TOPlist

Trh se smartphony loni vzrostl o sedm procent. Mezi Samsungem a Applem byl minimální rozdíl

Chytré telefony Apple iPhone různých generací na ilustračním snímku
  • Největším výrobcem smartphonů se v loňském roce stal Apple
  • Samsungu k prvenství chybělo dodat pouhé 3 miliony telefonů
  • Po dvou letech poklesu loni celý segment vzrostl o 7 procent

Minulý týden velké technologické firmy zveřejnily finanční výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku, svými čísly se pochlubily i společnosti Samsung a Apple. Zveřejněných dat se chopily analytické firmy a daly dohromady tradiční žebříček dodávek smartphonů v celém loňském roce.

Apple těsně uhájil prvenství

Jak se loni prodávaly smartphony, reportovaly analytické firmy už počátkem ledna, jednalo se ale pouze o odhad na základě dat z dodavatelských řetězců. Nejnovější průzkum společnosti Canalys by se měl opírat o čerstvější a přesnější data. Jak se jednotlivým firmám v loňském roce dařilo?

Výrobce Dodávky 2024 Podíl 2024 Dodávky 2023 Podíl 2023 Rozdíl
Apple 225,9 18 % 229,1 20 % -1 %
Samsung 222,9 18 % 225,5 20 % -1 %
Xiaomi 168,6 14 % 146,1 13 % 15 %
Transsion 106,7 9 % 92,6 8 % 15 %
Oppo 103,6 8 % 100,7 9 % 3 %
Ostatní 395,4 33 % 347,9 30 % 14 %
Celkem 1223,1 100 % 1141,9 100 % 7 %

Podle Canalys bylo loni na trh dodáno 1,22 miliardy smartphonů, což je oproti roku 2023 o 7 procent více. Po dvou letech poklesu se tak jedná o viditelné oživení, které dle všeho způsobily čínské značky. Prodeje smartphonů značek Apple a Samsung loni údajně poklesly o 1 procento, takže jejich pořadí se nezměnilo – prvenství uhájil Apple s 225,9 miliony dodaných iPhonů, Samsung skončil druhý se ztrátou pouhých 3 milionů telefonů. Oběma společnostem tak patřil tržní podíl 20 procent.

Trh se smartphony v roce 2024
Trh se smartphony v roce 2024

Skokany roku v TOP 5 se podle Canalys staly značky Xiaomi a Transsion. Obě meziročně údajně vzrostly o 15 procent, lépe je na tom se 168,7 miliony dodaných smartphonů Xiaomi. Transsion má ale také důvod k radosti – čínská firma vyrábějící smartphony značek Infinix, Tecno nebo iTel přeskočila známější Oppo, které meziročně vzrostlo o pouhá tři procenta. Podíl Oppo na trhu klesl na 8 procent, ovšem je nutné podotknout, že do něj nejsou započítané prodeje dceřiných smartphonů značky Realme – s nimi by Oppo mělo podíl 12 procent a zajištěnou čtvrtou příčku.

Podíly značek v roce 2024
Podíly značek v roce 2024

Agentura Canalys zveřejnila i pořadí na následujících příčkách, podle kterých meziročně nejvíce rostla značka Huawei – v roce 2024 údajně dodala o 36 procent více smartphonů než o rok dříve. Růst zaznamenalo i osmé Lenovo vyrábějící převážně smartphony Motorola.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku