TOPlist

Apple poprvé v historii ovládl první čtvrtletí. Pomohl mu iPhone 16e

iPhone 16e v podrobné recenzi
  • První kvartál podle agentury CounterPoint Research ovládl Apple
  • Samsung měl do letošního roku pomalejší rozjezd, o řadu Galaxy S25 je ale nakonec vysoký zájem
  • Zespodu se na korejskou firmu pomalu tlačí třetí Xiaomi

Před dvěma týdny skončil první letošní kvartál, a přestože výrobci smartphonů ještě nezveřejnili finanční výsledky, analytické firmy již sestavují žebříčky prodejů – opírají se přitom o interní data z dodavatelských řetězců. Svůj report zveřejnila i společnost CounterPoint Research, podle které se po dlouhé době na první příčce usadil někdo jiný než Samsung.

První kvartál poprvé v historii ovládl Apple

Dlouhé roky platilo, že prodejům smartphonů v prvních kvartálech vládl Samsung, avšak v tom posledním mu obvykle vypálil rybník Apple, který nakonec ovládl celý rok. Letošní rok ale údajně začal lépe pro Apple – podle CounterPoint Research klesly prodeje smartphonů korejské firmy o pět procent, zatímco prodeje iPhonů o 4 procenta vzrostly, mimo jiné i díky únorovému představení iPhonu 16e.

Prodeje smartphonů v Q1 2025

S jeho pomocí se tak firma z Cupertina s tržním podílem 19 procent usadila na první příčce, Samsung na druhém místě měl o procento méně. Ztráta Samsungu vznikla především v lednu, po představení řady Galaxy S25 se podařilo Korejcům odrazit se ode dna – rodina Galaxy S25 se dokonce prodávala lépe než minulá generace.

Samsung musí mít obavy i z čím dál více se rozpínajícího Xiaomi, jehož tržní podíl se za poslední tři roky zvedl z 12 na 14 procent. Rostla ale i čtvrtá společnost Vivo, které patří stejně jako páté firmě Oppo osm procent trhu.

Nejvyšší nárůst prodejů iPhonů byl zaznamenán v Japonsku, Indii, na Středním východě, v Africe a jihovýchodní Asii. V USA, v Evropě a v Číně prodeje jablečných telefonů spíše stagnovaly. V Číně se naopak velmi daří značce Huawei, která se sice v globálním žebříčku stále neukazuje, avšak ve své domovině jí patří první místo.

Prudký vzestup je evidován i u značek Honor a Motorola, byť na TOP 5 to zatím nestačí – tyto značky jsou však společně s Huawei ukryté v kolonce „ostatní“, která představuje třetinu trhu. Celý trh podle CounterPointu vzrostl meziročně o 3 procenta, absolutní čísla ale (zatím) neznáme. V příštích kvartálech ale máme počítat spíše s poklesem – kvůli americkým clům agentura očekává, že za celý letošní rok budou dodávky o něco nižší než loni.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku