TOPlist

Miliony hráčů v ohrožení kvůli závažným chybám ve Steam klientovi

gaming gamer hrani her

Výzkumný tým společnosti Check Point si na začátku prosince připsal další úspěch. Jeho experti totiž dokázali odhalit čtyři zranitelnosti v síťové knihovně Steam, populární online platformě od Valve, která nabízí hry jako Counter Strike: Global Offensive, Dota 2 či Cyberpunk 2077. Steam využívají miliony hráčů a na platformě jsou tisíce her od velkých i nezávislých vývojářů.

2. ledna letošního roku služba Steam dokonce překonala rekord v počtu aktuálně připojených hráčů – v jeden čas jich v klientovi bylo online přes 25 milionů. Pokud by zranitelnosti nebyly opravené, mohli by útočníci zneužít chyby k pádu herních klientů, převzetí kontroly nad protihráčovým počítačem nebo všemi počítači připojenými k herním serverům třetích stran.

Zranitelnosti byly objevené v síťové knihovně Steam Sockets. Knihovna je součástí sady nástrojů pro herní vývojáře třetích stran a zranitelnosti byly v serverech Steam i v klientech, které jsou nainstalované na počítačích hráčů.

gaming gamer hrani her hry
Ilustrační obrázek

Útok na počítače

Ve hrách třetích stran, které využívají Steam Sockets, byla objevena zranitelnost, kterou by bylo možné zneužít k úplnému ovládnutí herních serverů. Stejná zranitelnost by mohla být také použita k ovládnutí všech počítačů připojených k cílovému hernímu serveru. Tento scénář funguje pouze u her třetích stran, které používají Steam Sockets, nikoli u her Valve.

Jak mohl útok proběhnout?

  1. Útočník se připojí k cílovému hernímu serveru.
  2. Útok začne zasláním škodlivých paketů soupeři nebo na cílový server, aniž by o tom oběť věděla.
  3. Následně může útočník bez povšimnutí převzít kontrolu nad všemi klienty připojenými k serveru.

Check Point objevil ve Steam Sockets celkem čtyři zranitelnosti (CVE-2020-6016 až CVE-2020-6019) a odpovědně informoval Valve v září 2020. Po 3 týdnech byly opravy odeslány do různých her Valve a hráči museli nainstalovat aktualizace, aby mohli takto opravenou hru spustit. Zároveň byli o zranitelnostech informováni i vývojáři třetích stran. Ke zneužití chyb tedy naštěstí nedošlo.

Top 10 her na Steamu

  1. Counter-Strike: Global Offensive
  2. Cyberpunk 2077
  3. Dota 2
  4. Playerunknown’s Battlegrounds
  5. Grand Theft Auto V
  6. Team Fortress 2
  7. Apex Legends
  8. Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
  9. Source SDK Base 2013 Multiplayer
  10. ARK: Survival Evolved

Koronavirová pandemie přinesla další boom počítačových her. Oblíbené hry mají miliony hráčů a jakákoli zranitelnost může znamenat velký problém pro herní společnosti i soukromí hráčů. Odhalené zranitelnosti by útočníkům umožnily zneužívat stovky tisíc herních počítačů, aniž by o tom oběti věděly,“ říká Petr Kadrmas, Security Engineer Eastern Europe v kyberbezpečnostní společnosti Check Point. „Vzestup herního průmyslu pochopitelně přitahuje i pozornost kyberzločinců, takže je potřeba věnovat zvýšenou pozornost ochraně a zabezpečení těchto platforem.

Jak se chránit?

Zranitelnosti se týkaly her Valve i her třetích stran. Hry Valve již na Steamu dostaly odpovídající opravy a hry by bez nainstalovaných aktualizací nemělo být možné spustit. Při hraní her třetích stran by si hráči měli ověřit, že herní klient dostal v posledních měsících odpovídající aktualizaci. Pokud ne, kontaktujte herního vývojáře.

Autor článku Michal Javůrek
Michal Javůrek
Nadšenec do mobilních technologií, vášnivý fotograf, cyklista a sběratel starých telefonů. Pokud zrovna nesedím u počítače, najdete mě v přírodě s fotoaparátem přes rameno, nebo v sedle na kole.

Kapitoly článku