TOPlist

Apple ve třetím kvartále prodal stejně iPhonů jako loni. Byly ale výrazně dražší

Logo Applu obklopené grafy

Apple zveřejnil výsledky svého hospodaření za uplynulé čtvrtletí, které je posledním ve fiskálním roce jablečné firmy. Apple vykázal příjmy ve výši 62,9 miliard dolarů (asi 1,42 bilionu korun), z čehož vygeneroval čistý zisk ve výši 14,1 miliard dolarů (asi 319 miliard korun). Za celý fiskální rok Apple utržil 265,6 miliard USD (6 bilionů korun) a vygeneroval čistý zisk 59,5 miliard USD (1,34 bilionů korun).

Jedná se o skutečně impozantní čísla, každou hodinu Apple utrží 29,1 milionu dolarů (asi 657 milionu korun), což je nejvíce ze všech „internetových“ firem. V těsném závěsu za Apple je Amazon, naopak Google, Microsoft a další už mají tržby výrazně nižší.

iPhony jsou rok od roku dražší

Jako vždy Applu nejvíce přinášely peníze iPhony. Apple jich mezi červencem a zářím prodal 46,8 milionů, což je jen o 100 tisíc více než ve stejném období v loňském roce. Apple však rozhodně z této stagnace nemusí smutnit, díky iPhone X se zvedla průměrná cena jednoho prodaného iPhonu z 618 na 793 dolarů, díky tomu tržby z prodeje iPhonů narostly o 29 procent.

Prakticky stejně se dařilo i počítačům Mac, prodalo se jich 5,3 milionů, tedy prakticky stejně jako loni. Pokles zaznamenaly pouze tablety iPad, kterých se prodalo 9,7 milionu oproti loňským 10,3 milionům. Počty prodejů hodinek Apple Watch jako tradičně zmíněny nebyly, ostatní hardwarové produkty přinesly Applu do tržby ve výši 4,2 miliard dolarů, což je oproti stejnému období v loňském roce o třetinu více.

Čím dál důležitější služby

Apple ale není jen prodejce hardwaru, ale i služeb. Tržby z nich se poprvé v historii dotkly částky 10 miliard dolarů (asi 226 miliard korun), což je meziroční nárůst o 17 procent. Služby aktuálně tvoří 16 procent tržeb celé firmy.

Příště už se prodeje jednotlivých zařízení nedozvíme

Toto čtvrtletí je bohužel posledním, kdy se od Apple oficiálně dozvídáme počty prodaných zařízení v jednotlivých segmentech, od příštího kvartálu už Apple tato čísla zveřejňovat nebude. Důvodem je, že údaje o prodejích za posledních 90 dní nemusí být vždy relevantní, a že důležitější jsou silné finanční výsledky. Apple zřejmě nechtěl čelit tlaku investorů při případném meziročním poklesu prodaných zařízení, vyšší tržby a zisk zkrátka budou vypadat lépe než zmínka o menším počtu prodaných kusů.

Apple má každopádně před letošními Vánoci dobře našlápnuto, firmě se jako celku daří a do posledního kvartálu letošního roku vstupuje s obrovskou záplavou nových zařízení, které jistě najdou své místo pod mnoha vánočními stromky.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých smartphonů.

Kapitoly článku