Reklama živí nejednu velkou společnost v Sillicon Valley. Výjimkou není ani Facebook, který je na prodeji reklamního prostoru bytostně závislý. Sledování jakéhokoli druhu se ovšem nelíbí Applu, který naopak žije z vysoké marže na svých produktech. V rámci iOS 14.5 se objevila novinka, která byla tak trochu stranou veškeré pozornosti. Uživatel iPhonu s touto verzí operačního systému může aplikacím zakázat, aby o nich shromažďovaly osobní údaje.
To se Facebooku pochopitelně nelíbí. Více údajů od uživatelů znamená lepší cílení reklamy a vyšší výdělky inzerentů a tím pádem i vyšší ceny za reklamní prostor, které si Facebook může účtovat. S menším množstvím informací tedy logicky klesnou zisky, neboť inzerenti nebudou ochotni platit současné sumy v případě, kdy by dosah jejich reklamy výrazně klesl.
Facebook se rozhodl místo dohody s Applem zatlačit rovnou na uživatele. Majitelům iPhonu s nejnovější aktualizací se postupně začne zobrazovat na Facebooku a Instagramu dialogové okno, ve kterém sociální gigant vysvětluje, že díky sledování si mohou „užívat oblíbené sociální sítě zdarma“.
Dialogové okno „poučující“ o tom, proč je sledování vašich aktivit ku prospěchu všech, je nicméně trochu zavádějící. Způsob argumentace, který Facebook zvolil, může v některých uživatelích vyvolat pocit, že odmítnutím sledování jim zpoplatní své sociální sítě. To se nicméně v dohledné době nechystá.