Domů » Bleskovky » Chcete Facebook a Instagram nadále zdarma? Povolte nám sledování, zní z Facebooku

Chcete Facebook a Instagram nadále zdarma? Povolte nám sledování, zní z Facebooku

Reklama živí nejednu velkou společnost v Sillicon Valley. Výjimkou není ani Facebook, který je na prodeji reklamního prostoru bytostně závislý. Sledování jakéhokoli druhu se ovšem nelíbí Applu, který naopak žije z vysoké marže na svých produktech. V rámci iOS 14.5 se objevila novinka, která byla tak trochu stranou veškeré pozornosti. Uživatel iPhonu s touto verzí operačního systému může aplikacím zakázat, aby o nich shromažďovaly osobní údaje.

Facebook Unsplash Brett Jordan
Ilustrační obrázek

To se Facebooku pochopitelně nelíbí. Více údajů od uživatelů znamená lepší cílení reklamy a vyšší výdělky inzerentů a tím pádem i vyšší ceny za reklamní prostor, které si Facebook může účtovat. S menším množstvím informací tedy logicky klesnou zisky, neboť inzerenti nebudou ochotni platit současné sumy v případě, kdy by dosah jejich reklamy výrazně klesl.

facebook instargram updated att prompt 1
Podoba dialogového okna upozorňujícího na „výhody“ sledování. Zdroj: MacRumors

Facebook se rozhodl místo dohody s Applem zatlačit rovnou na uživatele. Majitelům iPhonu s nejnovější aktualizací se postupně začne zobrazovat na Facebooku a Instagramu dialogové okno, ve kterém sociální gigant vysvětluje, že díky sledování si mohou „užívat oblíbené sociální sítě zdarma“.

facebook instagram
Ilustrační obrázek

Dialogové okno „poučující“ o tom, proč je sledování vašich aktivit ku prospěchu všech, je nicméně trochu zavádějící. Způsob argumentace, který Facebook zvolil, může v některých uživatelích vyvolat pocit, že odmítnutím sledování jim zpoplatní své sociální sítě. To se nicméně v dohledné době nechystá.

Michael Chrobok

Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

7 komentářů

  1. Zajímavé v kontrastu s tím, že cílení na Facebooku nefunguje, není spolehlivé a je to místy až podvod. Požadovanou cílovku v USA zasáhne v méně než polovině případů a funguje na základě dat, která jsou nesmyslná. Ve světovém měřítku je úspěšnost cílení ještě horší. Plyne to z interního dokumentu samotného Facebooku. Pokud roky sledujete Facebook a jeho „cílení“, tak to pro vás není nic nového. Nové je, že pro to konečně existuje podklad přímo od Facebooku.
    [odkaz]

  2. Jednoduché riešenie. Používať FB cez záložku v Safari a je to komplet bez reklám. Síce je to ochudobnené o funkcionality typu: videá, o troška komfortnejšie komentovanie a tmavý režim. Ale myslím, že toto je nič oproti pocitu, keď je FB bez reklamy, nakoľko v apke FB sa mi bežne stávalo, že každý štvrtý príspevok bola reklama.

  3. „Způsob argumentace, který Facebook zvolil, může v některých uživatelích vyvolat pocit, že odmítnutím sledování jim zpoplatní své sociální sítě.“ Tak jste pro jistotu napsali titulek článku, který vyvolává stejné pocity, i když tomu tak není… 👏👏👏

  4. Kdyby to zpoplatnili tak by se u mě dalo uvažovat, že bych FB začal používat, ale to by už pak nesměli cenzurovat

    • To je jak kdyby jste si myslel, že placené členství přinese lepší obsah. Obsahu vytváří uživatelé.

    • Proboha Facebok byl zajímavej tak před 10÷15 lety. Teď je už ve „výběhu“.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).