TOPlist

Tesla představila své první SUV: Model X je prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi a ujede 400 km

Šéf Tesly Elon Musk patří mezi vizionáře, kteří se nebojí vytvářet nová odvětví, která se ostatním smrtelníkům jeví jako nesmyslná či dokonce nemožná. Pochopitelně máme na mysli elektrické automobily, které byly ještě před několika lety považovány za slepou vývojovou větev. Díky neskonalému odhodlání a financí věnovaných vývoje jsme se dočkali modelu Tesla S, na který nepřímo navazuje první elektrické SUV s označením Tesla X. Mastodontí rozměry a hmotnost 2468 kg z něj činí naprostý unikát mezi konkurencí, jenž v mnoha případech připomíná spíše vylepšený golfový vozík než plnohodnotný automobil.

Elon Musk si moc dobře uvědomuje, že pokud mají elektřinou poháněné vozy uspět v globálním měřítku, musí nabídnout dvakrát tolik, co jejich konvenční příbuzní spalující fosilní paliva. Tesla proto věnuje nemalou část své pozornosti na estetičnou stránku věci. Ano, vnímání designu je silně subjektivní záležitostí, ovšem v automobilovém průmyslu se musí snoubit s přísnými zákony aerodynamiky. Součinitel odporu v případě Modelu X činí 0,24, což je naprosto nevídaná hodnota v kategorii SUV.


Přední dveře se automaticky otevřou při přiblížení řidiče k vozu. Zadní dvojice dveří zaujme svým vyklápěním vzhůru. V praxi tím získáte mnohem snazší přístup ke druhé a třetí řadě sedadel.

Chytře vyřešené otevírání dveří

Každý, kdo viděl ilustrační materiály, případně sledoval záznam z oficiálního představení, nemohl přehlédnout dvojici zadních dvěří otevíraných směrem vzhůru. Podobné řešení bylo až doposud výsadou pouze supersportovních vozů či výstředních tunerů. Nezvyklý mechanismus je nazýván Falcon Wings a jeho posláním je usnadnit nastupování a vystupování na přeplněných parkovištích. K otevření stačí pouze 30 centimetrů z každé strany, přičemž každý bok disponuje řadou ultrazvukových senzorů a čidel proti případnému poškození.

Připraven na autonomní řízení

Podle oficiálních informací se jedná o nejbezpečnější vůz na světě, za což můžou důmyslné deformační zóny s ocelovými výplněmi. O pohodlí a bezpečnost posádky se dále stará armáda asistenčních pomocníků v podobě radaru, sonarových čidel a systému kamer skenujících okolí vozu. Tesla dokonce uvádí, že budoucí majitelé mohou počítat s pravidelnou aktualizací firmwaru, kterým hodlají dále vylepšovat vlastnosti Modelu X, který je kromě jiného připraven na plně autonomní jízdu.


Interiér je z velké části převzat z modelu Tesla S, který ani po několika letech neztratil nic ze svého kouzla

Část interiéru vychází z Modelu S a v interiéru proto nechybí 17“ dotykový displej, jehož pomocí se provádí veškerá nastavení a funkce auta. Co se týče jízdních výkonů, tak v této disciplíně je nová Tesla doslova zjevením. Těžkopádně vyhlížející kolos dokáže z klidu na 96 km/h vystřelit za těžko uvěřitelných 4,2 vteřiny. Komu by to nestačilo, může si novinku objednat s paketem Ludicrous Speed Upgrade, který tuto hodnotu srazí na 3,2 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

O pohon se starají dva elektromotry umístěné u přední a zadní nápravy. V případě klasické verze mají oba stejný výkon 190 kW. U výkonnější varianty se na zadní kola dostává 370 kW (600 Nm), přední motor disponuje vždy 190 kW (330 Nm). Akumulátory jsou pro lepší využití těžiště umístěny v podlaze a nabídnou celkovou kapacitou 90 kWh. V praxi to má vystačit na 414 km.


V nabídce doplňkového příslušenství se objeví praktický držák kol, lyží a snowboardů

Ačkoliv můžete na elektromobily stále pohlížet jako na posunovadla vhodná maximálně do městského provozu, díky Tesle vám tento pohled dlouhou dobu nevydrží. Jediným a zároveň posledním hendikepem všech podobných aut je jejich dojezd. Ten se však stále zvyšuje a je pouze otázkou času, kdy prolomí psychologickou hranici bránící většině motoristů od pořízení plně eletrických vozů.

Autor článku Richard Streit
Richard Streit
Redaktor serveru SMARTmania.cz, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří hudba, příroda a moderní vědy. Jeho velkou vášní je Apple a partnerský web CeskyMac.cz.

Kapitoly článku