propíše do finální ceny na pultech obchodů.
Méně výkonu, nebo vyšší cena
Hrozí ale i jiný scénář. Výrobci v rámci úspor nebudou schopni nabídnout takový výkonnostní nárůst, který by klientela očekávala vzhledem k 7–8letému prostoji mezi jednotlivými generacemi. Mimochodem Kepler se domnívá, že přesně tento jev bude moci veřejnost vnímat již u připravovaných konzolí PlayStation 6 a nástupce Xbox Series.
Zbrusu nové generace konzolí by se dle dostupných informací měly začít objevovat kolem roku 2028 až 2030. Existuje však také hypotéza, dle které se do budoucna (nejspíš až po uvedení zmíněných nových generací) výrazně zkrátí životní cyklus jednotlivých konzolí. Z dosavadních 7–8 let by se mohly stát 4 roky.
Pro výrobce by to znamenalo, že za relativně dlouhou dobu utrží více peněz z prodaných kusů, než je tomu nyní. Částečně tento princip využívá Sony se svými subgeneračními modely, jako je například PlayStation 5 Pro. Faktem ale je, že by častěji hrozilo, že zákazník jednoduše tu či onu generaci vynechá, protože se mu nevyplatí kupovat znovu.